چگونه شی ‌جین پینگ توانسته تاکنون برنده مبازره جهانی با کرونا باشد؟ «دیپلماسی ماسک» چینی

محمدرضا ستاری
دو ماه قبل وقتی چین در اوج همه‌گیری ویروس کرونا قرار داشت، برخی از کارشناسان این موضوع را برای شی جین پینگ و حزب کمونیست این کشور چالشی سخت تصور می‌کردند که ممکن است به اعتبار رهبری این کشور آسیب‌های فراوانی وارد کند. اما امروز وقتی که قرنطینه شهر ووهان تمام شده و از میزان ابتلا و مرگ و میر کرونا در چین کاسته شده است، شی جین پینگ رئیس جمهوری این کشور به عنوان یک رهبر نیرومند و پیروز به جهانیان معرفی می‌شود. رهبری که حتی اروپا و آمریکا نیز اکنون خواستار کمک گرفتن از وی برای مهار ویروس کرونا در کشورهای خود هستند.
چرنوبیل چینی
بنابر گزارشی که مجله فارین افرز آمریکا به قلم «یان ژونگ هوانگ» در این مورد منتشر کرده است: در ابتدای امر کمتر کسی چنین چرخشی را برای دولت پکن تصور می‌کرد. دولتمردان این کشور در آغاز شیوع کرونا سعی در پنهان کردن آن داشتند و زمانی که یک پزشک درخصوص همه‌گیری این ویروس هشدار داد با اقدامات قهرآمیز دولتی مواجه شد. مرگ این پزشک بر اثر ابتلا به کرونا، یک ماه بعد تبدیل به سمبلی از سوگواری و اعتراض در برابر اقدامات دولت شد. در این زمان نوک پیکان حملات به سمت شی جین پینگ نشانه گرفته شد و برخی از کارشناسان این وضعیت را به چرنوبیل چینی تعبیر کردند. واقعه‌ای که یا منجر به دوره‌ای جدید از اصلاحات می‌شود و یا اینکه حتی می‌تواند منجر به سقوط نظام سیاسی شود.


اما طی دو ماه گذشته، اقدامات مهار کننده دولت، این بیماری را کنترل کرده است. دولت شهر ووهان را قرنطینه و مقررات سختی را جهت مهار این ویروس اعمال کرد. هرچند در این میان به سبب پر شدن بیمارستان‌ها، شمار زیادی از مردم در خانه‌ها جان خود را از دست دادند و این موضوع نیز در آمارهای رسمی ثبت نشد، ولی در اثر اقدامات بی‏سابقه دولت در اواخر ماه فوریه تعداد موارد جدید ابتلا به کرونا به طرز چشم‌گیری کاهش یافت. همچنین در 19 مارس برای اولین بار ووهان هیچ مورد جدیدی را گزارش نکرد. در این راستا در ماه جاری میلادی بسیاری از کسب و کارها و مشاغل که پیش از این تعطیل شده بودند، فعالیت خود را از سر گرفته و همزمان سازمان بهداشت جهانی نیز از چین به خاطر اعمال یک استاندارد جدید برای کنترل شیوع کرونا تقدیر به عمل آورد و حتی پیشنهاد کرد که سایر کشورها نیز از پکن الگوبرداری کنند.
آیا مدل چینی موفق‌تر عمل می‌کند؟
در این میان بسیاری از کشورها به این توصیه عمل نکردند؛ به خصوص کشورهای غربی که بنا بر ساختار سیاسی و اجتماعی خود کند تصمیم گرفته و تمایلی به تعطیلی اقتصادشان نداشتند. به همین دلیل در حالی که آمار تلفات پیوسته در اروپا و آمریکا بالا می‌رود، مقامات چینی مدعی هستند که موفقیت چین در کنترل کرونا در مقابل ناکامی اروپا و آمریکا در مقابل این ویروس، نشان دهنده برتری مدل چینی است. مدلی که در آن سیاست و اقتصاد در کنترل یک حزب است و به همین دلیل توانسته قدرت خود را در سازمان‌‌دهی و بسیج جهت مبارزه با کرونا به نمایش بگذارد.
بسیاری از روشنفکران چینی امیدوار بودند که این بحران به گشودگی و شفافیت بیشتر در کشور منجر شود. پس از اپیدمی ویروس سارس در سال 2003، دولت برای پیشبرد روند اطلاعات، قانون پیشگیری و درمان بیمار‌ی‌های عفونی را اصلاح کرد که این موضوع باعث ایجاد شفافیت‌ بیشتری شد. اما بحران کرونا دقیقا تاثیری متضاد داشته است زیرا بروز اعتراضات به مرگ دکتر لی، رهبران پکن را آنچنان نگران کرد که باعث شد سیاست سانسور دولتی و نیز پیگیری شبکه‌های اجتماعی در دستور کار دولت قرار بگیرد.
«شی» پیروز میدان کرونا
هرچند رهبران چین درپی لاپوشانی کردن اشتباهات اولیه خود در شیوع کرونا هستند، اما نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان کمی از مردم معتقد به موضوع بیولوژیک بودن کرونا هستند. از سوی مقابل این نتایج نشان می‌دهد که در طول ماه‌های اخیر میزان ملی‏گرایی و مشروعیت دولتی در چین نیز تقویت شده است. در این میان دولت نیز از این بحران به نفع خود در سطح بین‌المللی استفاده کرده است. شی جین پینگ که توانسته در خانه ویروس کرونا را مهار کند، اکنون قدرت خود را در خارج با دیپلماسی ماسک به رخ می‌‌کشد. او کیت‌های تشخیص بیماری و تجهیزات حفاظت شخصی را برای 82 کشور ارسال کرده و همچنین با اختصاص بسته‌های بازیابی اقتصادی به 25 استان این کشور به مبلغ 7 تریلیون دلار، نه تنها به تحریک اقتصاد داخلی دامن زده، بلکه نظری هم جهت کمک به 70 کشور دخیل در طرح یک جاده یک کمربند داشته است.
در همین راستاست که شواهد تا به اینجای کار نشان می‌دهد شی جین‌ پینگ نه تنها درگیر بحران نشده، بلکه به عنوان یک رهبر قوی‌تر در داخل و خارج از کشور ظهور کرده است. برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد که او احتمالاً این موفقیت را در آینده نیز حفظ کند زیرا وی قادر به اعمال اقدامات محدود کننده سختی بود که انجام آن در دموکراسی‏های غربی غیرممکن است. هرچند با افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در جهان، ممکن است دامنه انتقادات جهانی به واسطه نقش چین برای گسترش این بیماری افزایش بیابد، اما وقتی که کرونا سایر کشورها را درمی‌‌نوردد، کمتر کسی می‏تواند انکار کند که چین به سرعت تبدیل به امن‏ترین مکان روی زمین می‏شود. به همین دلیل است که جان آلن از موسسه بروکینگز به ما خاطر نشان می‌کند که تاریخ توسط فرد پیروز در مقابل کرونا نوشته می‌شود که تاکنون به نظر می‌رسد این فرد شی ‌جین پینگ باشد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا باید از شمار بالای بینندگان لایوهای اینفلوئنسرهای اینستاگرامی نگران بود؟ شاخ‌های اینستاگرامی و هراس‌های اخلاقی کورش الماسی مالکیت خصوصی و مالکیت ملی گزارش تفریغ بودجه 97 بالاخره در بهار 99 قرائت شد از حقوق‌های نجومی «ابتکار» راهکارهای پیش‌روی دولت برای جبران کسری بودجه و حمایت از کسب‌وکارها را بررسی کرد «ابتکار» آسیب‌های بحران کرونا بر چرخه تولید کتاب را بررسی می‌کند کرونا، به ضرر نشر، به نفع ای‌بوک! چگونه شی ‌جین پینگ توانسته تاکنون برنده مبازره جهانی با کرونا باشد؟ «دیپلماسی ماسک» چینی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبر داد لغو مرخصی‌ نمایندگان مجلس «ابتکار» از لابی‌های چهره‌های اصولگرایی برای ریاست مجلس یازدهم گزارش می‌دهد لابی چراغ خاموش قالیباف بدون رعایت فاصله مجاز رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد اقتصادی دولت: وام یک میلیون تومانی یارانه‌بگیران تبدیل به قرض‏الحسنه شد سندرز رسما از بایدن حمایت کرد اتحاد برای شکست ترامپ قصه پرغصه کرونا بهروز بنیادی حجت‌الاسلام رئیسی: هرجا سخن از یک پروژه عظیم ملی است، نام سپاه می‌درخشد معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد: اعطای وام ۵۰۰ میلیون تومانی به تعاونی‌های تولیدکننده اقلام بهداشتی