حمایت‌های بی‌نظیر رهبر معظم انقلاب از ستاد ملی مبارزه با کرونا

نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال 99 دیروز سه‌شنبه به ریاست مسعود پزشکیان نایب‌رئیس‌مجلس و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد.
مسعود پزشکیان در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس در نطق پیش از دستور خود،گفت: قرار است جلسه امروز مجلس با حضور وزرای کشور و بهداشت و همچنین معاون رئیس‌جمهور برگزار شود و از آنان دعوت به عمل آمده که در جلسه حضور یابند. مسئولان ذیربط قرار است گزارشی از وضعیت بیماری کرونا و همچنین شرایط اقتصادی کشور ارائه کنند.
نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از صحبت مسئولان، جمع‌بندی را ارائه خواهیم کرد، گفت: باید از زحمات همه عزیزان اعم از مردم، دولت، صدا و سیما، سپاه پاسداران، بسیج، ارتش و نیروهای انتظامی در مبارزه با ویروس کرونا تشکر کنیم. همچنین لازم است از صداوسیما قدردانی کنیم که با همه تلاش خود اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهند. اگر با مشارکت همه مردم یک ماه با قدرت عمل کنیم، می‌توانیم این ویروس را زمین گیر کنیم و باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.
اعتراض به سیاسی‌کاری نماینده لیست امید


احمد علیرضابیگی به خبرگزاری مهر، درباره برگزاری جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی، گفت: نمایندگان در واکنش به عدم حضور وزرا در صحن علنی مجلس و اظهارات سیاسی الیاس حضرتی رئیس‌کمیسیون اقتصادی، اعتراضات شدیدی را در صحن علنی مجلس مطرح کردند.
وی تصریح کرد: قرار بود حضرتی به عنوان رئیس‌کمیسیون اقتصادی مباحثی را در مورد اقدامات دولت برای بهبود معیشت مردم مطرح کند اما متأسفانه این عضو فراکسیون امید، مباحث سیاسی را در مورد شیوع بیماری کرونا مطرح کرد که این امر موجب اعتراض تعداد زیادی از نمایندگان شد.
وزیر بهداشت به مجلس آمد
در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس بالاخره دولتی‌ها (رحمانی فضلی، نمکی و نوبخت) به صحن علنی مجلس آمدند. سعید نمکی وزیر بهداشت، در جریان بررسی گزارش راهکارهای مقابله با بیماری کرونا، ضمن تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه، از دست رفتن تعدادی از هموطنانمان به علت شیوع بیماری کرونا را تسلیت گفت و بیان کرد: بنده پس از نماز صبح تا ساعت ۲ بامداد در جلسات متعددی شرکت می‌کنم، امروز نیز در جلسه اپیدمیولوژیک حضور داشتم و به همین دلیل با تأخیر در جلسه علنی حضور یافتم.
وی در تشریح اقدامات وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا، افزود: اولین گزارشات از اپیدمی بیماری کرونا از شهر ووهان چین دریافت شد، بلافاصله وزارت بهداشت تشکیل جلسه داد و برنامه‌هایی برای مقابله با ورود بیماری کرونا تدوین شد.
نمکی افزود: از اوایل بهمن دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تولید کیت تشخیص بیماری کرونا آماده شدند، در روزهای اول با همکاری انستیتو پاستور کیت‌های تشخیص کرونا طراحی شدند. در پاییز سال ۹۸ اپیدمی آنفلوآنزا را داشتیم، بعد از آن در زمستان ۸ مورد آنفلوآنزای نوع B گزارش شد. در ادامه دو مورد ابتلای متفاوت به آنفلوآنزا از شهر قم گزارش شد که شک ما را برانگیخت. صبح روز ۳۰ بهمن در جلسه هیئت دولت اعلام کردم که شب گذشته دو مورد مشکوک به کرونا در شهر قم داشته‌ایم. تا ظهر روز ۳۰ بهمن مشخص شد که این دو مورد قطعاً کرونا بوده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد منشأ بیماری کرونا نیز گفت: آمادگی دارم در جلسه غیرعلنی در این مورد صحبت کنم. ۲۳ تیم اپیدمیولوژیست وزارت بهداشت مشغول بررسی شیوع این بیماری هستند، آنچه در قم و گیلان اتفاق افتاد دو مقوله جداگانه هستند که آمادگی دارم در جلسه غیرعلنی این موضوع را توضیح دهم. امروز زمان ریشه یابی منشأ نیست، بلکه زمان مبارزه تمام عیار با این بیماری است، زیرا تمام سرزمین ما درگیر این بیماری شده است.
وی با بیان اینکه با همدلی و مشارکت همگانی باید کرونا را مهار و ریشه‌کن کنیم، گفت: ما بلافاصله در بهمن ماه ۳۶ مبدأ ورودی کشور را کنترل و همه موارد را چک کردیم و همان زمان خروج ماسک از کشور ممنوع شد. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که حتی یک بیمار در اوجِ پیکِ بیماری پشت بیمارستان‌ها سرگردان نماند اما بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا در مقابله با کرونا زانو زدند.
حمایت رهبری،
کمک سپاه و ارتش و مردم
نمکی با‌اشاره به اینکه ما در طرح تحول سلامت تعداد تخت‌های بیمارستانی را افزایش دادیم، گفت: البته یکی از عوامل اصلی موفقیت ما تاکنون حمایت‌های مقام معظم رهبری از برنامه ملی مقابله با کرونا بوده که ایشان حمایت‌هایشان بی‌نظیر بوده است. همچنین دولت و دستگاه‌هایی چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، نیروی انتظامی، بسیج و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک‌های بسیار زیادی کردند تا ما به یک نقطه مطلوب رسیدیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما در حال حاضر در مرحله مدیریت بیماری کرونا هستیم، تصریح کرد: ما هنوز به مرحله مهار و کنترل کرونا نرسیده‌ایم و بر این اساس نباید دچار توهم و گرفتاری محاسباتی شویم. علیرغم اوج تحریم‌ها، ما در زمینه مدیریت کرونا اقدامات قابل قبولی انجام داده‌ایم و کسی باور نمی‌کرد که ما در شرایط سخت تحریم و با وجود اینکه لوازم بهداشتی چون ماسک را در فرودگاه فلان‌جا مصادره می‌کردند و اجازه نمی‌دادند به ایران بیاید، ما توانستیم مقابله عزتمندانه‌ای با کرونا داشته باشیم.
وی با‌اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل توفیق ما در مبارزه با کرونا، وفاق و همدلی ملی با پشتوانه مقام معظم رهبری بوده است، اظهار داشت: ما در این مدت مدارس، دانشگاه‌ها، نماز جمعه، حرم‌های مقدس امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س)، اعتکاف و سفرهای راهیان‌نور را تعطیل کردیم و همه از این تصمیم تبعیت کردند که حاصل این همدلی منجر به مدیریت بیماری کرونا شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل توفیق ما غربالگری عمومی است، ادامه داد: این اقدام منجر به کاهش تعداد آمار بیماران کرونا شد چرا که از این طریق بیماران مبتلا به کرونا سریعاً شناسایی شدند.
نمکی تصریح کرد: ممکن است برخی این سؤال را از ما داشته باشند که چرا آمار کرونا رو به افزایش است؟ باید پاسخ دهیم که ما از طریق غربالگری، بیماران را در مراحل پایین‌تر بیماری، شناسایی و از مابقی جدا کردیم و به دلیل افزایش رسیدگی‌ها، شاهد کاهش میزان مرگ‌ومیر مبتلایان به بیماری کرونا هستیم.
وی با بیان اینکه در روزهای آینده قطعاً شاهد اتفاقات خوشایندتری در مقابله با کرونا خواهیم بود، گفت: خوشبختانه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی ما در همه استان‌ها خالی است و امروز ما در دنیا از نظر تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در رتبه ۷ و از نظر تعداد مرگ‌ومیر در رتبه ۶ قرار داریم که هر روز به سمت مطلوب‌تر شدن در حرکت هستیم.
وزیر کشور در صحن علنی
عبدالرضا رحمانی‌فضلی در جلسه علنی دیروز درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با بیماری کرونا، اظهار داشت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۳۰ بهمن ماه درباره بیماری کرونا اولین گزارش را در دولت ارائه داد و ما در روز ۱ اسفند در وزارت کشور، ستاد مقابله با کرونا را تشکیل دادیم و دستورالعمل‌های لازم را ابلاغ کردیم و گزارشی را به رئیس‌جمهور ارائه دادیم.
وزیر کشور با‌اشاره به طرح کاهش فاصله اجتماعی، گفت: با هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم در این راستا انجام شد که تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز تجمع جمعی از جمله این موارد است و ما هماهنگی‌های لازم را در این راستا انجام دادیم.
رحمانی‌فضلی بیان کرد: همه مردم و مسئولان با هماهنگی و همکاری بسیار خوبی که داشتند، باعث شدند که ظرف این مدت شرایط مناسب‌تری را در کنترل بیماری کرونا داشته باشیم و لازم است از نیروی انتظامی، بسیج، سپاه، وزارت بهداشت و درمان، شهرداری‌ها، فرمانداران و استانداران که اقدامات قابل توجهی انجام داده‌اند، تشکر کنم.
وی بیان کرد: حدود ۱۳۵۸ شهر داریم که در تمام این شهرها اقدامات لازم از جمله ضدعفونی کردن معابر و همچنین رعایت نکات بهداشتی مورد توجه قرار گرفته است.
رحمانی‌فضلی با‌اشاره به مرحله جدید فاصله‌گذاری هوشمند گفت: بر اساس این طرح، اصناف به سه دسته اصناف با ریسک پایین، اصناف با ریسک متوسط و اصناف با ریسک بالا تقسیم شده‌اند و مقرر شد که در ۲۳ فروردین ماه اصناف با ریسک پایین در همه استان‌ها به جز تهران آغاز به کار کنند و تهران هم از ۳۰ فروردین ماه آغاز می‌شود که ما پروتکل‌های لازم را به استانداران ابلاغ کرده‌ایم.
وی با‌اشاره به اینکه روند ابتلای بیماران به کرونا در بسیاری از استان‌ها رو به کاهش است، افزود: بنده روز گذشته درباره وضعیت استان گیلان جویا شدم که طبق گزارش‌های واصله، آنان گفتند که در ایام عید، روزی ۲۰۰۰ تخت بستری داشتیم اما در حال حاضر به ۴۰۰ مورد رسیده است و در بسیاری از استان‌های دیگر کشور هم رویه به همین صورت است.
وزیر کشور تأکید کرد: البته این مسئله به این معنا نیست که ما اعلام کنیم شرایط بسیار خوب است و فعالیت‌ها باید به صورت عادی انجام شود بلکه باید با هماهنگی و مشارکت یکدیگر، این روند مدیریت بیماری کرونا را ادامه دهیم تا طول عمر این بیماری و فوتی‌ها کاهش یابد.