پرسپولیس، ارزشمندترین تیم ایران

طبق اعلام سایت ترانسفر مارکت، لیگ برتر ایران بعد از شیوع کرونا دارای ارزشی بالغ بر ۱۱۱ میلیون یورو است.
به گزارش ایسنا، بعد از شیوع کرونا و ضربه به اقتصاد دنیا، تیم‌های ورزشی نیز با بحران مالی و کاهش قیمت مواجه شدند. تعطیلات مسابقات ورزشی و تعلیق قراردادهای تجاری موجب بحران مالی در برخی از تیم‌ها شده و به همین علت بازیکنان فوتبال هم با افت ارزش روبرو شده‌اند.
لیگ برتر ایران هم از این قاعده مستثنی نبود و در روزهای گذشته گفته شد که بازیکنان ایرانی با افت قیمت مواجه شده‌اند و به همین دلیل، علیرضا بیرانوند، ارزشمندترین بازیکنان حال حاضر لیگ برتر از ۳.۵ میلیون یورو به ۲.۸ میلیون یورو تنزل کرده است.
سایر بازیکنان هم به طور تقریبی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند. این مساله ارزش کلی لیگ برتر ایران را تحت تاثیر قرار داده است.


طبق اعلام ترانسفر مارکت، ارزش کلی لیگ برتر ۱۱۰.۹۳ میلیون یورو است که با توجه به نرخ کنونی یورو در ایران، معادل ۱۹۴۱ میلیارد تومان خواهد بود. البته در شرایط کنونی فوتبال ایران، این مبلغ بیش از هزینه‌هایی است که سالانه تیم‌های ایرانی برای بازیکنان خود انجام می‌دهند.
در این جدول، ارزشمندترین تیم با ۱۳.۹ میلیون یورو متعلق به پرسپولیس است که چندین بازیکن آن در بین ۱۰ بازیکن ارزشمند لیگ برتر قرار گرفته‌اند. پس از آنها، استقلال با ۱۲.۴۳ میلیون یورو دیده می‌شود که در جدول رده بندی لیگ برتر با یک بازی کمتر در رده چهارم قرار دارد.
در ادامه این جدول، سپاهان (۱۰.۶۸ میلیون یورو)، ذوب آهن (۸.۲۵ میلیون یورو) و فولاد (۸.۰۵ میلیون یورو) در رده‌های سوم تا پنجم دیده می‌شوند. تراکتور که از گران‌قیمت‌ترین تیم‌های ایران است، به علت داشتن بازیکنانی عمدتا باتجربه، ارزش کمتری نسبت به سایرین دارد و با ۷.۵۵ میلیون یورو در رده ششم جای گرفته است.
تیم‌های سایپا، صنعت نفت، گل گهر، شهرخودرو، نساجی، پیکان، شاهین بوشهر، ماشین سازی، پارس جنوبی و نفت مسجد سلیمان تیم‌های هفتم تا شانزدهم هستند که اختلاف چشم گیری با صدرنشینان این رده بندی دارند.معیار ارزش‌گذاری سایت ترانسفر مارکت بر پایه عملکرد و سن بازیکنان فوتبال است به طوری که بازیکنی مانند ام‌باپه به علت سن و سال کمتر ارزشمندتر از لیونل مسی، بهترین فوتبالیست حال حاضر جهان است.
پرسپولیس تا پایان فصل چقدر درآمد دارد؟
در این میان باشگاه پرسپولیس هم از کارگزار خود درخواست کرده میزان درآمد این باشگاه تا پایان فصل و ابتدای فصل بعد را مشخص کند.
به گزارش ایسنا، با وجود اینکه پرسپولیسی‌ها با یک شرکت به عنوان کارگزار قرارداد همکاری امضا کرده‌اند تا با تامین منابع مالی، مشکلات مالی خود را برطرف کنند اما کارگزار باشگاه تا به حال نتوانسته درآمدی عاید باشگاه کند.
کارگزار باشگاه پرسپولیس طبق قرارداد، تمام برند و فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای باشگاه را در اختیار گرفته تا با اجرای برنامه‌های اقتصادی، منابع مالی لازم را برای پرسپولیس تامین کند اما در این زمینه تا به حال موفق نبوده است. از آنجایی که در قرارداد این شرکت و پرسپولیس‌ کف درآمدی ذکر نشده، بنابراین کارگزار هم از نظر قانونی تا زمان کسب درآمد ملزم به پرداخت وجه به پرسپولیس‌ نیست. با این وجود مدیران پرسپولیس از طریق معاون اقتصادی باشگاه (که در قرارداد به عنوان ناظر معرفی شده است) درحال پیگیری هستند تا شرکت کارگزار رسما مشخص کند پرسپولیسی‌ها تا پایان فصل جاری و ابتدای فصل آینده چقدر درآمد خواهند داشت تا بر اساس آن برنامه‌های خود را پیش ببرند. از این رو در دو هفته گذشته چندبار درخواست برگزاری جلسه با مسئولان کارگزار از سوی پرسپولیسی‌ها مطرح شده اما تا امروز جلسه‌ای برگزار نشده است.
باشگاه پرسپولیس این روزها درگیر مشکلات مالی فراوانی است.
از بدهی سنگین به برانکو و دستیارانش و ماریو بودیمیر گرفته تا بدهی ۵٠ درصدی به بازیکنان فعلی که بحران بزرگی را برای این باشگاه ایجاد کرده است.
سناریوی جدید برای اتمام لیگ فوتبال 
با رفع یک از ابهام
شواهد و قراین هم حاکی از این است که سازمان لیگ در صورتی که تغییرات جدیدی به وجود نیاید، می‌تواند فصل فوتبالی را در آخرین روزهای تیر به پایان برساند و پرونده این مسابقات را ببندد. به گزارش ایسنا، مسئولان سازمان لیگ در برنامه‌ریزی‌ها برای نگارش تقویم هفته‌های باقی مانده از فصل جاری فوتبال ایران، نیم نگاهی به تصمیمات ستاد مقابله با ویروس کرونا و همین طور نهادهای بین المللی از جمله فیفا و AFC دارد.
سهیل مهدی، سرپرست ریاست کمیته مسابقات سازمان لیگ معتقد است ابهام در برگزاری ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان از عواملی است که آنها تاکنون نتوانستند درباره ادامه رقابت‌ها تصمیم گیری کنند اما با اعلام یک رسانه اماراتی مبنی بر لغو رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در اردیبهشت و خرداد، به نظر می‌رسد این مشکل حل شده است. با این حال هنوز یک ابهام دیگر برای سازمان لیگ باقی مانده که مربوط به وضعیت بیماری کووید 19 در ایران است چرا که هنوز این ویروس در وضعیت بحرانی قرار دارد و رعایت نکات بهداشتی برای امور ضروری الزامی اما سایر بخش‌ها از جمله ورزش فعلا تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند.
هر چند خلیلیان، رئیس ستاد مقابله با ورزش در کرونا  اخیر از برگزاری مسابقات فوتبال از هفته دوم خرداد خبر داده و ابراز امیدواری کرده تا آن زمان وضعیت سفید شود و بتوان بدون حضور تماشاگران مسابقات را برگزار کند.
در صورتی که پیش بینی خلیلیان برای یک و نیم ماه آینده درست از آب در آید، سازمان لیگ با توجه به تعطیلی مسابقات آسیایی و ملی در این ماه، فرصت لازم برای برگزاری 9 دیدار باقی مانده از مسابقات را خواهد داشت. با توجه به فشردگی مسابقات و در صورتی که هر هفت روز دو هفته از رقابت‌های لیگ برگزار شود، مسابقات تا اواخر تیر ادامه خواهد داشت. البته این موضوع مستلزم این است که AFC برای تیرماه برنامه‌ای را در نظر نگیرد که در غیر این صورت برنامه ریزی‌های سازمان لیگ باز هم دچار مشکل خواهد شد. در هر حال فعلا سازمان لیگ تصمیم گیر نیست و تغییرات در برنامه ریزی‌های این سازمان اجتناب ناپذیر بوده است.