وضعیت ایرانیان مقیم خارج با کرونا

کشور آلمان با 137 هزار و 698 نفر مبتلا به کرونا در رده‌هاي پنجم جهان قرار گرفته‌ است و از لحاظ تعداد بهبوديافتگان اين کشور اروپايي با 77 هزار در رده‌ دوم جهان قرار دارد. آلمان دومين کشور امن اروپا از لحاظ ويروس کوويد 19 است و منحني رشد افزايش و کاهش محسوسي ندارد. اهورا فرهنگ، يکي از شهروندان ايراني است که در يک انبار شرکت مخصوص لوازم بهداشتي که بيش 1300 کارمند دارد، در شهر بوخوم کار مي‌کند. او درباره وضعيتش به «آرمان ملي» مي‌گويد: دولت آلمان شهرها را قرنطينه نکرده، اما از يک ماه پيش ممنوعيت خروج از خانه در اين شهر اعمال شده است. بعد از اينکه در آن زمان مردم به فروشگاه هجوم بردند و قفسه‌ها را خالي کردند، حالا همه فروشگاه پر از اقلام خوراکي هستند. بيرون آمدن از منازل فقط براي خريد و اقدامات درماني مجاز است و مردم آلمان اين دستور دولت را کاملا رعايت مي‌کنند و هيچ کسي به مهماني و حتي قدم زدن به خيابان‌ها نمي‌رود، به همين دليل است که آلمان در ميان کشورهاي اروپايي، وضعيت بهتري دارد. وي در ادامه افزود: مهدهاي کودک، مدارس، پارک‌ها، باشگاه‌هاي ورزشي و اکثر مغازه‌ها تعطيل هستند و فقط داروخانه‌ها و برخي از کارخانه‌ها (به غير از کارخانه‌هاي خودرو‌سازي) اجازه فعاليت دارند. دولت آلمان هيچ تفاوتي ميان ايراني‌ها و افراد ديگر مليت‌ها با شهروندان آلمان قائل نمي‌شود و براي کارگراني که از هر مليتي در آلمان حضور دارند يک دستورالعمل مشترک در نظر گرفته است. دو طرح در اين ميان وجود دارد و براي شرکت‌هايي که به کارمندان‌شان حقوق مي‌دهد‌ و مغازه‌هايي مانند آرايشگري و رستوران‌ها که تعطيل هستند، گفته است که سه ماه مغازه‌ها را تعطيل کنيد و دولت به آنها پول از 9 هزار يورو تا 15 هزار يورو پرداخت مي‌کند. اين مبالغ با توجه به تعداد کارمندان و پرسنل کم و زياد مي‌شود. براي کارگراني که مثل من 40 ساعت در هفته مشغول به کار هستند، گفته‌اند اگر شرکتي که در آن کار مي‌کند، توان پرداخت حقوق شما را ندارد مشمول قانون «کار کوتاه» مي‌شويد، دولت به صاحبان مشاغل اعلام کرده که به جاي 40 ساعت، 20 يا 10 ساعت کارگران کار کنند و کارگران را اخراج نکنند. من به‌اندازه 10 تا 20 ساعت در هفته کار مي‌کنم و بقيه هزينه را دولت در قالب طرحي که ماليات به آن تعلق نمي‌گيرد و حدود 67 درصد است، به من پرداخت مي‌کند. کساني که اجاره خانه پرداخت مي‌کنند و درآمد آنها کاهش پيدا کرده، دولت به صاحبخانه‌ها اعلام کرده که هيچ کسي اجازه ندارد مستاجرش را براي اجاره تا سه ماه بازخواست کند ولي بعد سه ماه بايد اجرا خانه‌ها را به صورت اقساط به صاحبخانه‌ها پرداخت کنند. اهورا فرهنگ در پايان صحبت‌هايش با اشاره به کمبود ماسک و مواد ضدعفوني در اين کشور‌، افزود:‌ دولت استفاده از ماسک را اجبار نکرده و احتمالا قرار است که محدوديت‌هاي رفت و آمد را تا 15 روز ديگر بردارد و استفاده از ماسک را اجباري کند.
جريمه 500 يورويي
برلين کمترين آمار ابتلا به کرونا را در ميان ديگر شهرهاي آلمان دارد. مراکز عمومي و رستوران‌هاي اين شهر تعطيل هستند. حسام چراغعلي نيز يکي از کارمند شرکت پست در اين شهر درباره وضعيت اين شهر بعد از شيوع کرونا به «آرمان ملي» مي‌گويد: رستوران‌ها فقط مجاز به ارائه غذا به صورت بيرون هستند، دولت و پليس با شدت سختگيري مي‌کنند. در اين شهر تجمع بيش از دونفر ممنوع است و خيابان‌ها و مراکز عمومي خط‌کشي شده‌اند و اگر کسي رعايت نکند 500 يورو جريمه خواهد شد. از زماني که کرونا آمده، کار ما بيشتر شده و‌لي ‌حقوق‌هاي ما کمتر نشده است. در برلين الکل براي ضدعفوني دست‌ها و دستمال کاغذي به شدت کمياب شده و مردم بيش از حد خريد مي‌کنند. متاسفانه مردم دستمال‌ها را در منازل‌شان انبار مي‌کنند و مراکزي که اتباع در آنها سکونت دارند، کسي به غير آنها اجازه ورود به آن محل‌ها را ندارد.
ايرانيان در قرنطينه فرانسه


کشور فرانسه نيز اين روزها درگير کرونا است. طبق آخرين آمار فرانسه با 165 هزار و 27 مبتلا به کرونا در رده چهارم قرار دارد. کيانوش شاه‌آبادي يکي از هنرمندان نقاش ايراني مقيم کشور فرانسه در‌باره وضعيت ايراني‌هاي مقيم اين کشور به «آرمان ملي» مي‌گويد: در کشورهاي اروپايي، رفتار دولت‌ها براي مقابله با اين ويروس متفاوت است. در آلمان مردم و ايراني‌ها کارشان را انجام مي‌دهند و قرنطينه خاصي در شهرهايش وجود ندارد. در فرانسه ما بدون برگه ورود و خروج از منزل و اجازه دولت، امکان خروج از منزل را نداريم. در ايتاليا هم که يکي از دوستان من در آنجا زندگي مي‌کند، جريمه خروج از منزل حدود 500 يورو است و يک‌سال زنداني دارد. وي درباره شرايط اين روزهايش مي‌‌افزايد: هيچ تفاوتي در بحث درمان ميان ايرانيان و فرانسوي‌ها وجود ندارد. کساني که کار مي‌کنند تحت پوشش بيمه کاري و درماني دولت فرانسه هستند. کساني که به کرونا مبتلا شده‌اند، از امکانات و شرايط درماني و بيمارستان‌ها برخوردارند، و هيچ تفاوتي ميان مليت‌ها وجود ندارد. بيمارستان‌ها، حداقل هزينه را از بيماران مي‌گيرند و دولت بقيه هزينه درمان را پرداخت مي‌کند. کساني که بيکار شده‌اند يا سرکار نمي‌روند، دولت به آنها پول مي‌دهد و براي افرادي که از خانه خارج نمي‌شود، اقلام خوراکي ارسال خواهد شد. نصف مبلغ هزينه اجاره خانه را هم دولت پرداخت مي‌کند. در ميان پرستاراني که در بيمارستان‌ها به کرونايي‌ها خدمات مي‌دهند، ايراني‌ها هم حضور دارند. کيانوش شاه‌آبادي درباره وضعيت شغلش مي‌گويد: من در شرکتي کار مي‌کنم که حقوق من را تا ماه مي‌( اواسط خرداد) دولت پرداخت مي‌کند. همه حقوق‌ها تا 11 مي ‌پرداخت مي‌شود و اگر اتفاق خاصي نيفتد، به‌زودي قرنطينه لغو خواهد شد.
آمريکا و کانادا؛ فقط قول!‌
اما شرايط در کشور آمريکا، متفاوت است. آمريکا با بيشترين تعداد مبتلايان در جهان، با افزايش 34 هزار و 55 مبتلا در 24 ساعت گذشته، شمار مبتلايانش به 678 هزار و 144 نفر رسيده است و تاکنون 34 هزار و 641 مبتلا در اين کشور جان خود را از دست داده‌اند. از سوي ديگر جلسات مربوط به مهاجران نيز در آمريکا و کانادا به تعويق افتاده است و پيدا کردن شغل در اين بحران براي اين افراد غير‌ممکن است. بسياري از پناهجويان که اميدوار بودند تا اين هفته جلسات آنها تشکيل شود، با خبر به تعويق افتادن جلسات مواجه شدند. آمريکا قول داده که براي کمک به مردم مبلغ 1200 دلار پرداخت کند، اما هنوز اين پول واريز نشده است. از سوي ديگر بسياري از مهاجران کانادايي نيز اعلام کرده‌اند که 750 دلار در ماه از سوي دولت کانادا دريافت مي‌کنند که حتي از پس مخارج محلول ضدعفوني و ماسک هم بر‌نمي‌آيند. با اين حال مريم بهمن‌پور کارمند يکي از کتابخانه‌هاي مدارس آمريکا درباره وضعيتش به «آرمان ملي» مي‌گويد: مدارس و مشاغل آمريکا تعطيل هستند. من در يکي از مدارس آمريکا کارمند کتابخانه هستم و به طور قراردادي کار مي‌کنم. هيچ حقوقي به من و همکارانم پرداخت نمي‌شود، اما دولت آمريکا اعلام کرده که 1200 دلار پرداخت خواهد کرد. وضعيت پناهندگان در اين کشور براي ايرانيان خوب نيست و فقط از بانک غذايي براي آنها خوراک ارسال مي‌شود، ما که اقامت اين کشور را داريم و خواهرم که شهروند کانادا است، هنوز هيچ پولي از سوي دولت اين دو کشور به حساب ما وارير نشده و اقلام خوراکي و مواد ضد‌عفوني را دريافت نکرده‌ايم. خودمان اقلام مورد نياز را از فروشگاه‌ها تهيه مي‌کنيم. اقلام خوراکي گران‌تر هم شده، يعني خيلي از تخفيفات را حذف کرده‌اند. بهمن‌پور درباره وضعيت بيمارستان‌هاي آمريکا نيز مي‌گويد: همانطور که از دوستان‌مان شنيده‌ايم بيمارستان‌ها از بابت ماسک و تجهيزات پزشکي کمبود دارند. دولت آمريکا يک شماره تلفن اعلام کرده تا افرادي که اعلائم بيماري دارند، با اين شماره تلفن تماس بگيرند. يکي از دوستان من يک روز و نيم پشت خط مانده بود و در نهايت هم نتوانسته بود جوابي دريافت کند. دولت اعلام کرده به کساني که شغل‌ يا کسب و کارشان به دليل تعطيلي شهرها آسيب ديده وام 40 هزار دلاري پرداخت مي‌کند که اين امر تا‌کنون محقق نشده است.
شرايط سخت ايرانيان در ترکيه
ظاهرا شرايط ايراني‌ها در کشور ترکيه، سخت‌تر از کشورهاي ديگر است و بسياري از ايراني‌ها روزهاي بسيار سختي را در اين کشور به دليل تعطيلي مراکز عمومي و مشاغل سپري مي‌کنند. مهدي قرباني که در يکي از شهرهاي ترکيه زندگي مي‌کند درباره شرايطش به «آرمان ملي» مي‌گويد: حدود چهار سال است که در اين کشور زندگي مي‌کنيم. بعد از اعلام رسمي کشور ترکيه درباره ورود کرونا به اين کشور در اواخر اسفند ماه‌ سال گذشته، هيچ ارگان دولتي براي ما کاري انجام نداده و حتي قولي هم به ما نمي‌دهند. در کل رابطه ترکيه با اتباع ايراني اصلا خوب نيست. بعد از کرونا، بيمه مخصوص براي خانواده چهار نفره ما که مي‌توانستيم با آن به دکتر برويم، از سه ماه پيش قطع شده و کاملا بلاتکليف هستيم. او که در يک رستوران مشغول به کار است، مي‌افزايد: رستوران‌ها و مراکز عمومي تعطيل شده‌ا‌ند و در طول اين مدت بارها به اداره مهاجرت مراجعه کرده‌ايم که هيچ جوابي به ما نمي‌دهند. از نظر مادي هم هيچ کمکي به ما نمي‌شود و فقط براي خانواده‌هايي که يک فرد معلول دارند، کمک ناچيزي پرداخت مي‌کنند. در حال حاضر براي دکتر رفتن، بايد پول داشته باشيم و چون بيمه‌ها قطع شده، توان حتي يک درمان ساده را هم نداريم. کار کردن در اين کشور ممنوع است و اگر پليس متوجه شود ما کار مي‌کنيم، من و همه اعضاي خانواده‌ام را از ترکيه ديپورت مي‌کند. ما مجبوريم به صورت پنهاني کار کنيم تا شکم خانواده‌مان را سير کنيم. من قبلا در يک رستوران مشغول کار بودم. حدود يک ماه است که بيکار شده‌ام و در خانه به‌سر مي‌برم. قرباني همچنين گفت امکان پرداخت اجاره خانه، پول آب و برق و گاز را نداريم، دولت به ما هيچ کمکي نمي‌کند و زندگي خيلي سخت شده است. ما وسايل بهداشتي از قبيل ماسک و الکل را خودمان تهيه مي‌کنيم. يک سايت براي گرفتن ماسک از سوي دولت اعلام شده که مي‌توانيم با ثبت نام در آن ماسک و الکل بگيريم، البته بعد متوجه شديم که آن هم دروغ است و به هيچ کس حتي يک ماسک هم نداده‌اند. کلا براي مقابله با کرونا ما تک وتنها مبارزه مي‌کنيم تا زنده بمانيم.