سلامت ،اولويت مجلس آينده باشد؛ نه لابي‌گري

آرمان ملي- نسترن فراهاني: شرايط متفاوت امروز در کشور نه‌تنها روند روزمره زندگي مردم را تغيير داده است بلکه جامعه امروز دغدغه‌هاي متفاوت‌تري هم به نسبت قبل دارد. شايد پيش از انتخابات که بحث کرونا درحد يک خبر خارج از مرزهاي جغرافيايي ايران بود مردم حساسيت بيشتري نسبت به تحولات سياسي درون کشور داشتند اما امروز و در شرايطي که سلامتي اولويت هر روز افراد جامعه شده است نمي‌توان توقع داشت نسبت به مسائلي مثل انتخاب رئيس مجلس يا طيف‌بندي‌هاي درون مجلس عکس‌العملي داشته باشند. در نهايت امروز اولويت‌ها به تامين معاش مردم وابسته شده است و بيشتر مطالبات هم به همين موارد خلاصه مي‌شود، اين در حالي است که مجلس يازدهم، مجلسي پرتنش پيش‌بيني‌شده و استراتژي‌هاي از پيش تعيين شده آنها هم نشان مي‌دهد بر سر موضوعاتي مثل انتخاب رئيس مجلس يا رياست کميسيون‌ها منازعات سياسي شکل خواهد گرفت. درهمين خصوص محمدجواد حق‌شناس فعال سياسي اصلاح‌طلب و در گفت‌وگو با «آرمان ملي» گفت: « در اوضاع فعلي مساله و اولويت اصلي مردم انتخاب رئيس مجلس نيست، فضاي کشور و اولويت‌هاي مردم قطعا امروز به مسائل سياسي باز نمي‌شود و درحال حاضر جامعه فقط دغدغه سلامت و عبور بدون آسيب از اين بحران را دارد. همه مردم در حال تلاش هستند که بتوانند با تلفات کمتر از اين گردنه حساس عبور کنند. با توجه به اينکه کرونا در کشور همه‌گير شده است و 31 استان کشور درگير اين بيماري هستند، نمي‌توانيم اولويت ديگري را براي رسيدگي به اين موضوع مدنظر قرار بدهيم.»
مقصر تغيير مطالبات؛ مردم نيستند
او اضافه کرد: «امروز هيچ ايراني در هيچ جاي کشور خود را مصون از اين بيماري نمي‌داند. اين تغيير دغدغه خواست مردم نبوده است و در همه جهان پيش آمده است. اين ويروس توانسته در همه کشورهاي دنيا پا بگذارد و مطالبات مردم را جابه‌جا کند، مردم ايران از ديدگاه من با توجه به اينکه از اولين کشورهاي درگير با اين بحران هستند نگراني‌هاي بيشتري دارند. امروز هم با توجه به موقعيت مبتلايان در کشور و وضعيت نگران‌کننده امکانات جو رواني بيشتري در جامعه ايجاد شده است». حق‌شناس با تاکيد براينکه امروز کشور دغدغه‌هاي مهم‌تري از مسائل جانبي سياست دارد افزود: «مساله مردم ايران در دوماه گذشته يعني از اسفندماه تا فروردين، فقط بحث سلامتي است و موضوعي که ايمني را براي انسان فراهم مي‌کند اولويت همه کشورهاست. برهمين اساس مسائل سياسي فرهنگي اجتماعي و... در طبقات پايين‌تر قرار مي‌گيرند». اما علاوه بر بحران پيش‌آمده و درگيري مردم با آن موضوعات ديگري هم بر کم‌اهميتي مردم به تحولات سياسي دامن زده است که يکي از آنها نحوه برگزاري انتخابات اخير و سوابق سياسي برخي از نمايندگان تازه‌وارد است. هرچند که بسياري از اين نمايندگان در عرصه سياست براي مردم ناشناخته هستند اما تعدادي از آنها هم در سوابق کاري خود علامت سوال‌هايي دارند که امروز پيش‌بيني عملکردشان را در هاله‌اي از ابهام قرار داده است. اشرف بروجردي، فعال سياسي اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «آرمان ملي» در اين خصوص اظهارکرد: «درحال حاضر هم مردم و هم نمايندگان و تمامي مسئولان مشکل دارند و بحران فعلي به شدت آنها را سردرگم کرده است. اما نمايندگاني که قرار است تازه وارد مجلس شوند براساس مطالبات مردم نيستند که معيار سنجش آنها هم اولويت مردم باشد.»
لابي‌ها براي انتخاب رئيس مجلس


بروجردي اضافه کرد: «نمايندگان تازه‌وارد به فکر اين هستند که لابي‌هاي خود را شروع کنند و اتفاقا خيلي زود هم براي لابي‌ها اقدام کرده‌اند. من اطمينان دارم از همين امروز لابي‌ها براي رياست مجلس صورت گرفته و با توجه به اختلاف نظرهايي که از مدت‌ها قبل درون اين جريان شاهد آن بوديم بعد از ورود نمايندگان به مجلس بايد منتظر شکاف اصلي و درون جرياني از سوي اصولگرايان باشيم مگر اينکه بزرگ‌ترهايي که مورد وفاق اين جريان هستند مداخله کنند و از آنها بخواهند که در کشمکش‌هاي قدرت کوتاه بيايند تا يک انتخاب واقعي صورت بگيرد. اما موضوع کرونا دغدغه‌هاي مردم را تغيير داده و براي آنها اهميتي ندارد که چه کسي انتخاب مي‌شود و بر کرسي رياست مجلس مي‌نشيند». اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با تاکيد بر اينکه نمايندگان مجلس بايد سعي کنند براساس مطالبات مردم مجلس را اداره و قوانين را تصويب کنند گفت: «افراد انتخاب شده دغدغه‌هاي متفاوتي دارند و فقط به رياست مجلس مي‌انديشند. اما در نهايت بايد توجه کنيم انتخاب نمايندگان مجلس يازدهم پايه و اساس درستي نداشت و مشارکت حداقلي مردم گواه اين موضوع است. براي 23 درصد حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي نمي‌توانيم اسم انتخابات بگذاريم با اين حال اين افراد مي‌خواهند آينده کشور را رقم بزنند و اگر بخواهند منافع حزبي و گروهي را اولويت قرار بدهند خروجي براي مردم و کشور ندارد.»