10 درصد سهام بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور در بورس عرضه شد


به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بورس تهران دیروز چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ شاهد بزرگ‌ترین عرضه سهام اولیه بود. اتفاقی که به گفته رئیس جمهور برای نخستین بار در تاریخ بورس ایران به وقوع پیوسته است. این عرضه به دنبال دستور رهبر انقلاب مبنی بر کاهش تصدی‎‌های غیرضرور در بخش‌های دولتی انجام شده است.
به گفته محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این وزارتخانه با عرضه شرکت‌هایش در بورس درصدد حرکت از بنگاه‌داری به سمت سهام‌داری است.
بر این اساس، طی روز گذشته ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با تمام زیرمجموعه خود عرضه اولیه شد که ۸ درصد از این سهام جهت عرضه به سهامداران خرد و ۲ درصد نیز جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده بود.
مدیرعامل شرکت بورس تهران اظهار کرد: دیروز بیشترین میزان مشارکت در بورس وجود داشت، به‌طوری که دو میلیون و ۷۰ هزار نفر در این عرضه شرکت داشتند. میزان عرضه دیروز هشت میلیارد سهم به میزان  شش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که به هر کد ۳۶۳۷ سهم اختصاص یافت.


علی صحرایی افزود: از این میزان شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم جهت عرضه به عموم و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روز شنبه آینده عرضه اولیه شد. با انجام این عرضه ۶۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ارزش بازار افزوده شد.
وی یادآور شد: مجموعه شستا دارای ۱۸۷ شرکت بورسی با درصد مدیریتی مالکیتی است که طی دیروز توانست حدود هفت هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار بورس انجام دهد. به این ترتیب، عرضه اولیه دیروز بزرگ‌ترین عرضه تاریخ بازار سرمایه کشور از لحاظ تعداد شرکت‌کنندگان و نیز از نظر عرضه است.
عرضه همگانی سهام دولت
از هفته دوم اردیبهشت‌
وزیر امور اقتصادی و دارایی هم از آغاز عرضه همگانی سهام به صورت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار سرمایه با ارائه تخفیف از هفته دوم اردیبهشت‌ خبر داد.
به گزارش تسنیم، فرهاد دژپسند در حاشیه نشست هیئت دولت با اشاره به عرضه بخشی از سهام بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی کشور، اظهار داشت: این عرضه، آخرین اقدام برای عرضه سهام نبوده و این روند ادامه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده برای اینکه واگذاری‌ها را عمومی کرده و همه آحاد جامعه بتوانند در آن مشارکت کنند، روش واگذاری را از واگذاری بلوکی به روش ای‌تی‌اف (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) تغییر داده ایم.
وزیر اقتصاد ادامه داد: در روش ای‌تی‌اف همه مردم ایران می‌تواند ثبت نام کرده و سهام بخرند. هر کسی که بر اساس کد ملی اقدام به خرید سهم کرده برای بار نخست از تخفیف برخوردار می‌شود.
دژپسند گفت: با این روش هم مالکیت سهام را به‌صورت عمومی عرضه کرده و هم فرصت مادی را به صورت تخفیف برای خریداران فراهم می‌کنیم.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه این اقدام از هفته دوم اردیبهشت‌ماه و با عرضه گروه مالی آغاز می‌شود، توضیح داد: برنامه واگذاری را به‌طور جدی و با روش‌های جدید و به‌طور مستمر اجرا می‌کنیم تا بازار سرمایه همچنان محل مناسبی برای سرمایه‌گذاران و تأمین‌کنندگان مالی باشد.