یک حقوقدان: بعد از کرونا کشورها درون‌گراتر خواهند شد

این حقوقدان گفت: بزرگ‏ترین مطلبی که می‏شود به ویروس کرونا نسبت داد این است که کرونا سنگ محکی بود برای اینکه نشان دهد بسیاری از تصمیماتی که بزرگان دنیا گرفتند نادرست است و هنوز انسان جایگاه خود را در بین روابط سیاستمدارها ندارد.
محمدعلی ابراهیم‏خانی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با تاثیرات کرونا بر سیاست کشورها اظهار کرد: در‏خصوص شیوع بیماری کرونا و دیدگاه‌هایی که سیاستمدارها داشتند، این ضعف مهم آشکار شد که درک عموم سیاستمداران در تمام دنیا تقریبا مادی است و به آنچه که در ظاهر می‌بینند و می‌فهمند عمل می‌کنند اما به نظر دانشمندان، مردم و کسانی که برخلاف آنها اعتقاد دارند که دنیا فقط مسائل مالی و مادی نیست و نمی شود به قدرت‌های ظاهری و قدرت‏هایی که متکی به ابزارها هستند کاملا اعتماد کرد، ضعف این نظریه ثابت و مشخص شد که در تمامی اوقات باید سیاستمداران مورد نقد قرار گیرند و همچنین روابط دولت‌ها و روابط بین ملت‌ها تمایزاتی دارد که شعور جمعی ملت‌ها در درک موضوعات کلی بیشتر است.
وی افزود: با دقت در‏خصوص مسئله‌ای مثل اقتصاد و درآمد ناخالص ملی شاهد هستیم که هنوز هم دولت‌ها و حتی بانک جهانی بیشتر روی مسائل مالی، ذخایر مادی، طلا، پول و قدرت‏های اقتصادی متکی به این روابط اتکا دارند، در حالی که کسانی که عمیق‏تر فکر می‌کنند، جهان را گسترده‌تر می‏بینند و افق دیدشان بازتر است اقتصاد را بر مبنای ارزش‏های انسانی می‏بینند. تعارض دو دنیای کاپیتالیسم و مارکسیسم هم تا حدودی همین بود و هر کدام راه افراط و تندروی را رفتند و یکی سرمایه را مقدس دانست و دیگری صرفا کار را مقدس دانست که هیچ کدام از اینها هم جوابگوی دنیای فعلی ما نبودند.
این حقوقدان با بیان اینکه ‏کرونا، ویروسی که شاید چند گرم از آن بیشتر در دنیا نیست نشان داد که ضعف تفکرات و شناخت سیاستمدارها باعث شده که جان انسان‏ها و سلامت آنها در معرض خطر قرار گیرد‏، گفت: بزرگ‏ترین مطلبی که می‏شود به ویروس کرونا نسبت داد - برخلاف اظهار نظرهای موجود که بعضی‏ها ظهور و بروز این بیماری را منفی دانسته و برخی مثبت می‏دانند - این است که کرونا در‏حقیقت سنگ محکی بود برای اینکه نشان دهد بسیاری از تصمیماتی که بزرگان در دنیا گرفتند نادرست است و هنوز انسان جایگاه خود را در بین روابط سیاستمدارها ندارد.


ابراهیم‏خانی در ادامه خاطرنشان کرد: تنها کشوری که در این اوضاع خیلی انسانی برخورد کرد دولت آلمان بود که برخلاف اروپایی‌ها و غربی‌ها گفت که انسان‌ها عدد نیستند و ارزش‌های انسانی هنوز مکتوم نمانده است و همچنین راهی را که پیش گرفت حفظ مردم و سلامت نیروی انسانی‏اش بود.
وی با بیان اینکه ‏به نظر از این به بعد دنیا به این سمت خواهد رفت که کشورها درونگراتر خواهند شد‏، تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا، ضعف‏های نظری اندیشه دهکده جهانی که می‏رفت تمام دنیا را ببلعد، روشن و مشخص شد که هر سرزمین و ملتی حق دارد که بنا به آنچه اقتضای طبیعی، فرهنگی و جای پای تاریخی آن است فکر کرده و زندگی کند، بنابراین شاید کم کم احترام به اقوام و خواست های ملی ارزش بیشتری پیدا کرده و ارزش فرهنگ‏های ملی بیشتر شود و سرمایه‏های ملی هر کشور تنها ذخایر، معادن، کارخانجات و منابع مادی آن نباشد و ذخایر معنوی آن بیشتر نشان داده شود.
سایر اخبار این روزنامه
با سعدی به استقبال اردیبهشت می‌رویم خوش است درد که باشد امید درمانش محمدعلی وکیلی آیا کرونا روحانی را تغییر داده؟ کارکرد حزب در فاصله میان دو انتخابات و شرایط بحران بررسی شد احزاب در چرخه انفعال چرا با وجود توافق صلح و مبادله زندانیان، خشونت‌ها همچنان ادامه دارد؟ بازگشت هراس از طالبان به افغانستان «ابتکار» حواشی بر سر حبابی بودن شاخص بازار سرمایه را بررسی کرد بورس زیر سایه ارزندگی حاشیه‌های ایجادشده درباره آمار و ارقام مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران چه تبعاتی برای جامعه دارد؟ از سوی رئیس دفتر فرماندهی معظم کل قوا انجام شد ابلاغ سلام و محبت مقام معظم رهبری به کارکنان ارتش دستور رئیس‌جمهوری به وزیر نفت به سیاست‌های افزایش تولید فرآورده‌های نفتی شتاب دهید بازی به بازی با نبرد سال شطرنج نابغه ایرانی چطور نفس کارلسن را گرفت یک حقوقدان: بعد از کرونا کشورها درون‌گراتر خواهند شد سردار باقری: اجازه هیچ خطایی را به ماجراجویان علیه ایران نمی‌دهیم لاریجانی: ارتش کارنامه‌ای ستودنی میان ملت ایران دارد