امیدها و بیم‌های فراروی کارگران

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر در نامه‌ای به محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) در بورس، خواستار توجه این وزیر به امیدها و بیم‌های فراروی همه کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی به عنوان صاحبان این اموال شده است.
محجوب با اشاره به اینکه دلیل اصلی ارسال این نامه به وزیر، علاوه برحوزه مسئولیت وی به دلیل شناختی است که از دلسوزی شریعتمداری به کاستن از مشقات محرومان و مستضعفان دارد، موارد زیر را متذکر شده است:
1- حرکت سازمان تامین اجتماعی به سمت خروج از بنگاهداری و تمرکز بر سهامداری با هدف ارتقاء ارزش اموال بیمه شدگان علاوه بر اینکه مورد درخواست همیشگی برخی از دلسوزان جامعه کارگری بوده یک اقدام موثر در کاستن از حواشی نیز ارزیابی می‌شود. گزارشات واصله از ارکان وزارتخانه و سازمان مبیّن این نکات است که با ورود شستا به بورس توانایی سازمان در تامین سرمایه‌های لازم برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با اولویت سودآوری بالاتر می‌رود. ضمن اینکه علاوه بر سهولت در واگذاری بخشی از شرکت‌های زیان ده و کم بازده و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های منطبق بر استراتژی‌های سرمایه‌گذاری سازمان، منجر به شفافیت بیشتر صورت‌های مالی نیز می‌شود.
در این میان یکی از اصلی‌ترین تهدیداتی که وجود دارد، سهل شدن فروش و حرکت به سمتی خواهد بود که در سال‌های آتی مابقی سهام سازمان در شستا به تدریج جهت تامین منابع مالی تعهدات قانونی سازمان به فروش برود. نیک مستحضرید اموال سازمان امانت کارگران است و باید ارزش آنها بالاتر رود تا پاسخگوی تعهدات آتی باشد. اصل مطلب اینجاست که انتخاب بهترین روش براساس گفتمان سه جانبه در چارچوب حکمرانی مطلوب و حاکمیت شرکتی از طریق ذینفعان واقعی قابل تحقق است. از سوی دیگر تجربه دولت‌های مختلف در کشورمان نشان داده وزرای رفاه و مدیران ارشد سازمان توانایی کافی بمنظور جلوگیری از دست‌اندازی به منابع سازمان  توسط دولتمردان و همچنین پیگیری وصول مطالبات سازمان از دولت را ندارند و اینک علی‌رغم کمک‌هایی که همه دولت‌ها بویژه در شانزده سال اخیر بطورمستمر به سایر صندوق‌های بازنشستگی کردند از پرداخت بدهی انباشته خود به تامین اجتماعی که اکنون به بیش از 260هزارمیلیاردتومان رسیده، طفره رفتند. هنوز آنقدر کم حافظه نشده‌ایم که اقدام دولت قبلی در عدم توزیع سهام عدالت بین کارگران را به بوته فراموشی بسپاریم.
ادامه در صفحه 2