آیا نام واقعی ویروس ۲۰۲۰ کرونا، کووید- ۱۹ است؟

اهمیت این یادداشت در کالبد‌شکافی و آسیب‌شناسی شیوه مدیریت بحران در مواجهه با بحرانی است که سال ۲۰۲۰ را از همان ابتداء با خود درگیر کرد؛ ویروسی کشنده که به کرونا یا کووید-۱۹ نام و لقب گرفت. در ابتدا خوب است با مفهوم کرونا ویروس آشنا شویم. واژه کرونا در زبان لاتین به معین تاج یا ‌هاله است. این واژه به مشخصه ظاهری شکل عفونی  ویروس که در زیر میکروسکوپ دیده می‌شود، اشاره دارد که حاشیه‌ای از سطح بزرگ و پیازدار داشته و یادآور تصویری از یک تاج سلطنتی، یا تاج خورشیدی است. از این رو کروناویروس را ویروس تاج دار  نیز می‌نامند. 
ساختار این ویروس از دو لایه تشکیل شده است؛ هسته این ویروس را مواد ژنتیکی  و لایه بیرونی آن را تاج‌های پروتئینی تشکیل می‌دهند. کرونا ویروس‌ها بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما هفت نوع از آنها  دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. از انواع  مختلف خانواده کروناویروس، تاکنون هفت گونه منتقل شده به انسان کشف شده است که موجب بروز بیماریهایی همچون خانواده  سرماخوردگی  در  انسان  می‌گردند. چهار نوع کروناویروس، به صورت مرتب در جمعیت انسانی ایجاد بیماری می‌کنند و باعث عفونت سیستم تنفسی در کودکان و بزرگسالان می‌شوند اما انواع دیگری از این ویروس هستند که با علائمی‌ شدیدتر همراه می‌شوند؛ مانند سارس، مرس
 و کووید- ۱۹.
نکته اساسی اول: تا اینجا متوجه شدیم که کرونا نام این بیماری منحوس جهان شمول و پاندمی‌ سال ۲۰۲۰ نیست بلکه نام ویروسی است که صرفا به دلیل شکل ظاهری‌اش در دسته ویروس‌های کرونا قرار می‌گیرد و ابعاد ناشناخته‌اش هنوز از ابعاد شناخته شده‌اش بیشتر می‌باشد. در عین حال، لازم به ذکر است که با عبور تعداد قربانیان ویروس کرونا از مرز ۱۰۰۰ تن، سازمان جهانی بهداشت برای بیماری ناشی از آن نام رسمی‌ کووید-۱۹ را انتخاب کرد که اشاره‌ای دارد به «کرونا»، «ویروس»، «بیماری» و سال ۲۰۱۹ که اشاره به اعلام کشف این ویروس در آخرین روز ماه دسامبر ۲۰۱۹ می‌کند.


نکته اساسی دوم: کرونا ویروس در سندروم حاد تنفسی سارس همچنین در سندرم تنفسی مرس به دلایل فوق‌الذکر دارای نام عمومی‌ کرونا است ولی با توجه به شناسایی ابعاد و خصوصیات آن، به سارس و مرس نامیده شدند. پس الان متوجه می‌شویم که وقتی از پاندمی ‌بیماری کرونا یا کووید-۱۹ یاد می‌کنیم به این معنی است که بیماری حاد تنفسی ناشناخته‌ای از نوع شکل ظاهری خانواده کرونا در سال ۲۰۲۰ لرزه بر اندام دولتها و ملتها انداخته است که تاکنون به دلیل ناشناخته ماندن ابعاد آن، نه واکسنی دارد و نه داروی درمانی. آنچه تاکنون بشریت در مدت حدود ۴ ماه  شناخت از این پدیده به صورت قطره‌ای آگاهی پیدا کرده است در گزارشات سازمان بهداشت جهانی منعکس می‌شود که مرتب نیز در ورژن‌های جدید گزارشات و بر اساس یافته‌های جدید، موارد اشتباه یا ناقص قبلی از اطلاعات مرتبط با پاندمی ‌کرونا ووهان را تصحیح و به اطلاع عموم می‌رساند. به طور مثال، سازمان جهانی بهداشت اخیرا کشندگی ویروس کرونا ووهان را ۱۰ برابر بیشتر از آنفلوآنزای خوکی یا همانH1N1  اعلام کرد که در سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ شایع بود.
نتیجه گیری
این قلم در این مجال کوتاه مترصد اثبات این مهم بود که در کشورمان در مدیریت مواجهه با این بحران بزرگ جهانی، از زمان شروع آن در دی ماه ۱۳۹۸ در ووهان چین دارای نقاط ضعف برجسته قابل مشاهده و افراز است، از نوع اطلاع‌رسانی متخصصین و غیر متخصصین همچنین مدعیان کم خطر و پر خطر گرفته با تاکید بر نقش دنیای نوینی به نام فضای سایبر تا سایر ابعاد قابل ذکر آن. این آسیب شناسی، به انواع و اشکال آن در تقریبا تمامی‌کشورهای جهان قابل مطالعه و بررسی است. 
آنچه در اینجا مهم می‌باشد این است که مدیریت بحران پاندمی‌کرونا ووهان هنوز دارای ابعاد ناشناخته بزرگی است. بحرانی که هنوز نه واکسنی برای پیشگیری دارد و نه یک درمان دارویی و غیر دارویی. 
پس باید آگاهی نسبت به این حقیقت تلخ را در جوامع بصورت معقول بیشتر کرد تا راههای مقابله و مهار بحران پاندمی‌۲۰۲۰ بهتر و سریعتر کشف و وضع و اجرا گردد به مدد
 پروردگار.