گزارش ارزی صددرصد غلط بود

رئیس‌جمهوری یک روز پس از ارایه گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه ‌سال 97، این گزارش را «صددرصد غلط» توصیف کرد و از همه بخش‌های دولت خواست به این گزارش پاسخ دهند.
روز دوشنبه، رئیس دیوان محاسبات کشور گزارشی درباره «تأمین ارز به نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی و غیراساسی در ‌سال ۹۷» ارایه کرد که  براساس آن بیش از چهار‌میلیارد و ۸۲۰‌میلیون دلار بلاتکلیف مانده و با وجود گذشت بیش از یک‌ سال منجر به واردات کالا نشده است. بنا بر این گزارش، عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات که روز دوشنبه در نشست علنی مجلس شورای اسلامی به ارایه گزارشی از تفریغ بودجه ‌سال ۹۷ پرداخت، طی اظهاراتی به رسیدگی به موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره و تصریح کرد: «مجموع ارزی که در ‌سال ۹۷ به صرافی‌ها و واردکنندگان کالاهای اساسی و غیراساسی داده شده ۳۱‌میلیارد دلار بوده است که از این رقم حدود ۴.۸‌میلیارد دلار مابه‌ازای واردات کالا
نداشته است.»
حسن روحانی روز گذشته در جلسه هیأت دولت در پاسخ به این گزارش گفت: «نظارت باید باشد و براساس قانون اساسی است. من مسئول اجرای قانون اساسی هستم اما می‌گویم نصف و نیمه عمل نکنیم. یک سفره همه چیزش با هم است. نظارت باید عام باشد. هر کس از بودجه استفاده می‌کند، باید مورد نظارت باشد و دیوان محاسبات بر آنها هم نظارت کند. من از مسئولان می‌خواهم بیان‌ آنها به‌گونه‌ای نباشد که موجب شبهه از سوی مردم باشد.» رئیس‌جمهوری افزود: «من بخش ارز را که شنیدم، صددرصد غلط و براساس بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور بود. این بسیار بد است که یک مقام حرفی بزند، اما با قوانین کشور منطبق نباشد. خواهش می‌کنم همه عزیزان پاسخ لازم را بدهند. این پاسخ به خاطر دفاع از دولت نباشد بلکه به خاطر دفاع از حقیقت باشد تا همه دستگاه‌ها مراقبت کنند و بدانند بدون توجه به مقررات نمی‌توان مسأله‌ای را بیان کرد.»روحانی افزود: «نظارت کار بسیار خوبی است و در قانون اساسی هم پیش‌بینی شده است. حتما دستگاه‌های نظارتی باید کار خودشان را انجام دهند. وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات و هر دستگاه دیگری باید براساس قانون وظایف خود را انجام دهند، اما بحث نظارت بر همه دستگاه‌هایی است که از بودجه استفاده می‌کنند. »او با بیان اینکه دو موضوع بودجه و سازمان اداری و استخدامی در اختیار رئیس‌جمهوری است و مربوط به همه دستگاه‌هاست، گفت:   «دیوان محاسبات برای نظارت و محاسبه اینکه پول‌ها چطور خرج شده، باید بر عملکرد هر کسی که از بودجه دولت استفاده می‌کند اعم از همه دستگا‌ه‌ها، قوا، نهادهای انقلابی و فرهنگی و... نظارت انجام دهد.» به گفته رئیس شورای عالی امنیت ملی «نظارت بر بودجه باید نظارت عام باشد، نه آنکه فقط بر یک دستگاه‌ نظارت شود. اینجا خودی و غیرخودی نداریم. اینجا همه خودی هستند.» روحانی اضافه کرد: «نکته دیگر این است که حرف تا از دهان بیرون نیاید، می‌توان آن را تعدیل کرد اما وقتی از زبان خارج شد، هر کسی از ضد انقلاب و... درباره آن حرف می‌زند. وقتی یک دستگاه نظارتی گزارشی تهیه می‌کند، می‌تواند با مسئولان دولتی رایزنی و مشورت کند. مگر دستگاه‌های دولتی با آنها قهرند. ما خودمان آن گزارش را به شما دادیم.» رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «دیروز رئیس بانک مرکزی به درستی پاسخ داد.»


 روحانی با تأکید بر اینکه امسال‌ سال خوبی خواهد بود، یادآور شد:   «مشکلات تحریم و کرونا را داریم؛ اینها سر جای خود است ولی آن شرایط سیاهی که رسانه‌های خارجی ترسیم و دل مردم را خالی می‌کنند کاملا دروغ و بی‌اساس است. همه با پشتیبانی یکدیگر در کنار هم بودند و تلاش کردند و با حضور مردم در صحنه، فداکاری بخش کشاورزی، صنعت و خدمات شرایطی خواهیم داشت که آنچنان که دشمنان ترسیم می‌کنند، نخواهد بود و شرایط با وجود همه مشکلات برای مردم نسبتا قابل قبول و مطلوب خواهد بود.»
رئیس‌جمهوری گفت: «البته به فکر کل‌ سال هم هستیم و از چهارمیلیون تن کالایی که در گمرکات از کالاهای اساسی داشتیم، یک‌میلیون تن ترخیص شده است و بانک مرکزی توانسته ارزهای لازم را تأمین کند. بانک مرکزی در فروردین با همه مشکلات، یک‌میلیارد دلار برای کالاهای اساسی مورد نیاز پرداخت
 کرده است. »
او افزود: «وظیفه دیگری که دولت در این مقطع برعهده دارد کمک به آسیب‌دیدگانی است که از نظر اقتصادی آسیب دیده‌اند که این کار ساده‌ای نیست. در تمام دنیا هم یکی از مشکلات مسأله بیکاری و کسب و کارهایی است که نمی‌توانند فعال باشند. پروازها خوابیده است، گردشگری متوقف است و خیلی از بخش‌های اقتصادی هم تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند.» رئیس جمهوری یادآور شد: «حتی قیمت نفت هم دیدیم که چگونه تحت‌تأثیر قرار گرفت. با وجود اینکه تولید نفت کاهش هم پیدا کرد باز هم می‌بینیم به آن سمت مطلوب حرکت نکرده است. این‌ سال، سالی است که همه بخش‌های اقتصاد و اجتماع تحت‌تأثیر این بیماری است که باید در برابر آن برنامه‌ریزی کنیم.»  مردم مطمئن باشند نیازهای اساسی تأمین خواهد شد
روحانی با تأکید بر اینکه طبق برنامه‌ای که پیش‌بینی کردیم مردم می‌توانند مطمئن باشند که نیازهای اساسی آنها مرتفع خواهد شد، گفت: «نسبت به آسیب‌دیدگان در کسب‌وکار در این مدت ما دو تصمیم گرفتیم؛ اول تأمین نیازهای بخش درمان و بهداشت که قرار شد در صندوق بیکاری این نیازمندی‌ها را تأمین کنیم. برای این کار حدود ۲۵‌هزار‌میلیارد تومان در نظر گرفتیم که به تدریج پرداخت می‌کنیم. »رئیس‌جمهوری افزود: «دوم برای تسهیلات مردم ۷۵‌هزار‌میلیارد تومان مدنظر قرار دادیم. بانک مرکزی 25 ‌هزار‌میلیارد تومان با بهره صفر در اختیار بانک‌ها گذاشته است. ۵۰هزار‌میلیارد تومان بانک‌ها در اختیار گذاشتند. این ۷۵‌هزار‌میلیارد تومان با سود ۱۲‌درصد در اختیار کسب و کارهایی قرار می‌گیرد که دچار مشکل شده‌اند.»او ادامه داد: «از این ۷۵‌هزار‌میلیارد تومان، ۵۲ هزارمیلیارد تومان مربوط به کسب و کارها می‌شود که قدم به قدم‌ پرداخت تسهیلات اجرایی می‌شود. بانک‌ها تسهیلات را در اختیار آن ۱۰ رسته‌ای که در آسیب قرار گرفتند و مشخص شده است و وزارتخانه‌های مشخص مثل گردشگری، صنعت و کار که در این زمینه کار می‌کنند، قرار می‌دهند. بنگاه‌ها مشخص می‌شود و مقدار پولی که  در این تسهیلات باید در اختیار آنها قرار بگیرد معلوم می‌شود و با برنامه‌ریزی که شده است از اواخر ماه اردیبهشت می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.»
روحانی با بیان اینکه  ۲۳ هزارمیلیارد تومان برای تمام یارانه‌بگیران اختصاص داده شده است، گفت: «برای این ۲۳‌میلیون خانواری که هستند برای هر خانواده یک‌میلیون تومان در نظر گرفتیم و مابه‌التفاوتی که برای پرداخت آن مدنظر بود تا به‌عنوان قرض‌الحسنه باشد دولت به عهده گرفت، البته از لحاظ مقرراتی در کمیته اقتصادی تصویب کردیم، اما باید در ستاد کرونا به تصویب برسانیم و در جلسه یکشنبه هفته آینده کرونا این مواردی که باید مصوب شود، مطرح و تصویب می‌شود.» شرکت‌های شستا با هم عرضه می‌شوند
رئیس‌جمهوری با اشاره به عرضه سهام شستا در بورس تصریح کرد: «ما امروز بزرگ‌ترین عرضه سهام اولیه را در بورس داریم. این نشان از حرکتی است که در دولت دوازدهم به مردم قول داده بودیم. روز اولی که می‌خواستم درباره وزرا با رهبری مشاوره کنم، آن روز آقا در مشهد بودند و من هم به مشهد رفتم. در واقع، دولت دوازدهم در کنار حرم امام رضا(ع) مشخص شدند.»روحانی ادامه داد: «مواردی بود که ایشان تأیید کردند یا نکاتی مدنظر داشتند. یکی از مسائل این بود که تصدی‌گری دولت کاهش یابد و مسائلی که دولت می‌تواند متصدی‌اش نباشد، انجام شده و اموال به مردم عرضه شود. »
او با بیان اینکه همان‌جا آقا فرمودند من به نیروهای مسلح نیز همین دستور را می‌دهم، خاطرنشان کرد: «در موارد و جلسات بعد هم همین مسأله را تأکید کردند. در مورد شستا و تأمین اجتماعی که یک نفر نامه نوشته بود که شستا مربوط به دولت نیست، ایشان گفتند شستا مربوط به دولت است، سهام آن در اختیار مردم قرار بگیرد و تأمین اجتماعی هم دست از تصدی‌گری بردارد. البته اشکال ندارد سهام داشته باشد.» رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در تاریخ بورس شاید برای اولین‌بار است که چنین عرضه بزرگی صورت می‌گیرد، ابراز داشت: «کل شرکت‌های شستا که حدود ۱۸۰ بنگاه و شرکت بزرگ است، همه با هم عرضه می‌شوند که مدل جدیدی است که امروز شروع می‌شود، یعنی این هلدینگ بزرگ یکجا عرضه می‌شود. من به وزیر کار، رئیس تأمین اجتماعی و هیأت‌مدیره این شرکت تبریک می‌گویم، چراکه شستا پشت شیشه آمده است.» روحانی افزود: «امروز شستا که در مورد آن این همه حرف بود، شفاف شده است. من وقتی بودجه ۹۸ را به مجلس عرضه کردم، گفتم که در ‌سال ۹۸ عرضه بزرگی در بورس خواهیم داشت و من هر ماه این مسأله را پیگیری می‌کردم. امروز این هلدینگ بزرگ شفاف و به مردم در بورس عرضه شده است.»