ویروسی به جان آموزش کشور

امین آصفی‪-‬ ایام تعطیلات مدارس هر روزه در حال افزایش بوده که دلایل مختلفی از جمله آلودگی هوا، شرایط نامساعد آب و هوایی، سیل، زلزله، شرایط بومی‌مدارس، شرایط خاص معلمین و کادر آموزشی، انتخابات و ... را داشته و اخیراَ و شدیداَ ویروس کووید19 تعطیلی طولانی‌مدت و نامشخص حادی را پدیدار نموده است.
متاسفانه معضل شیوع ویروس کرونا و به تبع آن تعطیلات متوالی و غیرمتوالی که مجموعاَ زمان تعطیلات این دوره آموزشی را بسیار افزایش داده و ادامه نیز دارد باعث شده تا به آموزش دانش آموزان ضربات جبران‌ناپذیری وارد نماید که باید برای آن راه چاری پیدا کرد تا اگر حضور معلم و دانش‌آموز میسر نیست بتوان به صورت غیرحضوری و مجازی آموزش‌ها را به صورت سیستمی‌و مدون و رسمی‌ادامه داد.
در چنین شرایطی لزوم آموزش مجازی به صورت‌ سایت تحت وب و اپلیکیشن تحت موبایل که کلیه مطالب درسی همراه با جلوه‌های ویژه سمعی و بصری و امکانات کاربردی با تکنولوژی روز در بحث آموزش ضرورت خود را به رخ می‌کشد و شاید این شرایط بهانه‌ای باشد برای آموزش مجازی و دولت الکترونیک و تغییر از پوسته آموزش سنتی به آموزش به‌روز و تکنیکال.
لکن برای عملیاتی نمودن آموزش مجازی و به روز، نیاز به طراحی برنامه‌های اینترنتی و مجازی دارد تا همه مطالب درسی، کمک درسی، علمی، تربیتی و به روش‌های خاص در آن به تصویر کشیده شود و ترکیب متن ساده درسی و مدیای پرنقش و پویا آموزش را جذاب و سهل نماید.


برای این منظور لازم است تا سیستم آموزشی کشور اعم از بخش دولتی که متولی اصلی آن وزارت آموزش و پرورش است تا بخش خصوصی به ویژه ناشران و موسسات آموزشی با همراهی و هم‌افزایی یکدیگر به طراحی و ساخت سایت و اپلیکیشن‌هایی اقدام عاجلانه نمایند و دانش آموزان را در شرایط کنونی دریابند.
توصیه می‌شود در طراحی این برنامه‌ها از تمامی‌محتواهای آموزشی و فرهنگی استفاده شود و تمامی‌نیازهای محصلین و حتی مدرسین به صورت کامل پوشش داده شود.
بخشی از این قابلیت‌ها و محتواها که باید ارائه شود بدین شرح است:
= متن کتاب های درسی
= فیلم های آموزشی
= متن کتاب‌های آموزشی
= متن کتاب‌های تربیتی و عمومی
= متن مجلات و مقالات آموزشی
= آموزش‌های متنی و فیلمی‌ضمن خدمت دبیران
= اخبار و بخشنامه‌های وزارتخانه‌های مرتبط آموزش و پرورش، علوم، سنجش و ...
= سوالات امتحان نهایی
= سوالات کنکورهای سراسری
= سوالات المپیادها و ورودی مدارس
= سوالات آزمون‌های آزمایشی
= آزمو‌های آنلاین
= آموزش زبان‌های مختلف انگلیسی، عربی، فرانسه، آلمانی، ترکی و ...
= انواع دیکشنری انگلیسی، عربی، فرانسه، آلمانی، ترکی و ...
= بازی‌های علمی
= آزمایشگاه مجازی فیلم و ...
= کارگاه مجازی فیلم و ...
= اطلاعات عمومی
و حتی نمایشگاه مجازی کتاب.
امیدواریم بخش آموزش کشور اعم از دولتی و خصوصی با در اختیار قرار دادن محتوای آموزشی مناسب بتوانند بحران آموزشی پیش آمده را سهل نمایند و این دوره تحصیلی را تکمیل و در صورت نیاز برای ادوار آتی برنامه‌ریزی‌هایی جدی و تکمیلی نمایند.
البته نباید فراموش کنیم که تاثیر منفی کرونا بر اقتصاد و به مراتب تاثیر بسیار مخرب آن بر اقتصاد نشر و کتاب، ناشران و اصحاب کتاب را
با معضل جدی مالی مواجه نموده و شاید بتوان
از مجازی‌سازی کتب آموزشی و سپس
عرضه آن‌ها در فضای مجازی این صنف را از تعطیلی نجات داد و صد البته نیازمند شدید حمایت‌های دولتی و دستگاه‌های متولی فرهنگ و آموزش می‌باشند.