این ها مصونیت کرونایی دارند؟

ناصر رعیت نواز- وقتی اتفاقی می افتد و بحرانی به وجود می آید همیشه در پی آن افرادی به دنبال سودجویی و استفاده از شرایط بحرانی هستند.دراین میان یا شایعاتی را به راه می اندازند تا کالاهای خود را به فروش برسانند یا کالاهای مورد نیاز آن شرایط را به قیمت بسیار بالاتری به فروش می رسانند  یا برای جذب مخاطب شروع به انتشار شایعات می کنند البته در این میان برخی اوقات هم پیش آمده که پژوهشگری یافته های اولیه اش را که مستند و علمی نیست در شبکه های اجتماعی منتشر کرده و به سرعت دست به دست شده است. اگر یادتان باشد در شرایط حساس کنونی و وجود ویروس کرونا و پخش شدن آن در جهان در ابتدا و زمانی که هنوز ویروس در ووهان چین بود شایعه هایی منتشر شد که کودکان کرونا نمی گیرند و مصرف کوکائین برای مبارزه با ویروس کرونا بسیار خوب است. شایعاتی که خیلی زود مشخص شد از پایه و اساس اشتباه بوده، به تازگی هم موضوعات دیگری منتشر شده که خبر از مصونیت عده ای خاص از مبتلا شدن به کرونا دارد و به نظر می رسد حباب مصونیت کرونایی باشد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم اما با توجه به آن چه ذکر شد تا مشخص نشدن نتیجه تحقیقات توسط سازمان هایی مانند سازمان بهداشت جهانی به درستی این ادعاها نباید توجه کرد.
 
            سیگار؛ علیه کرونا!
ماجرای نسبت افراد سیگاری در میان تمام مبتلایان کرونا، پیش از شیوع جهانی این ویروس در چین هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. پیش از این بررسی‌های آماری، خبری غیر مستند مبنی‌بر غیر سیگاری بودن ۹۸درصد جان‌باختگان کرونا هم منتشر شد که به شدت در شبکه‌های اجتماعی بازنشر پیدا کرد. به نظر می‌رسد افراد سیگاری در فرانسه، آمریکا و چین کمتر از افراد عادی در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند، به همین دلیل برخی ادعا کرده اند شاید نیکوتین بتواند افراد را در برابر کرونا محافظت کند. این موضوع ازسوی  متخصصان دخانیات مورد بررسی قرار گرفته است . آن‌ها معتقدند در این زمینه باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد و هم اکنون نباید سیگار را مناسب دانست و آن را توسط سازمان‌های بهداشتی مفید اعلام کرد.
این بررسی می‌گوید در گروه بیمارانی که به تهویه مکانیکی (ونتیلاتور) یا بستری در بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) نیاز داشتند یا فوت شدند، ۵/۲۵ درصد افراد سیگاری فعلی و ۶/۷ درصد سیگاری‌های قبلی بودند. در مقابل، در گروه بیمارانی که این عوارض جانبی را نداشته‌اند، تنها ۱۱.۸ درصد افراد سیگاری فعلی و ۱.۶ درصد سیگاری‌های قبلی بودند.این پژوهشگران در قسمت نتیجه‌گیری مقاله خود می‌گویند که با این اطلاعات نمی‌توان به تجزیه و تحلیل آماری برای ارزیابی ارتباط بین شدت پیامد بیماری و وضعیت سیگارکشیدن پرداخت؛ هرچند در نتایج خود به اثر منفی مصرف سیگار برای مقابله بدن با این ویروس تأکید می‌کنند. این بررسی و دیگر پژوهش‌های آماری انجام‌شده، اما ادعای مصونیت افراد سیگاری در برابر کرونا را رد می‌کند و حتی برای این شایعه که ۹۸ درصد جان‌باختگان کرونا، غیر سیگاری هستند هم دست کم تاکنون هیچ سند و آماری ارائه نشده است.


به گفته Dautzenberg، سیگار در قرن بیستم جان حدود  ۱۰۰ میلیون نفر  را گرفته و انتظار می‌رود شمار قربانیان آن در قرن بیست و یکم به یک  میلیارد نفر برسد. حتی در صورتی که تحقیقات مشخص کنند که مصرف سیگار برای مقابله با کرونا مناسب است، دخانیات هیچ منفعتی برای سلامتی افراد ندارد.
            شلیک به ریه از ترس کرونا
یکی از پربیننده‌ترین ویدئو‌هایی که بعد از انتشار شایعاتی مربوط به این که معتادان به مواد مخدر به کرونا دچار نمی شوند مربوط به توضیحات فردی ناشناس بود که مقابل دوربین صداوسیما می‌گوید: «معتادان کرونا نمی‌گیرند، این همه معتاد این جا هیچ کدام نگرفتند.» این ویدئو اگرچه به دلیل لحن گوینده بار‌ها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده است، اما ادعای مطرح‌شده در آن، بر بازار فروشندگان مواد مخدر در چند هفته گذشته تأثیرگذار بوده است. تا جایی که بنا بر گزارش شرق قیمت مواد افیونی افزایش یافته است. در این گزارش آمده است که فروشندگان مواد مخدر در فضای مجازی مدعی می شوند که مواد افیونی می‌تواند مانع از ابتلا به کرونا شود و در صورت ابتلا، مانع از رسیدن بدن به شرایط حاد و مرگ شود. این ادعا‌ها پیش از این حتی درباره مناطق مرزی ایران هم مطرح شده که در مناطق هم‌مرز با افغانستان آمار ابتلا به کرونا ناچیز یا کمتر از دیگر نقاط کشور است؛ ادعایی که البته آمار رسمی نه‌تنها آن را اثبات نمی‌کند که حتی در برخی مناطق مرزی میزان ابتلا بالاتر از میانگین کشوری است. با این حال این نکته را هم باید یادآوری کرد که مبادا از ترس ابتلا به کرونا به ریه‌های خود شلیک کنید چرا که درمان نباید از خود بیماری خطرناک‌تر باشد.
            نقص ایمنی سپری روبه روی کرونا!
از آن جایی که ویروس اچ ای وی باعث نقص ایمنی بدن انسان می شود  سلول هایی را  که با عفونت ها در بدن می جنگند آلوده می کند  و اندک اندک آن ها را از بین می برد و در نتیجه، بدن در برابر بیماری ها مقاومت کمتری دارد. با این حال برخلاف آن چه گفتیم سخنگوی وزارت بهداشت در روز 29 فروردین اعلام کرد که تاکنون در  افراد شناسایی شده مبتلا به اچ آی وی در کشورمان که تحت درمان هستند موردی از ابتلا به کرونا نداشته‌ایم که از لحاظ علمی می‌تواند قابل توجه  باشد.البته با شیوع بیماری کرونا در کشورمان داروهای ضد ایدز تقریباً مانند دیگر کشورها امتحان شد اما به گزارش ایرنا، شواهد و وضعیت مبتلایانی که این دارو را دریافت کرده‌اند نشان داده مصرف این دارو تأثیر چندانی روی بیماران نداشته است. بر اساس نتیجه مقاله‌ای که به‌تازگی در مجله The new England journal of medicine  منتشر شده هیچ تفاوتی بین بیمارانی که این دارو را دریافت کردند با بیمارانی که آن را دریافت نکردند، وجود نداشته است.
این موضوع را هم نباید فراموش کرد که مبتلایان به ایدز به دلیل این که می دانند سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده خود مراقبتی های شدیدی را انجام می دهند.
            گروه های خونی درگیر و مصون  
یک مطالعه مقدماتی برای ارتباط بین گروه‌های خونی خاص و افزایش یا کاهش احتمال بستری شدن با کووید-۱۹ به تازگی انجام شده که نتیجه جالب توجهی داشته است. آنا در گزارشی به نقل از مدیکال‌نیوز‌تودی نوشت که: «افراد دارای گروه خونی A ممکن است بیشتر از افراد با گروه‌های خونی دیگر در معرض خطر باشند.» در این گزارش محققان چینی با بررسی بیش از دو هزار و ۱۷۳ فرد بستری مبتلا به کووید ۱۹ اعلام کردند که نسبت افراد دارای گروه خونی A در بین گروه‌های بستری‌شده با کووید-۱۹ به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از جمعیت عمومی است.
آن‌ها همچنین دریافتند که نسبت افراد دارای گروه خونی O در بین  افراد بستری‌شده‌ به‌طور قابل‌توجهی پایین‌تر از جمعیت عمومی است. البته این گروه تحقیقاتی فقط به داده‌هایی از افرادی که علایم آن‌ها شدید بوده و نیاز به بستری داشته‌اند، بسنده کرده نه کسانی که دارای علایم خفیفی بودند و در خانه نیاز به مراقبت داشتند.