روحانی: گم شدن ۸/ ۴ میلیارد دلار غلط است

سرویس سیاسی جوان آنلاین: در وانفسای اوضاع کرونایی کشور، گزارشی از دیوان محاسبات کشور منتشر شد که در آن نشان می‌داد «مجموع ارزی که در سال ۹۷ به صرافی‌ها و وارد‌کنندگان کالا‌های اساسی و غیراساسی داده شده ۳۱ میلیارد دلار بوده است که از این رقم حدود ۸/ ۴ میلیارد دلار مابه‌ازای واردات کالا نداشته است.» عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور البته هنگام قرائت گزارش خود به مجلس به این نکته هم اشاره کرد که «گزارش این بررسی‌ها را در اختیار سران سه قوه قرار داده‌ایم و در یک جلسه در حضور رئیس قوه قضائیه به طور ویژه این گزارش را به وی تقدیم کرده‌ام و دستور ویژه‌ای برای بررسی این گزارش و رسیدگی به آن ارائه کرده است. همچنین رئیس‌جمهور دستور ویژه‌ای را برای رسیدگی روی این گزارش داده و در اختیار بانک مرکزی قرار داده تا جزئیات ریالی و دلاری آن کاملاً مشخص و به بیت‌المال بازگردانده شود.»، اما این پایان ماجرا نبود، رئیس جمهور روز گذشته در جلسه هیئت دولت بخشی از سخنان خود را برای پاسخ به این گزارش اختصاص داد و گفت بخشی از گزارش دیوان محاسبات را خوانده صددرصد غلط بوده است که به زعم او ناشی از «بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور» است. پس از این باید منتظر ماند پاسخ دیوان محاسبات به واکنش دولت که گزارش آن‌ها را صددرصد غلط می‌داند، چه خواهد بود.
رئیس جمهور دیروز به گزارش تفریغ بودجه واکنش نشان داد. او در هیئت دولت به موضوع نظارت و ضرورت اجرای کار نظارتی بر اساس قانون و بدون ملاحظه اشاره کرد و گزارش دیوان محاسبات کشور را مورد خطاب قرار داد و گفت: «یک سازمان نظارتی قبل از اینکه گزارش تهیه کند مگر با مسئولان مربوط دولتی قهر است؟ این گزارش را که خود مسئولان دولتی به او دادند با این‌ها صحبت کند بگوید من می‌خواهم گزارش دهم.»
روحانی البته گفت که دولت از نظارت بدش نمی‌آید: «این بدان معنی نیست که دولت از نظارت بدش می‌آید. نه از نظارت خوش‌مان می‌آید و باید نظارت باشد و این جزو قانون و قانون اساسی است. ما مجری قانون اساسی و من مسئول اجرای قانون اساسی هستم منتها می‌گویم نصف و نیمه کار نکنیم اینکه مثلاً سر سفره‌ای سالاد بیاوریم و یادمان برود غذا بیاوریم و سالاد یادمان برود این‌ها با هم است یک سفره همه چیزش با هم است، نظارت یک نظارت عام است. هر کس از بودجه استفاده می‌کند باید مورد نظارت باشد و باید دیوان محاسبات آنچه لازم است بیان کند. خواهش می‌کنم از همه عزیزان بیان‌شان به گونه‌ای نباشد که مردم را دچار شبهه بکند. چون یک بخشی را شنیدم درباره ارز، آن بخشی که من شنیدم، آن بخش صد در صد غلط بود. آن بخشی که من شنیدم، کاملاً بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشوراست. این خیلی برای ما بد است که یک دستگاه نظارتی حرفی بزند و آن حرف منطبق نباشد.»
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «امروز مسئله و دغدغه مردم، سلامت و معیشت است و باید کاری کنیم که همزمان با بیماری و بیکاری مبارزه کنیم. اگر بتوانیم این دیدگاه جامع را به خوبی اجرایی و عملیاتی کنیم، ان‌شاءالله قدم به قدم می‌توانیم شرایط کشور را به سمتی هدایت کنیم که برای مردم مطلوب باشد.»


رئیس جمهور سپس به معضل جاری ایران و جهان اشاره کرد و گفت: «در این مسئله مهم یعنی مسئله ویروس کرونا که یک معضل برای همه کشور‌های جهان است، تقریباً همه دنیا تحت تأثیر این موج بیماری قرار گرفته؛ هم سیاست و اقتصاد دنیا، هم سبک زندگی مردم در جهان، هم تجارت و معاملات و همه چیز تحت تأثیر شرایط جدید قرار گرفته و برای اولین بار است که نام یک بیماری به یک معیار تاریخی برای محاسبات تبدیل شده است. کرونا و پساکرونا، دوران کرونا اینکه چگونه باید با این بیماری مقابله کنیم و بعد از پایان دوران هم چگونه باید مسائل جامعه و اقتصاد را سامان دهیم.»
روحانی سپس نتیجه گرفت: در این امر مهم، موفقیت ما در صورتی است که مردم، دولت و همه قوا و ارکان کشور در کنار یکدیگر باشند.
پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال جاری
رئیس جمهور در ادامه شرایط بخش کشاورزی در سال جاری را بهتر از سال‌های قبل توصیف کرد و گفت: «امسال در زمینه تولیدات زراعی پیش‌بینی‌ها این است که بین ۵/ ۳ تا ۴ درصد افزایش تولید داشته باشیم و در زمینه گندم، الحمدلله ۱۴ میلیون تن گندم پیش‌بینی شده است که ان‌شاءالله تأمین خواهد شد.» او سپس دشمنان را مورد خطاب قرار داد و گفت: «دشمنان تبلیغ نکنند که پارسال وضع دولت بد بود و امسال خیلی بدتر است. نه‌خیر، پارسال هم وضع رشد اقتصادی بدون نفت مثبت بود. سال ۹۸ به رغم همه فشارها، اقتصاد بدون نفت ما در رشد بوده و امسال هم همه پیش‌بینی‌ها به ما می‌گوید که مثبت است. بانک مرکزی اخیراً در پیش‌بینی‌ای که درباره رشد اقتصادی و تورم برای من فرستاده است امسال شرایط تورم را بهتر پیش‌بینی می‌کند. بنابراین، اینگونه نیست که رسانه‌های خارجی تبلیغ می‌کنند که مردم گرفتارند و امسال مشکلات فراوان خواهد بود. امسال سال خوبی خواهد بود. البته پیداست مشکلات تحریم را داریم، مشکلات کرونا را داریم و این‌ها سر جای خود است ولی آن شرایط سیاهی که آن‌ها ترسیم می‌کنند و می‌خواهند دل مردم را خالی کنند، کاملاً دروغ و بی‌اساس است.»
بقیه دولت هم از مدل شستا پیروی کنند
رئیس جمهور در ادامه به عرضه شرکت‌های شستا در بورس اشاره و اضافه کرد: «این کار بسیار بزرگ و عظیمی است که امروز انجام می‌گیرد و این کار برای مبارزه با فساد است و این مبارزه با فساد که می‌گوییم، جای اصلی فسادستیزی اینجا است که شفاف کنیم و عرضه کنیم و مردمی و رقابتی کنیم و مردم در صحنه بیایند و این کار انجام گرفته است. من از بقیه دولت هم می‌خواهم که این مدل را پیروی کنند یعنی سهام بخش‌های بزرگی مثل ایدرو، صندوق‌های بزرگ، نفت و دفاع و خیلی جا‌ها است که از این مدل می‌توانند تبعیت کنند و بیایند و کل سهام را یکجا عرضه بکنند، ۱۰ درصد بیشتر و کمتر و هر مقدار نیاز است، نسبت به شیوه آن کار نداریم و اصل ارزش بسیار مهم است.»
قدردانی از ارتش و نیرو‌های مسلح
رئیس جمهور در پایان به ۲۹ فروردین و روز ارتش اشاره کرد و با بیان اینکه امسال به خاطر شرایط بهداشتی امکان برگزاری مراسم در کنار مرقد امام نیست، گفت: «البته یک بیانیه‌ای را در این زمینه ان‌شاءالله صادر می‌کنم، چون موفق نیستم که امسال حضوری خدمت‌شان برسم و در آنجا مثل سال‌های پیش صحبت داشته باشم که حرفم را ضمن بیانیه‌ای تقدیم می‌کنم و لازم می‌دانم از ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین از سایر نیرو‌های مسلح تشکر و قدردانی کنم که این‌ها نشان دادند، ارتش را برای صلح و جنگ هم نیاز داریم. برای جنگ که معلوم است که نیاز داریم و برای صلح هم معلوم است برای بازدارندگی نیاز داریم، اما هر مشکلی هم پیش بیاید این‌ها در صحنه هستند و شما می‌بینید سیل و زلزله می‌آید در صحنه هستند و کرونا می‌آید در صحنه هستند. از ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران، بسیج، نیروی انتظامی و از همه عزیزانی که در این ایام برای مقابله و مبارزه با این بیماری تلاش و کوشش کردند، تشکر می‌کنم.»