انتخابات١٤٠٠ به عملكرد امروز دولت وابسته است

آرمان ملي- عليرضا پورحسين: حدود يک سال تا انتخابات رياست‌جمهوري سال 1400 باقي مانده است و آنچه تا‌کنون از شواهد برمي‌آيد چهره‌هايي همچون حسين دهقان، سورنا ستاري، آذري‌جهرمي و علي لاريجاني، نامزدهاي انتخابات 1400هستند. با اين حال از امروز تا روز انتخابات کشور ممکن است دستخوش اتفاقات زيادي شود و از الان نمي‌توان شرايط آن زمان و حتي نامزدهاي قطعي را پيش‌بيني کرد. در وهله نخست بايد منتظر عملکرد مجلس يازدهم در روزهاي نخست بود؛ مجلسي جوان که احتمال دارد براي اثبات خود پيش از انتخابات رياست‌جمهوري 1400 تصميمات شتابزده‌اي بگيرد و حتي با اقداماتي احساساتي به دنبال جلب نظر مردم باشد. مجلسي که 80 درصد کرسي‌هاي آن را اصولگرايان تصاحب کرده‌اند و براي روي کارآمدن يک دولت اصولگرا تمام تلاش خود را صرف مي‌کنند. اتفاقي که تا حد زيادي به عملکرد سال پاياني دولت روحاني نيز وابسته است و عملکرد کابينه روحاني مي‌تواند بسياري از معادلات آينده را حل کند. به اين علت که احتمالا برخي از اين وزرا کانديداهاي رياست‌جمهوري خواهند بود و نظرسنجي‌ها نيز از محبوبيت برخي از آنها خبر مي‌دهد. «آرمان ملي» در راستاي بررسي فضاي سال پاياني دولت روحاني و پيش‌بيني در مورد انتخابات 1400، گفت‌وگويي با اميررضا واعظ آشتياني، فعال سياسي و عضو پيشين شوراي شهر تهران داشته است که در ادامه مي‌خوانيد.
آيا از زمان حال مي‌توان متصور شد که کدام طيف سياسي در انتخابات 1400 به پيروزي مي‌رسد؟
تجربه در کشور ما نشان مي‌دهد که هر گروه و جناح سياسي که توانسته غالب کرسي‌هاي پارلمان را تصاحب کند، در ادامه نيز همان حزب فاتح انتخابات رياست‌جمهوري شده است. از سوي ديگر عملکرد مجلس و دولت در سال منتهي به انتخابات يکي از اساسي‌ترين وزنه‌هايي است که نتايج انتخابات رياست‌جمهوري 1400 به آن وابسته خواهد بود. در زمان حال آنچه مردم از عملکرد دولت و مجلس مشاهده مي‌کنند برايشان راضي‌کننده نيست. قطعا مجلس و دولت فعاليت‌هاي مثبتي داشته‌اند و عملکرد آنها در برخي حوزه‌ها قابل دفاع است اما از نگاه عامه مردم و جامعه اين عملکرد مثبت نبوده است و مردم آن را در زندگي خود احساس نکرده‌اند. مردم در وهله اول به سفره و معيشت خود نگاه مي‌کنند که اين روزها به هيچ‌وجه حال خوبي ندارد. بنابراين مردم احتمال اينکه رغبت کمتري نسبت به نامزدهاي همسو با دولت يا برخاسته از کابينه دوباره اعتماد کنند، بسيار کم است اما باز هم بايد منتظر روزهاي نزديک به انتخابات شد زيرا اصل پيش‌بيني در کشور ما در مورد اتفاقات آينده بسيار سخت است.
دولت روحاني چگونه مي‌تواند سرنوشت انتخابات آينده را تغيير دهد؟


چه درست و چه غلط، غالب مردم اتفاقات ناگوار اقتصادي اخير را از چشم دولت مي‌بينند و نگاه خوبي اين روزها به دولت روحاني ندارند. قطعا عملکرد مثبت دولت در مقابله با کرونا و در ادامه حل مشکلات معيشتي مردم و گر‌ه‌گشايي از بحران‌هاي اقتصادي مي‌تواند نتايج انتخابات 1400 را به طور کلي تغيير دهد. دولت به خصوص در ماه‌هاي اخير در لحظات حساس متاسفانه از تدبير خود استفاده نکرده است و اين خلأ سبب شده مردم نيز اميد خود را از دست داده و حتي بدبيني و بي‌اعتمادي نيز در ميان آنها گسترش يابد. دولت اگر با اين روش به عملکرد خود ادامه دهد قطعا پس از کرونا نيز با چالش‌ها و بحران‌هاي زيادي دست‌و‌پنجه نرم خواهد کرد به نحوي که علاوه بر اينکه نمي‌تواند از نامزدهاي هم‌سو دفاع کند بلکه نام خوبي از خود نيز نمي‌تواند در ميان مردم به جا گذارد. بايد منتظر ماند و شاهد بود که آيا روحاني مي‌تواند در عرصه جهش توليد و اتکا به داخل موفق ظاهر شود يا خير. متاسفانه اين روزها دولت تصميمات مناسبي اتخاذ نمي‌کند و مردم احساس مي‌کنند اين تصميمات به نحوي توهين به آنها محسوب مي‌شود که پر رنگ‌ترين آنها در روزهاي اخير اختصاص وام يک ميليون توماني با سود 12 درصد است که عملا سبب شده است بسياري از مردم نااميد شوند. دولت بايد در شرايط بحراني کمک‌هاي بلاعوض به مردم کند. اگر مردم در عرصه مبارزه با کرونا حضور نداشتند، امروز دولت با بحران‌هاي بزرگ‌تري مواجه مي‌شد.
دولت به‌واسطه تحريم‌ها و محدوديت منابع مالي روزهاي سختي را سپري مي‌کند، اين موانع تا چه ميزان بر عملکرد دولت موثر بوده است؟
دولت با اقدامات حقوقي بهنگام توانسته است يک ميليارد و 600 ميليون دلار از منابع کشور را آزاد کند و به ايران برگرداند. حداقل کاري که دولت بايد پس از اين موفقيت انجام دهد اين است که مسيرهاي مصرف آن را به آگاهي مردم برساند. آيا اين سرمايه همچون ارز 4200 توماني هدر خواهد رفت يا واقعا صرف مردم نيازمند و تنگدست کشور مي‌شود؟ اين پول يک پشتوانه است و اميد است که دولت مردم را محرم بداند و گزارش دهد اين پول در چه زمينه‌هايي مصرف مي‌شود. پس بنابراين اين مقوله مورد تاييد است که فشارهايي بر کشور وارد مي‌شود اما بايد با مردم صحبت کرد و همين منابع محدود نيز در راستاي گرهگشايي از مشکلات کشور صرف شود.
چه مواردي مي‌تواند انتخابات 1400 را به عرصه‌اي سياسي براي عبور کشور از مشکلات تبديل کند؟
فارغ از جناح‌بندي‌ها و گروه‌هاي سياسي بايد گفت انتخابات که امري بسيار مهم است اگر قرار است به‌واسطه حضور گسترده مردم انتخابات به يک راه نجات براي کشور تبديل شود و مردم در آن با شور و اشتياق حاضر شوند و به بهترين و شايسته‌ترين فرد راي دهند، در وهله اول مجلس يازدهم بايد به‌گونه‌اي باشد که در مردم رغبت ايجاد کند و مردم احساس کنند که نمايندگان آنها به فکر آنان هستند. هر چند تجربه نشان مي‌دهد دولت‌ها همواره در سال آخر بهتر عمل کرده‌اند اما مردم دولتي براي تمام فصول مي‌خواهند و انتظار دارند هر شخصي که راي مي‌آورد در تمام طول رياستش به بهترين شکل عمل کند.