18 شرکت بزرگ دولتی در راه بورسی شدن

گروه اقتصادی: استقبال کم نظیر سرمایه گذاران بازار سرمایه وعرضه موفق سهام هفت هزار میلیاردی شستا راه را برای بورسی شدن 18 شرکت دولتی باز کرد.اگرچه در شرایط فعلی بازار سرمایه که هر روز به رکوردشکنی‌های جدید دست می‌یابد برخی معتقدند که بازار بورس حبابی شده است اما به اعتقاد کارشناسان اقتصادی با وجود سرعت بیش از 28درصدی نقدینگی در کشور که سهم عمده آن نقدینگی سرگردان محسوب میشود و همچنین نبود توجیه سرمایه گذاری در بازارهای موازی راه برای جذب این سیل نقدینگی در بازار سرمایه وجود دارد و دولت نیز میتواند از این فرصت به دست آمده در عرضه شرکتهایش به مردم و درآمدزایی برای خود استفاده کند. عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه موجب شفافیت، تامین مالی برای شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی، افزایش عمق بازار سرمایه و مانع ایجاد حباب در بورس می‌شود.رئیس سازمان خصوصی سازی در تشریح جزییات واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، توضیح داده است 18 شرکت در قالب سه صندوق ETF هستند که شامل بانک و بیمه، پالایشگاه و... می‌شود.
بانک، بیمه، پالایشگاه
 خودرو و فلزات در قالب ETF
رئیس سازمان خصوصی سازی درمورد ۱۸ شرکت دولتی که قرار است سهام آن‌ها در بورس عرضه شود نیز توضیح داد: ۱۸ شرکت پرتفوی خوب و بلوک مدیریتی دارند. این ۱۸ شرکت در قالب سه صندوق ETF هستند. در این راستا نامه ای خطاب به وزیر اقتصاد نوشته ایم و این وزارت خانه قرار است واسطه گری مالی انجام دهند و باقی مانده سهام سه بانک صادرات، تجارت و ملت و دو بیمه البرز و اتکایی امین را عرضه کنند. سهم دولت در برخی از موارد ذکر شده ۱۷ و در برخی ۱۸ درصد است. وزارت اقتصاد نماینده خود را طی نامه ای معرفی کرده است.صالح ادامه داد: همچنین یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله پالایشی وجود دارد که شامل پالایشگاه‌های  بندرعباس، تبریز، تهران و اصفهان می‌شود که بلوک مدیریتی هم در آنها اعمال می‌شود.وی همچنین درمورد آزادسازی سهام عدالت نیز گفت که امیدورایم تا پایان آبان سهام عدالت قابل معامله شود. 


پذیرش ایمیدرو در بورس
 تا اواسط اردیبهشت
صالح از آماده سازی شرکت‌های دولتی برای پذیرش در بازار سرمایه خبر داد و گفت: پنج  هلدینگ آماده شده است. قرار است در نخستین جلسه هیات وزیران این اجازه را کسب کنیم که زنجیره مدیریتی را از بین نبریم. یکی از ایرادهایی که به واگذاری‌ها وارد بود این بود که زمانی که شرکت‌های زیر مجموعه یک شرکت مادر تخصصی را یکی یکی واگذار می‌کردیم زنجیره ارزش از بین می‌رفت.وی ادامه داد: بر این اساس در حال کسب اجازه هستیم که مجموعه ای را، برای مثال ایمیدرو را به صورت سهامی عام عرضه کنیم. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا اواسط اردیبهشت مجموعه ایمیدرو  به صورت شرکت سهامی عام در بازار سرمایه پذیرش و کشف قیمت شود.صالح گفت: در این شرایط شرکت‌ها مکلف هستند اطلاعات را به صورت شفاف در کدال مشخص کنند. همچنین باید صلاحیت حرفه ای سازمان بورس را داشته باشند. همچنین این فرایند برای نیروگاه‌های برق و شرکت مادر تخصصی برق حرارتی طی می‌شود. برای ایدرو و ایمیدرو موافقت وزیر صنعت را اخذ کرده ایم و در انتظار اجازه هیات وزیران هستیم. از دوستان بورس هم برای پذیرش و کشف قیمت برای عرضه اولیه قول گرفته‌ایم.
فرصت ویژه دولت برای جذب نقدینگی
همچنین یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت اکنون از نقدینگی زیادی که به سمت بازار سرمایه سرازیر شده برای عرضه سهام اموال خود استفاده کند، گفت: عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه موجب شفافیت، تامین مالی برای شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی، افزایش عمق بازار سرمایه و مانع ایجاد حباب در بورس می‌شود.وحید شقاقی اظهار کرد: رشد نقدینگی در سال گذشته بیش از ۲۸ درصد بوده که بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان حجم نقدینگی اقتصاد ایران است و بخشی از این میزان نقدینگی هم سرگردان بود، به این صورت که بین بازارهای دلار، طلا، سکه، مسکن و... جابجا می‌شد. به دلیل مدیریت ریال توسط بانک مرکزی و سختگیری این بانک در انتقال پول انجام داد، این امر که کنترل و رشد عملیات نظام بانکی است؛ موجب شفافیت شد که جلوی سفته‌بازی ‌و سوداگری افراطی را گرفت.
وی  ادامه داد: نقدینگی زیادی به سمت بازار سرمایه حرکت کرده و وظیفه این بازار تامین مالی است. در اقتصاد ایران، بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد تامین مالی با نظام بانکی بوده و بازار سرمایه سهم اندکی در تامین مالی داشته است اما اکنون فرصت بی‌نظیری برای اقتصاد ایران است زیرا، نقدینگی زیادی دارد به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کند.در ادامه این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار سرمایه ما عمق کمی دارد، گفت: سرازیرشدن نقدینگی به بازار سرمایه در کنار کم عمقی این بازار، موجب شده تا رشدهای پیوسته و بالایی را در سهام شرکت‌های مختلف شاهد باشیم که اکنون دولت می‌تواند از این فرصت استفاده کند و عرضه اولیه‌ها را افزایش بدهد و شرکت‌های دولتی را در بازار سرمایه عرضه کند که این روشی برای تامین منابع مالی است.
درآمدزایی ۳۰ هزار میلیاردتومانی
 از عرضه‌های جدید
همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که در آینده نزدیک، سهام دولت در تعداد ۹ شرکت دولتی در رسته‌های انرژی (پالایشگاه و پتروشیمی)، مالی (بانک‌ها و بیمه‌ها) و صنایع فلزی و معدنی در بورس عرضه خواهند شد.طبق گفته دژپسند، در این مرحله از واگذاری، تصمیم بر این است که به‌صورت فراگیر این سهام‌ها را عرضه کنیم تا همه مردم با اعمال تخفیف‌هایی (در مرحله اول و فقط برای یک‌بار) در دو گروه ۲۰ و ۲۵ درصدی با سقف خرید دو میلیون تومان به ازای هر نفر بتوانند سهام عرضه‌شده را خریداری کنند.دژپسند در پاسخ به این‌که چه مقدار درآمدزایی از واگذاری شرکت‌های دولتی خواهیم داشت، اینگونه توضیح داده که هدف عمده در این زمینه، انتقال مالکیت و مردمی کردن اقتصاد است که برآوردها نشان‌دهنده این است که از این طریق حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه تامین مالی داشته باشیم. همچنین دوره فراخوان تا عرضه ۱۰ روز است و گروه گروه این اتفاق رخ می‌دهد و تلاش‌ بر این است که ۱۵ اردیبهشت اولین فراخوان واگذاری شرکت‌های دولتی باشد. همچنین مرحله دوم عرضه شرکت‌هایی هستند که بورسی نیستند و وارد بورس می‌شوند.وی درمورد تاثیر واگذاری شرکت‌های دولتی بر بورس نیز معتقد است که این امر عمق بازار بورس را افزایش می‌دهد و شاخص بازار سرمایه صرفا منعکس‌کننده تحولات بازار نیست، بلکه تحولات اقتصاد کشور نیز بر آن اثر دارد.
فواید آزادسازی سهام عدالت
رئیس اتاق بازرگانی تهران هم معتقد است با توجه به وضعیت بازار سرمایه که تقاضا زیاد و عرضه کم شده، سهام عدالت می‌تواند بخشی از تقاضا را پوشش دهد.مسعود خوانساری در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در خصوص ضرورت آزادسازی سهام عدالت نوشت: میانه فروردین ماه طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور چندین پیشنهاد برای مهار اثرات نامطلوب اقتصادی ناشی از کرونا ارائه دادیم. در این روزها که بازار سرمایه شرایط خاصی را پشت سر می‌گذارد، توجه به یکی از پیشنهادات این نامه بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده‌است.وی افزود: یک بند از این نامه به موضوع سهام عدالت می‌پرداخت. ۵۰ میلیون نفر سهام عدالت در اختیار دارند و متوسط ارزش سهام آنها ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. بنابراین هم جمعیت قابل توجهی درگیر موضوع سهام عدالت هستند و هم اینکه این سهام از نظر ریالی ارزش بالایی دارد.به گفته خوانساری، حال در شرایطی که بازار سرمایه طی یکسال گذشته دوران رشد را سپری کرده، امکان آزادسازی سهام عدالت هم فراهم آمده‌است. در این شرایط می‌توان سهام شرکت‌های سهام عدالت را به صورت مرحله‌ای به صندوق قابل معامله در بورس واگذار و واحدهای این صندوق به مشمولان واگذار کرد. البته این صندوق تنها برای تسهیل عرضه سهام عدالت ایجاد می‌شود و بازارگردان صندوق باید پس از خرید واحدها، اقدام به فروش سهام در بازار و ابطال آن کند.وی اظهار داشت: آزادسازی سهام عدالت دو فایده مهم دارد. اول اینکه با توجه به وضعیت بازار سرمایه که تقاضا زیاد و عرضه کم شده، سهام عدالت می‌تواند بخشی از تقاضا را پوشش دهد. فایده دوم هم مربوط به تأمین درآمد برای دارندگان سهام می‌شود. بخصوص اینکه اقشار کم‌تر برخوردار این سهام را در اختیار دارند و تلاش دولت طی دو ماهه گذشته این بوده که درآمدهایی برای آنها تأمین کند. در صورت آزادسازی سهام عدالت آنها از مزیت دسترسی به منابع حاصل از فروش دارایی‌هایشان بهره‌مند می‌شوند.