دفاع حدادیان از عادل فردوسی پور

آرمان ملي- مطهره شفيعي: به اعتقاد بسياري از مداحان، مداحي شغل نيست و آنها به عشق اهل بيت به مداحي مي‌پردازند اما برخي در اين کار خبره و مشهور مي‌شوند و به نوعي براي حاميان خودشان نقش سلبريتي را دارند که اين جايگاه به آنها اجازه مي‌دهد در هر حوزه بي‌ارتباط با مداحي وارد شوند. يکي از اين مداحان حاج‌سعيد حداديان است. اوايل سال 90 اسفنديار رحيم مشايي از دو مداح يعني حداديان و منصور ارضي به اتهامات تهديد به قتل و توهين به مقامات دولتي شکايت کرد که سال 92جريمه 405 هزار توماني سعيد حداديان تاييد شد. اين اتفاق در حالي رخ داد که حداديان در سال 84 از حاميان احمدي‌نژاد بود اما به مرور به دليل رفتار و عملکرد همراهان او از جمله مشايي به منتقد درجه يک آن تيم تبديل شد. از سوي ديگر حداديان خود را يک اصولگرا مي‌داند و بر‌خلاف انتظاري که از مداحان براي خودداري از ورود به عالم سياست وجود دارد، حداديان اما رويکرد ديگري دارد و در سال 94 گفته است: «در نهايت اگر آقايان يعني اصولگرايان به وحدت نرسند، مداحان فهرست جداگانه‌اي خواهند داد». در آن زمان «مجتبي توانگر» که از سوي سايت «جهان نيوز»، مسئول سابق روابط عمومي جبهه متحد اصولگرايان معرفي شده بود با اشاره به گفت‌وگويش با «سعيد حداديان» گفته است: «اين مداح معروف نسبت به تحرکات اخير اصلاح‌طلبان براي انتخابات هشدار داده و گفته است اجازه نمي‌دهيم مجلسي مانند مجلس ششم شکل بگيرد. اگر اصولگرايان بخواهند در انتخابات آتي، مانند سال 92 عمل کنند، قطعا شکست خواهند خورد». طبيعي بود که حداديان رابطه خوبي با اصلاح‌طلبان نداشته باشد و آنها را رقيب و شايد حتي مخالف خود بداند. بنابراين براي حذف آنها هم از حيطه مداحي فراتر رفت و در نقش استراتژيست انتخاباتي به عرصه وارد شد!
سينماي خودي و غيرخودي
با توجه به روحيات سعيد حداديان ورود او به عرصه سينما و فيلم عجيب است اما اين اتفاق هم رخ داد و مانند ورودش به عرصه سياست گام‌هايي در اين مسير برداشت. سال 92 حداديان و حميد رسايي به سينما رفتند که سبب توجه زيادي شد اما فيلمي که آنها به تماشايش نشستند «سر به مهر» بود؛ يعني فيلمي که با روحيات آنها سازگاري داشت و در جلسه نقد و بررسي آن مسعود فراستخواه در پشت تريبون حضور يافت و اين مراسم در سالن بصيرت لانه جاسوسي برگزار شد. حداديان هم درباره اين فيلم در نقش يک تحليلگر حرفه‌اي سينما ظاهر شد و گفت: «ما تاکنون چنين فيلم‌هايي کم داشته‌ايم. تيتراژ ابتدايي «سر به مهر» بسيار عالي بود و نشان داد به اين دهه تعلق دارد. با اين حال فيلم شاخص‌هايي را هم کم داشت. به طور مثال فيلم لانگ‌شات ندارد و از داستان‌هاي فرعي بهره نگرفته است يا حتي در نمايش نماز از المان‌هاي لازم سود نبرده. البته تيتراژ پاياني اين فيلم به شکل بسيار زيبايي تصوير شده بود اما مي‌توانست نماز را بهتر نمايش دهد. اين دختر دانشجو اقامه مي‌بندد و بعد ما حتي بسم‌ا... و حمد او را نشان نمي‌دهيم». حداديان در آن برهه نتوانست چهره منتقد و معترض خود به سينما را پنهان کند و چنين جملاتي را نيز بيان کرد: «من متاسفم که برخي بازيگران ما نقش معتاد و سيگاري و منفي و نقش‌هاي خارجي را خوب بازي مي‌کنند اما به نماز که مي‌رسند کم مي‌آورند». در آن مقطع حداديان سينمايي را مي‌پسنديد که هم‌راستا با عقايد او باشد.
ورود به عرصه موسيقي!


زمان گذشت تا سال 98 که حداديان به عرصه موسيقي وارد شد و پس از سياست و سينما، حوزه موسيقي را مي‌توان سومين قسمتي دانست که حداديان در آن به اظهارنظر پرداخته است. آبان سال گذشته سعيد حداديان که به برنامه چهل‌چراغ شبکه 3 رفته بود دقيقه‌اي را به آهنگ کوچه نسترن به خوانندگي ابراهيم حامدي اختصاص داد و گفت مردم قصه دروغ اين آهنگ در تخريب شهدا و آرمان‌هايشان را باور نمي‌کنند.
حداديان بر کرسي منتقد تلويزيون
در آبان 98 حداديان به عرصه تلويزيون بازگشت و درباره سريال ستايش به اظهارنظر پرداخت. اعتماد به نفس اين مداح در آگاه معرفي کردن خود به همه حوزه‌ها شايسته تقدير است. حداديان در بخشي از بررسي سريال ستايش گفت: «ما در اين سريال با شخصيتي به نام حشمت فردوس رو‌به‌رو هستيم كه مجموعه‌اي از خوبي و بدي‌هاست. يكي از مهم‌ترين محاسن اين شخصيت كه يك آموزش بسيار مهم و مثبت را در جامعه دارد، مرزباني از حريم خانواده است. يعني گفتن اسرار خانواده به غريبه ممنوع!»
دفاع غيرمنتظره از سلبريتي‌ها
آخرين سورپرايز سعيد حداديان دفاع از سلبريتي‌هاي سينما و تلويزيون بود؛ همان‌هايي که برخي از همفکران او جز نقد و اعتراض به آنها مسير ديگري را طي نمي‌کنند؛ اما حداديان از آنها دفاع کرد. او که براي شرکت در يک گفت‌وگوي لايو اينستاگرامي به جام‌جم رفته بود با دفاعش از سوپراستارهاي تلويزيون خبرساز شد. حداديان در بخش‌هايي از حرف‌هايش از علي فروغي گلايه کرد و گفت: «وقتي به آقاي‌ پورمحمدي زنگ مي‌زدم يا آقاي فرجي، امکان نداشت بعد از 5 دقيقه به من زنگ نزنند. ولي خب؛ آقاي فروغي سرشان شلوغ است و جواب نمي‌دهند. البته محاسن زيادي دارند ولي تلفن جواب نمي‌دهند.» حداديان در ادامه گفت که عادل فردوسي‌پور و پرويز پرستويي سرمايه‌هاي تلويزيون هستند و مردم دوست‌شان دارند. نبايد گذاشت آنها حذف شوند. او سپس به تلويزيون ديدنش اشاره کرد و خاطره‌اي از سريال «پايتخت» گفت: «حاج خانم من تلويزيون‌بين حرفه‌اي است. من هم خودم، نقد محتوايي تلويزيون در خود تلويزيون در دهه 60 و بعد در آموزش و پرورش مي‌کردم. خانواده «پايتخت» مي‌ديدند، من هم نگاه مي‌کردم. يک شب دير شروع شد، زنگ زدم به مديران تلويزيون گفتم اگر شروع نمي‌شود من بگيرم بخوابم!» اين مداح سرشناس در ادامه در تحليل سريال «پايتخت» اظهارکرد: «از نظر بازيگري 20 که نه 200 است. قصه آن ولي جاي کار داشت. يک تکه از خوبش بگويم. تنابنده در اين سريال يک حمد و سوره خواند که از نظر تجويدي لنگه‌اش را در اين 40 سال نداشتيم. سکانس بد هم داشت. خانواده برنامه را مي‌بيند. آن رقص توي ماشين شخصيت فوتباليست خيلي بد بود.» حداديان ادامه داد: «من تنابنده را دوست دارم، با هم دوستيم. به خودش هم گفتم بابا‌پنجعلي را حذف نکن. اسير حرف بقيه نشو. پنجعلي اگر بود يک تشر مي‌رفت، اينقدر بحث‌ها ول و رقص و آوازي نمي‌شد.» او سپس از اين گفت که به خاطر تجليل محمدرضا گلزار از جانبازان و شهداي حرم به پشت صحنه مسابقه «برنده‌باش» رفته و تشکر کرده و گفته است به خاطر اينکه گلزار همسايه حجت‌الاسلام ابوترابي امام جمعه تهران بوده از قبل هم اين بازيگر را مي‌شناخته است. حداديان در بخش ديگري از اين گفت‌وگو زنده به برنامه «دورهمي» رسيد و گفت به‌رغم انتقاداتش از «دورهمي» به مهران مديري زنگ زده و از تلاش‌هايش براي خنداندن مردم تشکر کرده چون دشمنان کشور مدام مي‌خواهند بگويند ايراني‌ها نمي‌خندند و اين تلاش امثال مديري ستايش‌آميز است.