غول‌های صنعتی و معدنی دولت در راه بورس

بعد از عرضه موفق سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) به عنوان بزرگ ترین بنگاه بخش عمومی غیردولتی در چهارشنبه گذشته، اکنون رئیس سازمان خصوصی سازی از آمادگی برای واگذاری سهام پنج هلدینگ بزرگ دولتی، از جمله شرکت های ایدرو و ایمیدرو در بورس خبر داد و تصریح کرد که اجازه وزیر صمت و قول مسئولان بورس برای عرضه تا اواسط اردیبهشت گرفته شده است.
پذیرش ایمیدرو در بورس تا اواسط اردیبهشت
در این خصوص، صالح رئیس سازمان خصوصی سازی، از آمادگی شرکت های دولتی برای پذیرش در بازار سرمایه خبر داد و گفت: پنج هلدینگ آماده شده است. به گزارش فارس، وی در گفت و گو با رادیو اقتصاد گفت: قرار است در نخستین جلسه هیئت وزیران این اجازه را کسب کنیم که زنجیره مدیریتی را از بین نبریم. یکی از ایرادهای وارد به واگذاری ها این بود زمانی که شرکت های زیر مجموعه یک شرکت مادر تخصصی را یکی یکی واگذار می کردیم زنجیره ارزش از بین می رفت بنابراین درحال کسب اجازه هستیم که مجموعه ای برای مثال ایمیدرو را به صورت سهامی عام عرضه کنیم. بر این اساس پیش بینی می شود تا اواسط اردیبهشت مجموعه ایمیدرو  به صورت شرکت سهامی عام در بازار سرمایه پذیرش و کشف قیمت شود. وی ادامه داد: در این شرایط شرکت ها مکلف هستند اطلاعات را به صورت شفاف در کدال مشخص کنند. همچنین باید صلاحیت حرفه ای سازمان بورس را داشته باشند.   این فرایند برای نیروگاه های برق و شرکت مادر تخصصی برق حرارتی نیز طی می شود. برای ایدرو و ایمیدرو موافقت وزیر صنعت را دریافت کرده ایم و در انتظار اجازه هیئت وزیران هستیم. از دوستان بورس هم برای پذیرش و کشف قیمت برای عرضه اولیه قول گرفته ایم.
درباره ایدرو و ایمیدرو


ایدرو یا همان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکتی با بیش از 50 سال سابقه است که به نمایندگی از دولت، سرمایه گذار و سهامدار ده ها شرکت صنعتی کشور از جمله ایران خودرو و سایپاست. در سایت ایدرو تعداد شرکت های زیرمجموعه 28 شرکت و میزان سرمایه گذاری بیش از 27 هزار میلیارد تومان اعلام شده است. ایمیدرو یا سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی کشور نیز همانند ایدرو یک هلدینگ با ده ها شرکت زیرمجموعه است که عمدتا در حوزه معدن و فلزات فعالیت می کنند. متاسفانه اطلاعات قابل اتکایی در خصوص ارزش این شرکت ها در دست نیست اما به نظر می رسد عرضه هایی بزرگ (اگرچه اندکی کوچک تر از شستا) در راه است.