سیل ناگهانی در قم

آرمان ملي: بارش برف و باران طي چند روز گذشته در اقصي نقاط کشور، با وجود به‌جا گذاشتن خسارات در مزارع و باغ ها، به مرگ چند نفر هم منجر شد. اصفهان، قم، البرز، تهران، خراسان جنوبي و شمالي، سمنان، فارس، قم، قزوين، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گيلان، لرستان و يزد تحت تاثير حوادث جوي بودند که به گفته مرتضي سليمي، رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر به هزار و 52 نفر در حوادث جوي چند روز اخير در 16 استان و در 29 شهر و روستا و يک محورکوهستاني امداد رساني شد و باعث کشته شدن دو نفر در حادثه ريزش ديوار روستايي در هريس آذربايجان شرقي شد. به گفته رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر، در عمليات سيل با استفاده از پمپ هاي مکنده، آب از 69 خانه مسکوني متاثر از سيل و آبگرفتگي، تخليه شد و پنج دستگاه خودرو که در آنها چند زن و کودک گرفتار شده بودند، از مسير سيل رهاسازي شدند.
سيلاب در جاده قم به سلفچگان
عصر روز گذشته نيز بارش باران در مناطق جنوبي قم باعث وقوع سيلاب در جاده قم به سمت سلفچگان شد که ضمن خسارت به خودروها حجم زيادي از گل و آب وارد کارگاه‌ها و کارخانجات اين منطقه شد. بنابراعلام مديرکل مديريت بحران استانداري قم با حضور نيروهاي امدادي به خودروهاي گرفتار در سيلاب امدادرساني شد. محسن عروجي اظهار داشت: با تخليه گل و سيلاب مسير، تردد خودروها در جاده قم به سمت اراک در حال انجام است. بارش باران با حجم 29.2 ميليمتر در کرمان نيز منجر به آبگرفتگي در معابر و مشکلاتي در عبور و مرور مردم شد.
خسارت به محصولات کشاورزي


محصولات کشاورزي و باغي نيز از اين بارش ها در امان نماندند و بر اساس اعلام سازمان مديريت بحران کشور، خسارت هايي به برخي راه‌ها، محصولات باغي و کشاورزي وارد شده است. ابراهيم آقابيگي معاون برنامه‌ريزي و هماهنگي امور عمراني فرمانداري آران‌وبيدگل نيز اعلام کرد که بارش‌هاي شديد باران و تگرک در سه روز گذشته به بروز خسارت‌هاي قابل توجهي در اين شهرستان ها منجر شده است. از سوي ديگر بارش تگرگ 47 ميليارد و 500 ميليون تومان خسارت به باغات و مزارع کشاورزي شهرستان‌هاي گيلانغرب و دالاهو وارد کرد. همچنين سدهاي «جامشيان» و «شيان» در استان کرمانشاه سرريز شدند. همچنين ريزش سنگ در محور فيروزکوه، محور چالوس، هراز، امامزاده داوود و تعدادي از مسيرهاي روستايي باعث انسداد اين راه ها شد و اين مسيرها با حضور عوامل راهداري بازگشايي شدند و تلاش براي بازگشايي محورهاي ديگر ادامه دارد. سرهنگ قدمي رئيس پليس راه مازندران با اشاره به بارش باران در محور‌هاي کوهستاني استان گفت: بيش از 10نقطه از مسير جاده هراز به علت ريزش سنگ و جاري شدن سيل بسته شده است. همچنين علي ردايي، بخشدار مرزن آباد چالوس اعلام کرد که راه ارتباطي روستا هاي فشکور، پيچ دينو ، انگوران ، کنس دره ، گيجان و مکار مسدود شده بود که از ميان آنها راه ارتباطي چهار روستا باز شده است و تلاش براي باز کردن راه دو روستاي انگوران و گيجان ادامه دارد.
2 کشته در حادثه ريزش ديوار
ريزش ديوار در يکي از روستاهاي شهرستان هريس موجب مرگ يک پدر و پسر شد. سخنگوي اورژانس استان آذربايجان شرقي در اين باره گفت: پس از اعلام گزارش حادثه ريزش ديوار در روستاي سراي هريس، اورژانس منطقه شيخ رجب و تيم امداد و نجات هلال احمر عازم محل شدند که پس از اقدامات رها سازي از زير آوار، مرگ پدر 41 ساله و پسر 11 ساله اش از سوي اورژانس تأييد شد.