کرونا دوباره در تهران جان گرفت

[شهروند]  تهران جایگاه ویژه‌ای در بحران کرونا دارد؛ به دلیل جمعیت حدود 13‌میلیون نفری، بالابودن میزان تردد و ورودی و خروجی‌های فراوان به این شهر. از ابتدای شیوع کرونا در کشور هم این شهر همواره آمارهای بالایی هم در ابتلا و هم در فوتی‌ها داشته است. با اینکه اعلام میزان شیوع این بیماری به تفکیک‌ استان‌ها هفته‌هاست در آمار اعلامی روزانه وزارت بهداشت قرار نمی‌گیرد، اما اخبار رسیده از درگیری تهران حکایت از سهم بالای آن در ابتلا دارد. دیروز هم سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری آنلاین اعلام کرد که در روزهای گذشته یک‌سوم فوتی‌ها و یک‌سوم مبتلایان مربوط به تهران بوده است: «با اینکه روند ابتلا و فوت در کل کشور نزولی است اما در هفته‌های اخیر بیش از 40 تا 70‌درصد آمار مرگ‌ومیر و موارد جدید ابتلا مربوط به تهران بوده است.» با این همه اما روز گذشته سخنگوی دولت از کاهش  40‌درصدی تعداد فوتی‌ها در تهران نسبت به اوایل فروردین خبر داد.
 آمار قربانیان کووید 19 به‌ویژه در تهران همچنان بحث‌برانگیز است. روز گذشته رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده بود که در تهران روزانه بین 70 تا‌ هزار نفر بر اثر ابتلا به کرونا یا مشکوک به این بیماری‌، دفن می‌شوند. سخنگوی وزارت بهداشت با اینکه بر بالابودن آمار فوت در تهران تأکید می‌کند اما در پاسخ به «شهروند» این میزان مرگ‌ومیر را تأیید نکرد: «این اطلاعات مربوط به اواخر اسفند و اوایل فروردین است. افراد مشکوک به کرونا در آمارها گنجانده نمی‌شوند و اعلام آمار مبتنی بر حدس و گمان و پیش‌بینی کاری غیرحرفه‌ای است. آمار قطعی و تأییدشده مرگ به دلیل ابتلا به کووید 19 مرجع مشخصی دارد.» این موضوع پاسخ به نتیجه آخرین بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس هم است. این مرکز در پژوهشی با استناد به آمارها و روند شیوع این بیماری در کشورهای دیگر تخمین زد که آمار واقعی فوتی‌های کرونا دو برابر تعداد اعلام‌شده  از سوی وزارت بهداشت و آمار مبتلایان بین هشت تا ده برابر  است. همچنین براساس اعلام این مرکز، تا روز سه‌شنبه، بیست‌وششم فروردین، تعداد فوتی‌ها هشت‌هزار و 609 نفر و مبتلایان بین 600 تا 750‌هزار نفر است. این در حالی است که آمارهای اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت تا ظهر روز گذشته (چهارشنبه) در بخش فوتی‌ها چهار‌هزار و 777 نفر و مبتلایان 76‌هزار و 389 نفر است.
 کیانوش جهانپور به توضیح‌هایش این را هم اضافه کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند به‌ طور کلی در کل یک کشور چه تعداد مبتلا شده و چه تعداد بهبود پیدا کرده‌اند. شاید انجام تست‌های سلولوژیک در آینده بتواند اطلاعات را تکمیل کند. بعد از آن می‌توان گفت که این بیماری در هر کشور چه میزان مرگ‌ومیر داشته است: «هیچ اپیدمیولوژیست یا متخصص عفونی در دنیا نمی‌تواند تصویر واضح، روشن و دقیقی از سرنوشت کرونا بدهد. هر چه گفته می‌شود براساس پیش‌بینی و حدس و گمان است، بعضا ممکن است پایه علمی داشته باشد اما ضریب خطایش بالاست.»دیروز علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت هم گفت که با توجه به محدودیت تعداد تست، امکان برآورد دقیق همه مبتلایان به ویروس کرونا در هیچ کشوری نیست. به طور قطع آمار واقعی بیش از آمار رسمی است اما اینکه آمار رسمی را ضرب در دویا سه یا عدد دیگری بکنیم درست نیست. او این را هم گفت که کمترین جایی که در کشور غربالگری شده تهران است: «در بسیاری از استان‌ها بالای ۸۰ درصد غربالگری و در تهران حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد غربالگری شده است.»
علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران هم دیروز  وضعیت بد تهران از لحاظ شیوع کرونا را تایید کرد. او گفت که کرونا در تهران دوباره جان گرفته است و شیوع به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی یک ماه دیگر خودش را نشان می دهد. ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هشدار جدی به تشدید اقدام های اجتماعی مثل ترددهای غیرضرور به عنوان عامل گسترش کرونا در کشور به ویژه در برخی استان‌ها، گفت که هر اقدام اجتماعی مثل حضور در سطح شهر و خریدهای غیرضروری موجب تشدید بیماری کرونا و افزایش تعداد بیماران در کشور می‌شود: «هر اقدام اجتماعی موجب می شود تا به طور متوسط بعد از پنج روز تعداد بیماران افزایش یابد و ۱۵ روز بعد نیز تعداد موارد بستری. در نتیجه یک ماه بعد هم تعداد مرگ و میر بیماران کرونایی بیشترمی شود.» او با ابراز تاسف از بی توجهی برخی از هم‌وطنان به توصیه های بهداشتی و در خانه ماندن، گفت: «نقطه قوت برای مقابله با کرونا همکاری مردم است و عامل اصلی کنترل بیماری فاصله گذاری اجتماعی با رعایت اصول بهداشتی توسط مردم و عدم حضورشان در اجتماع می باشد ولی اینجا هشدار جدی می دهم چون نشانه هایی در برخی استان ها وجود دارد که حضور غیرضروری در سطح شهر و خریدهای غیرضروری و حتی قدم زدن به صورت پرسه ای زیاد شده و ما نگران هستیم در آینده اثر آن را ببینیم. »