روحانی رقیبان را« لوله» کرد

آرمان: آخرین مناظره! دکتر روحانی دست‌های قالیباف و رئیسی را روکرد. دیروز بسیاری از ناگفته‌ها گفته شد و در کنار آن به بخشی از اتهاماتی که در طی حدود 4 سال به دولت روحانی وارد آمده بود پاسخ داده شد. کاندیداها دیروز می‌دانستند مناظره آخر برای آنها تعیین کننده‌ترین برنامه است، چرا که هم می‌توانستند به ارائه برنامه‌های خود بپردازند و هم انتقاداتشان را مطرح کنند، اما در 3 مناظره برگزار شده حسن روحانی ارائه برنامه را در دستور کار خود قرار داد و 3 کاندیدای جبهه مقابل هجمه به عملکرد 4‌ساله روحانی را در دستور کار داشتند. اما دیروز 3 کاندیدای اصولگرا با سوالاتی از سوی دکتر حسن روحانی و اسحاق جهانگیری مواجه شدند و وقت خود را صرف پاسخ به آنها کردند! دیروز روحانی آن‌چنان مانند همیشه وارد چالش‌ها نشد و جهانگیری مسئولیت پاسخگویی را بر عهده گرفت. روحانی دیروز مرد اول مناظره آخر بود و پاسخ اتهامات به دولت را صریح داد. دیروز قالیباف باز هم الگوی رئیس دولت قبل را سرلوحه خود قرار داد و بار دیگر در پاسخ به چند سوال کاغذهایی را مقابل دوربین گرفت. او در چند مورد هم حرف‌هایی به زبان آورد که جهانگیری ناگزیر شد به او تذکر بدهد که «ادب» را رعایت کند. روحانی هم دیروز برای گفتن ناگفته‌ها آمده بود و شرایط از سوی رقبای اصولگرای او به نحوی پیش رفت که برخلاف تمایل خود به موضوعاتی اشاره کرد که قالیباف شاید هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد اظهاراتش در مورد دانشجویان روزی عیان شود. روحانی در مناظره‌پایانی، دروغ‌ها را برملا کرد به‌طوری که قالیباف را لوله کرد و رئیسی را کیش‌ومات. دیروز بسیاری حتی آنانی که مخالف روحانی در هفته‌های گذشته بودند بر صراحت و راستگویی روحانی و جهانگیری مهر تایید زدند، به‌ویژه آن زمان که روحانی تاکید کرد: «عهد من با ملت ایران راستگویی است».
پیش از آغاز مناظره چه گفتند؟
 جهانگیری پس از ورود به صدا و سیما گفت: بنده تا کنون از کاندیداها برنامه خاصی ندیدم، در اعلام برنامه محل تامین منابع باید مشخص باشد. وی گفت: نامزدها در مناظره‌ها باید برنامه دقیق خود را ارائه دهند و شعارها را برای سخنرانی‌ها بگذارند. جهانگیری تاکید کرد: برای این مناظره جدی‌تر آمده‌ام. سیدمصطفی هاشمی‌طبا دومین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هم به منظور شرکت در آخرین مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد و گفت: امروز باید معلوم شود که کدام نامزد برای اشتغال پیشنهاد بهتری دارد. قالیباف پس از ورود به صدا و سیما گفت: در جلسه دوم پیشنهاد دادم که هزینه آن را دادم. پیشنهاد دادم نامزدها دارایی خود را اعلام کنند اما در هفته‌ای که گذشت بعضی از اعضای کابینه گفتند چرا؟ نمی‌دانم شاید فشار 4‌درصدی‌ها بود. اما من نگفتم وزرا اموال خود را بگویند. وی گفت: گویا چهار‌درصدی‌ها از این پیشنهاد من ناراحت می‌شوند، امیدوارم امروز که موضوع ما مربوط به مسائل اقتصادی است، امیدوارم کسی در حاشیه و جاده خاکی نرود و واقعا بپردازیم به بحران اقتصادی. سیدابراهیم رئیسی به عنوان پنجمین نامزد به منظور شرکت در آخرین مناظره وارد سازمان صدا و سیما شد. رئیسی پس از ورود به صدا و سیما گفت: چون مساله مردم مساله اقتصادی است امروز مناظره مهمی خواهد بود. حسن روحانی به عنوان آخرین نامزد به منظور شرکت در آخرین مناظره وارد سازمان صدا و سیما شد و گفت: مناظره امروز دارای اهمیت است. انتظار مردم این است که نامزدها در مسائل اقتصادی به سوابق خودشان اشاره کنند. نامزدها به مردم بگویند اگر می‌خواهند پولی به مردم بدهند از حقوق چه کسانی قرار است بدهند.
کاندیداها نباید از سابقه خود بترسند


سوال اول آخرین مناظره درباره برنامه مقابله با قاچاق کالا و کاهش و مدیریت واردات در راستای مقاومت اقتصادی بود که جهانگیری گفت: متاسفانه در گذشته قاچاق کالا به شدت افزایش یافت. طوری که وقتی ما دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق کالا بر اساس آمار اعلام شده حدود 25‌میلیارد دلار بود. خوشبختانه طی سه سال گذشته با برنامه‌ریزی‌ای که انجام گرفته میزان قاچاق در مقطع فعلی به میزان 12‌میلیارد دلار کاهش یافته است. وی خطاب به سیدابراهیم رئیسی گفت:‌ کاندیداهایی که امروز به صحنه آمده‌اند باید برنامه‌هایی را ارائه بدهند، در حالی که ما هنوز چیزی ندیده‌ایم. آقای رئیسی که امروز در صحنه حاضر شده‌اند ابتدا گفتند هنوز تصمیم نگرفته‌اند و می‌خواهند در خدمت امام رضا(ع)باشند و بعد هم وارد صحنه انتخابات شدند و جزوه‌ای را در یکی از مناظره‌ها نشان دادند و گفتند این برنامه من است، در حالی که ما هنوز چیزی به نام برنامه ندیده‌ایم. جهانگیری با تاکید بر اینکه کاندیداها نباید از سابقه خود بترسند، بلکه باید بگویند در گذشته چه کار کرده‌اند، اظهار کرد: آقایان بیایند و بگویند ما در ناجا بودیم یا در قوه قضائیه بودیم و این کارهای مهم را انجام داده‌ایم. آقای رئیسی در طول دوران طولانی در قوه قضائیه مسئولیت داشته است بیاید و پاسخگوی فعالیت‌هایش در آن دوره باشد. ایشان در طول دوران بلندی مسئولیت مبارزه با قاچاق کالا را در قوه قضائیه داشته‌اند، امروز بیایند و بگویند که چه کرده‌اند.
چرا آقایان دولتی با قاچاق کالا برخورد نمی‌کنند؟
رئیسی در این بخش گفت: در ارتباط با قاچاق کالا باید پرسید که قاچاق کالا کجا تولید می‌شود؟ امروز 18‌میلیارد دلار و به گفته ایشان 12‌میلیارد دلار قاچاق کالا از کجا ایجاد شده است. قضات سراسر کشور دارند به پرونده‌های قاچاق کالا رسیدگی می‌کنند، اما نکته این است که باید در ابتدا در زمان شکل‌گیری قاچاق با آن مبارزه کرد. آیا دولت می‌تواند با ایجاد قاچاق کالا مبارزه کند؟ بله، اما دولتی که خودش و نزدیکانش در حوزه‌های خصوصی فعال نباشند. چرا آقایان دولتی با قاچاق کالا برخورد نمی‌کنند؟ این امر امکانپذیر است اگر از مبنا و اصول کاملا کنترل شود.
اتهام پاداشی قالیباف به جهانگیری
محمدباقر قالیباف در انتقاد اظهارات مطرح شده از سوی جهانگیری اظهار کرد: ما اگر بحث 4‌درصدی‌ها را مطرح می‌کنیم به این دلیل است که چرا با قاچاق کالا مبارزه نمی‌شود.
ادامه در صفحه7