پس از برنی سندرز، باراک اوباما هم از نامزدی جو بایدن حمایت کرد وحدت دموکرات‌ها برای نجات آمریکا

پس از آنکه برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت از نامزدی نهایی جو بایدن برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری در مقابل ترامپ حمایت کرد، باراک اوباما نیز با ورود به این میدان ضمن حمایت از بایدن، گفت که اکنون زمانی برای اتحاد جهت نجات آمریکا از دست ترامپ است.
سندرز که در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها درنهایت هفته پیش از نامزدی خود انصراف داده بود در حالی از بایدن حمایت کرده که بسیاری از ناظران کنار رفتن وی را اشتباه تکراری دموکرات‌ها در مقابل ترامپ در سال 2016 تلقی کردند. در این میان اما و اگرهای مطرح شده در جریان انتخابات درون حزبی که درنهایت منجر به شکست سندرز در سه‌شنبه بزرگ و کناره‌گیری او شد برخی از ناظران را بر آن داشت که از مانع‌تراشی حزب دموکرات آمریکا برای پیروزی سندرز سخن بگویند. حتی ترامپ نیز دوبار در پیامی توئیتری هسته مرکزی حزب دموکرات را متهم به کارشکنی در مقابل سندرز کرده و گفت که اکنون زمان آن است تا طرفداران وی به جمهوری‌‌خواهان بپیوندند.
سرنوشت آمریکا به انتخابات امسال بستگی دارد
با این حال حمایت اوباما از نامزدی نهایی جو بایدن برای رقابت نهایی با ترامپ به گفته برخی از ناظران، حاکی از استراتژی دقیق دموکرات‌های آمریکا برای متحد نگه داشتن حزب در مقابل ترامپ است. به گزارش بلومبرگ به نقل از یکی از اعضای حزب دموکرات که با روندهای انتخاباتی این حزب آشنایی کامل دارد، حمایت سندرز از بایدن و نیز ورود اوباما به ماجرا به عنوان یکی از مهره‌های تاثیرگذار حزب دموکرات، نشانه‌ای از اتحاد دموکرات‌ها برای جدال نهایی انتخابات است.


اوباما شامگاه سه‏شنبه در یک پیام ویدئویی که برخی تحلیلگران آن را فراتر از یک حمایت ساده دانسته‌اند، از دلایل خود برای تائید نامزدی نهایی بایدن گفت و تاکید کرد که اکنون به واسطه شیوع ویروس کرونا، لازم است فردی به مانند سابقه و کارنامه بایدن در راس کاخ سفید حضور داشته باشد. وی همچنین با بیان اینکه سرنوشت آمریکا در گرو انتخابات پیش روست، تاکید کرد که اگر یک چیز وجود داشته باشد که ما قرار باشد در این لحظه‌های مهم بحران بزرگ آن را درک کنیم آن است که نمی‌توان روح جستجو به دنبال یک فرد را تنها به افراد خانه‌ها و محل کار محدود کرد.
با این حال هنوز کارشناسان معتقدند که با وجود حمایت‌های صورت گرفته از بایدن، علاوه بر مسائل شخصی مانند اتهامات مالی و اخلاقی به بایدن، شیوع ویروس کرونا نیز ممکن است بر کمپین انتخاباتی او تاثیرات منفی و غیر قابل پیش‌بینی داشته باشد.
در این میان اوباما که تا این لحظه جهت حمایت از کاندیدای مورد نظر خود در حزب دموکرات تامل کرده بود، با اعلام حمایت سندرز از بایدن به میدان آمد تا به گفته ناظران سرمایه حزبی خود را زودهنگام خرج یک دموکرات دیگر نکند. در این رابطه جوئل بنسون از نزدیکان اوباما تاکید کرده که اگر وی این کار را زودتر از موعد انجام می‌داد، ممکن بود که متهم به جانبداری از حذف برنی سندرز شود. هرچند پیش از این نیز گفته شده که کمپین‌های بایدن و سندرز برای یک دستور کار مشترک در جهت حضور در انتخابات همکاری کرده بودند، اما این دو به هیچ وجه خواستار آن نبودند که به دامنه شایعات جهت کنار زدن سندرز دامن بزنند به طوری که در یکی از مناظرات خود ضمن ستایش از یکدیگر از تشکیل شش کار گروه سیاستگذاری جهت هماهنگی برنامه‌ها نیز خبر دادند. به همین دلیل است که شاهد بودیم اوباما در پیام خود جهت حمایت از بایدن، به شدت از سندرز نیز تشکر کرد و گفت که او تمام عمر سیاسی خود را جهت حمایت از اقشار ضعیف و کارگران آمریکا صرف کرده است.
راه نامعلوم بایدن در مقابل ترامپ
به این دلیل کارشناسان پیام اوباما را یک حمایت ساده تلقی نکرده‌اند که او ضمن الهام‌بخش بودن شعارهای برنی سندرز، کنایه‌ای هم به اشتباه سال 2016 دموکرات‌ها زد و خواستار تغییرات ساختاری در مبارزات انتخاباتی امسال شد چرا که به نظر او دنیا و شرایط امروز تغییر کرده و ادامه استراتژی‌های سابق نظیر آنچه در سال‌های 2008 و 2016 رخ داد، امکان‏پذیر نخواهد بود.
در چنین شرایطی سوالی که مطرح می‌شود این است که بایدن با وجود حمایت‌های صورت گرفته چگونه می‌تواند در مقابل کمپین نیرومند ترامپ طی هفته‌های آتی موفق باشد. هرچند که گفته می‌شود ممکن است اوباما نقش ویژه‌ای را در جهت جمع‌آوری کمک‌های مالی به بایدن ایفا کند، اما همچنان نقش دقیق او در مبارزه با ترامپ مشخص نیست. همچنین هنوز معلوم نیست بایدن چگونه می‌تواند طرفداران پرشمار سندرز به سمت خود جلب کرده و از حمایت آنها برخوردار باشد؟
سایر اخبار این روزنامه
دو فوریت طرح اصلاحی نمایندگان علیه رد صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان به تصویب رسید محمدرضا ستاری کرونا، نفت و نبرد ژئوپلتیک آمریکا کمک‌های خود به سازمان جهانی بهداشت را قطع کرد جنگ کرونایی ترامپ با WHO صندوق بین‌المللی پول: ارزیابی درخواست وام ایران نیاز به زمان دارد اهالی موسیقی در گوشه و کنار دنیا با هنرشان به جنگ ویروس تازه‌وارد آمدند آوای موسیقی در عصر کرونا «ابتکار» دلایل و چالش‌های تخلفات مطرح شده در گزارش تفریغ بودجه 97 را بررسی می‌کند تداوم شرایط کرونایی، کسب و کارهای سفر را از پا می‌اندازد؟ موج دوم بیکاری در صنعت گردشگری رئیس‌جمهوری در واکنش به گزارش دیوان محاسبات: در نظارت بر بودجه خودی و غیرخودی نداریم پس از برنی سندرز، باراک اوباما هم از نامزدی جو بایدن حمایت کرد وحدت دموکرات‌ها برای نجات آمریکا عضو کمیسیون برنامه مجلس مطرح کرد امکان بازپس‌گیری حق عضویت پرداختی ایران به صندوق بین‌المللی پول آیا فاصله‌گذاری هوشمند همان ایمنی گله‌ای است؟ زیر و بم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در دو راهی نان و جان