5 برنامه وزارت اقتصاد برای جهش تولید ابلاغ شد

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی برنامه‌های این وزارتخانه را برای جهش تولید در سال 99 به سازمان‌ها و بانک‌های دولتی و بیمه ابلاغ کرد. این برنامه‌ها در پنج سرفصل تامین مالی تولید، تقویت سرمایه‌گذاری، توسعه تجارت خارجی، بهبود محیط کسب و کار، انضباط مالی و مولد سازی دارایی‌های دولت است. در این ابلاغیه آمده است: بی‌شک وظایف و فعالیت‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی و زیرمجموعه‌های آن یکی از مهم‌ترین و مرتبط‌ترین وظایف با تحقق هدف جهش تولید است و قطعا لازم است بالاترین اهتمام خود را در این مسیر بگماریم. در این راستا لازم است، اقدامات زیر در ستاد وزارت و سازمان‌های زیرمجموعه به اجرا گذاشته شود.
1- تأمین مالی: اولویت اعطای تسهیلات بانکی به بنگاه‌های ارائه دهنده برنامه مشخص و عملیاتی برای جهش تولید، تأمین سرمایه در گردش بنگاههای تولیدی با هدف حفظ و افزایش سطح تولید، تأمین مالی گسترده مبتنی بر طرح‌های ملی توسط بانک‌های تخصصی، استمرار فروش دارایی‌های مازاد بانک‌ها و احیاء و واگذاری واحدهای تملیکی بانک‌ها در جهت افزایش قدرت اعطای تسهیلات.
استفاده از ظرفیت بازارهای بدهی و سرمایه برای تامین مالی بخشی از منابع موردنیاز طرح‌های بزرگ، طراحی و توسعه ابزارهای اعتباری بانکی برای تولیدکنندگان در قالب‌هایی نظیر اعتبار اسنادی داخلی، طرح گام، فکتورینگ و نظایر آن، طراحی ابزارهای اعتباری بانکی برای مصرف‌کنندگان در جهت تسهیل فروش اعتباری محصولات تولید داخل، اعطای گسترده تسهیلات خرید کالای ایرانی و کارت‌های اعتباری برای تقویت قدرت خرید و تحریک تقاضا برای کالای داخلی.
2- تقویت سرمایه‌گذاری: تقویت و گسترش نظارت موثر بر طرح‌های سرمایه‌گذاری موجود با هدف شناسایی و رفع مشکلات آنها. پیگیری اجرای فاینانس‌های خارجی و تسهیلات سازمان‌های توسعه‌ای بین‌المللی از طریق فعال‌سازی دستگاه سیاست خارجی و تشکیل کمیته راهبردی با دستگاه‌های ذیربط برای اجرایی نمودن پروژه‌های مربوطه.


ایفای نقش هدایتگر و فعال وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در امر سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس از طریق گسترش روابط مالی بین‌المللی از جمله بانک توسعه زیرساخت آسیایی و بانک توسعه اسلامی، تدوین پیمان‌های پولی و مالی دو و چندجانبه با کشورهای هدف به ویژه همسایه در راستای ابزارسازی تبادلات مالی و تجاری و سرمایه‌گذاری.
3- توسعه تجارت خارجی: توسعه سامانه‌های الکترونیکی در حوزه گمرک با هدف دستیابی به تسهیل تجارت خارجی و تجارت آسان به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی جهش صادرات. تسهیل فرآیند واردات کالای سرمایه‌ای و مواد اولیه تولید از طریق کاهش فرآیندها و تسهیل دریافت تضامین گمرکی، ایجاد مسیرهای سبز گمرکی و تسهیلات ویژه برای صادرکنندگان کالای غیر خام و واردکنندگان کالای سرمایه‌ای و مواد اولیه.
4- بهبود محیط کسب و کار: تسریع در ساماندهی نظام مجوزهای کشور و توسعه و تکمیل درگاه ملی مجوزهای، الکترونیکی کردن فرآیند صدور کلیه مجوزهای مجموعه وزارت توام با کاهش زمان و هزینه صدور، به کارگیری ابزارها و روش‌های اقتصاد هوشمند برای کمک به جهش تولید، در هریک از مجموعه‌های تابعه وزارت اقتصاد مانند مالیات، بیمه، گمرک و...
تسهیل فرآیندهای مالیات استانی و بازطراحی نظام ارتباطی سازمان امور مالیاتی با مؤدیان مالیاتی، تسریع در استقرار پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار و طراحی و راه‌اندازی پنجره واحد الکترونیکی با همین منظور، شناسایی انحصارها و موانع مقرراتی در مسیر جهش تولید و اقدام برای رفع آنها از طریق هیئت مقررات زدایی و سایر مراجع ذیربط.
5- انضباط مالی و مولدسازی دارایی‌های دولت: تجدید ساختار شرکت‌های زیان ده دولتی و اولویت‌گذاری در واگذاری‌ها بر اساس کمک به امر چهش تولید، تامین غیر تورمی منابع بودجه عمومی از طریق افزایش سهم اوراق نقدی و استفاده از مصارف بودجه عمومی دولت برای تحریک تقاضا و اجرای سیاست ضد چرخه‌ای برای رفع رکود.
تسویه و تهاتر مطالبات بخش خصوصی، تعاونی و عمومی غیر‌دولتی از طریق صدور اسناد تسویه خزانه و اجرای احکام مرتبط در قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، شناسایی اموال مازاد و ناکارآمد (قابل مولد سازی نباشند) دولت برای مولدسازی و یا فروش به منظور تامین منابع مالی طرح های عمرانی
تنها راهکار خروج از این وضع، جهش تولید است
در همین زمینه، آرمان حاجیان فرد، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره کرونا اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام‌شده به‌صورت میانگین حدود پنج میلیون تومان در بازه زمانی سه ماهه به هزینه خانوار افزوده شده که این هزینه سربار است. برخی کشورها بسته حمایتی برای همه افراد در نظر گرفته‌اند که دولت این بسته‌های حمایتی را فقط برای افراد خاص در نظر گرفته که می‌بایست همه مردم از شرایط مشابهی برخوردار و توزیع عادلانه باشد.
وی افزود: رئیس‌ کل محترم بانک مرکزی راهکارهای خوبی برای شرایط فعلی پیشنهاد دادند که در کنار تمام آن موارد اصلاح ساختار بانکی و اصلاح ترازنامه‌ها مسئله مهمی است که باید بانک مرکزی با دقت نظر ویژه‌ای آنها را انجام بدهد. بانک‌ها و دیگر کارتلهای اقتصادی با منابع عظیمی که دارند در هر صنعتی که ورود کنند می‌توانند تصمیم‌ساز باشند این مسئله باید اصلاح شود و همه ارگانها و نهادها از شرکت‌داری خارج شوند.
این کارشناس اقتصادی گفت: مقام معظم رهبری امسال را با عنوان جهش تولید نامگذاری کردند. این شعار تنها راهکار عملی خروج ما از وضعیت کنونی است. دولت و بانک مرکزی باید به حوزه‌های اقتصادی ورود و کمک به جهش تولید کنند. از کل شاغلان کشور حدود سه میلیون و 730هزار نفر شاغل بخش دولتی هستند. هشت میلیون و 703هزار نفر حقوق‌بگیر بخش خصوصی هستند. در بحث کرونا حتماً‌ تعداد زیادی از این افراد بیکار می‌شوند.
نگاه دولت باید حمایت جدی از تولید باشد
همچنین، حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت: ترس ابتلا به کرونا باعث کاهش تقاضا در حوزه‌های خدماتی شده و در عین حال، کاهش تقاضا برای خرید نیز به دلیل کاهش درآمدها نیز اتفاق افتاده است. همچنین شاهد کاهش عرضه در بخش اقتصاد هستیم که شامل کاهش ارز در دسترس، کاهش عرضه نیروی کار به دلیل سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی و آسیب دیدن و افزایش نااطمینانی در زنجیره تولید است. وی نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید» را در شرایطی که بحران کرونا در کشور وجود دارد، دلیلی برای اهمیت موضوع تولید عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری معتقدند که در هر شرایطی باید به سمت تولید حرکت جدی داشته باشیم، نگاه دولت نیز باید به همین صورت باشد.