شستا بورس را رونق مي دهد

پنجشنبه هفته گذشته (21 فروردين‌ماه) شرکت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي (شستا) با سرمايه 80هزار ميليارد ريال با نماد «شستا» در فهرست نرخ‌هاي بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج و اعلام شد. با توجه به موافقت هيات ‌پذيرش، اوراق بهادار در جلسه مورخ 19 بهمن 1398 با پذيرش سهام شرکت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي (سهامي عام) در بورس اوراق بهادار تهران و با توجه به احراز موارد تعيين‌شده در مصوبه‌ مزبور از سوي آن شرکت، از تاريخ 20 فروردين 1399 شرکت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي به‌عنوان 537 شرکت پذيرفته‌‌شده، در ﺑﺨﺶ هلدينگ چندرشته‌‌اي صنعتي، گروه و ﻃﺒﻘﻪ شرکت‌‌هاي صنعتي چندرشته‌اي با کد صنعت «3999» و نماد «شستا، SHASTA» در فهرست نرخ‌هاي بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد. با اعلام خبر عرضه اوليه سهام شستا، بسياري از سهم‌هاي ديگر در روز گذشته فروخته شدند؛ اين موج با هدف نقدکردن سرمايه‌ها براي بازيگران خرد بازار به راه افتاد تا وجوه کافي براي شرکت در عرضه اوليه امروز را کسب کنند. به نظر مي‌رسد استقبال از اين سهم در نوع خود بي‌نظير باشد. گفتني ا‌ست شستا در هشت صنعت اصلي نفت‌وگاز، دارو، معدن، سيمان، فناوري اطلاعات، حمل‌ونقل دريايي، مالي (بورس، بانک، بيمه) و دامپروري حضور فعال دارد. اين شرکت در صنايع سلولزي، کاشي‌وسراميک، لوازم خانگي و لاستيک نيز فعال است.
شستا در اتاق شيشه‌اي
مديرعامل هلدينگ سيمان فارس و خوزستان- از شرکت‌هاي تابعه شستا- با بيان اينکه ورود شرکت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي به بورس علاوه بر تمام مزيت‌هايي که براي اقتصاد کشور دارد، پلي به سوي شفافيت و اتاق شيشه‌اي است، اظهار کرد: در سال‌هاي گذشته، ديدگاه عامه مردم نسبت به شستا نوعي تاريک‌خانه بوده است؛ اما اکنون شاهد آن خواهيم بود که اين مهم به زودي محقق خواهد شد و فوايد و محسنات آن شامل کل اقتصاد کشور خواهد شد. حميدرضا هوشياري در گفت‌وگو با ايسنا تاکيد کرد: شيوه و سبک شستا در دوره حاضر، بي‌نقص براي ايجاد شفافيت در اين بنگاه اقتصادي طراحي شده است. او افزود: در کارنامه مجموعه شستا، بورسي‌شدن 25 شرکت ديده مي‌شود و همچنين سهم شستا به لحاظ عددي، از ميان عرضه‌هاي اوليه بورس ايران در سال 1398 به 35درصد مي‌رسد. اين آمار نشان مي‌دهد شفافيت شکل گرفته و امروز مرز اين شفافيت از شرکت‌هاي تابعه عبور کرده و پرتو آن قرار است به شرکت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي بتابد؛ بورسي‌شدن شستا يک بار براي هميشه مانع بزرگي براي متخلفان و مخالفان شفافيت ايجاد مي‌کند!
تعويق دوباره عرضه آرياساسول


از سوي ديگر خبر مي‌رسد که عرضه اوليه آرياساسول مجددا به تعويق افتاده است. وعده بورسي‌شدن آرياساسول- زيرمجموعه هلدينگ خليج فارس- از اواسط سال گذشته داده شد و قرار بود در روزهاي پاياني سال 1398 سهام اين شرکت در فرابورس عرضه شود اما در نهايت اعلام شد به دليل شيوع کرونا اين اتفاق در اولين فرصت در سال 1399 رخ خواهد داد. درحالي که شنيده‌ها حاکي از آن بود که اين عرضه امروز رخ خواهد داد، معاون بازار فرابورس اعلام کرد که آرياساسول احتمالا اواخر ارديبهشت وارد فرابورس مي شود.