پلاسما درماني كرونا در ايران آغاز شد

آرمان ملي- منيره چگيني: روند نزولي تعداد مبتلايان در کشور همچنان ادامه دارد و پس از اينکه آمار روزانه مبتلايان در ماه گذشته از مرز دو هزار نفر در روز فراتر مي‌رفت، حال آمار روزانه به حدود 1600 نفر رسيده است، با اين حال برخي بر اين باورند که اين آمارها شفافيت کامل ندارد و همان‌طور که محمدجواد حق‌شناس عضو شوراي شهر تهران گفته است: «آمار مرگ ناشي از کرونا در تهران با عددهايي که در سطح کلان گفته مي‌شود همخوان نيست»، او خواهان تهيه گزارش جداگانه درباره کرونا در تهران شد. در اين شرايط و در چند روز گذشته آمارهاي ارائه شده از سوي وزارت بهداشت نشان از کاهش 10 درصدي روزانه به کرونا در کشور مي‌دهد. طبق اعلام کيانوش جهانپور، سخنگوي وزارت بهداشت: «از روز يکشنبه (24 فروردين) تا دوشنبه (25 فروردين) 1617 بيمار جديد کرونا در کشور شناسايي شدند و در اين مدت 111 تن جان باختند. با در نظر گرفتن موارد جديد، مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 73303 نفر رسيد و 4585 نفر از بيماران، جان خود را از دست دادند. از سوي ديگر 45983 نفر از بيماران، بهبود يافته و از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند» اما وزارت بهداشت اعلام کرده که در سه استان (سمنان، يزد و قم) به نظر مي‌رسد موج جديد اپيدمي دوباره شروع شده و چهار استان (ايلام، آذربايجان شرقي، اردبيل و لرستان) هم اخيرا پيک اپيدمي را تجربه کرده‌اند.
با کرونا شطرنج بازي مي‌کنيم
با اين وجود وزير بهداشت و درمان از احتمال موج سهمگين کرونا در پاييز و زمستان امسال خبر مي‌دهد. سعيد نمکي تاکيد مي‌کند: «ما بايد خودمان را براي موج‌هاي سهمگين بعدي کرونا آماده کنيم. چون هنوز ويروس کرونا را نمي‌شناسيم. من به رئيس‌جمهوري هم گفتم ما با کرونا شطرنج‌بازي مي‌کنيم و حتي مديرکل سازمان بهداشت جهاني هم نمي‌تواند آينده کرونا را پيش‌بيني کند. اميدواريم اواخر ارديبهشت يا در خرداد موج اول اين اپيدمي را مهار کنيم و از اين توفان بلا عبور کنيم اما خيال نکنيم اين ويروس ما را رها مي‌کند و بايد خودمان را براي روزهاي به مراتب سخت‌تر آماده کنيم.»
پلاسما درماني در ايران


اين روزها اميدواري وزارت بهداشت اين است که ظرف 9 ماه تا يک سال و نيم آينده واکسن کرونا توليد کند که البته احتمالي است. از سوي ديگر ستاد ملي مديريت کرونا در ايران و وزارت بهداشت پيشتر و به ترتيب به دانشگاه‌هاي علوم پزشکي قم، تهران، اصفهان و اردبيل مجوز انجام پلاسما درماني را داده بودند و شهر مشهد و استان خراسان‌رضوي پنجمين منطقه‌اي است که پلاسما درماني در مورد بيماران مبتلا به کرونا در آن انجام مي‌شود. ناصر رياحي، رئيس اتحاديه واردکنندگان دارو و مديرعامل چند شرکت داروسازي در ايران، روز بيست و دوم فروردين ماه از پايان آزمايش پلاسما درماني روي 200 بيمار در تهران خبر داد و گفت که نتايج دقيق تحقيقات در روزهاي آينده از سوي محققان منتشر خواهد شد، اما براساس تحليل‌هاي اوليه ده‌ها بيمار تحت درمان از جمله تعدادي از بيماران بدحال با اين روش بهبود پيدا کردند. در همين راستا مجيد عبداللهي مديرکل سازمان انتقال خون استان خراسان‌رضاوي، از آغاز پلاسما درماني در مشهد خبر داد و گفت: «درمان کرونا از طريق پلاسماي فرد بهبود يافته از روز دوشنبه بيست و پنجم فروردين در مشهد آغاز مي‌شود و مزيتش اين است که شهروندان در جلوي چشم ما پرپر نمي‌شوند.
ضرب‌الاجل ثبت‌نام به همه مشاغل
خيابان‌ها و وسايل حمل و نقل عمومي در شهرهاي بزرگ کشور، روزهاي شلوغي را پس از اجراي «طرح فاصله‌گذاري هوشمند» و بازگشايي ادارات و مشاغل کم‌خطر تجربه مي‌کنند، هرچند که بسياري از مشاغل توجهي به دستورالعمل‌هاي ستاد مقابله با کرونا ندارند و فعاليت خود را از 16 فروردين آغاز کرده‌اند، اما در سومين گام اجراي فاصله‌گذاري اجتماعي يا همان طرح فاصله‌گذاري هوشمند مقرر شد بخش‌هاي توليدي، اصناف و مشاغل مشخص شده که کم ريسک محسوب مي‌شوند، براي خدمت رساني به مردم با اجراي دستورالعمل‌هاي وزارت بهداشت، امکان فعاليت کسب و کار داشته باشند. بنابراين براساس اعلام وزارت بهداشت صاحبان کليه صنوف موظف به ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت به آدرس Salamat.gov.ir هستند که پس از دريافت کد، مجوز فعاليت‌شان صادر خواهد شد. در عين حال صاحبان صنوف مختلف، متعهد و مکلفند که دستورالعمل‌ها و پروتکل‌هاي بهداشتي خاص هر صنف را که از سوي وزارت بهداشت در سايت Markazsalamat.behdasht.gov.ir قرار مي‌گيرد، رعايت کنند. با وجود اينکه 5 ميليون و 200 هزار واحد شغلي رسمي در کشور وجود دارد، پيش‌بيني مي‌شود که حدود دو ميليون و 700 هزار واحد شغلي در اين سامانه ثبت نام و فعاليت خود را آغاز کنند.