فرمان ترامپ برای شورش علیه قرنطینه


سرویس خارجی-آخرین آمار‌ها از تلفات کرونا حاکی از آن است که مبتلایان به این ویروس در جهان از 2 میلیون 261 هزار نفر فراتر رفته و موارد فوت به دلیل ابتلا به این ویروس نیز به بیش از 154 هزار و 726 نفر رسیده است. تا به امروز بیش از 579 هزار نفر نیز از این ویروس رهایی یافته‌اند. بر اساس گزارش‌ها آمریکا همچنان با 710 هزار و 272 مبتلا و بیش از 37 هزار فوتی جایگاه اول جهانی را در بین کشورها از لحاظ میزان شیوع و فوتی‌ها به خود اختصاص داده است.(این آمار رسمی است و طی روزهای گذشته برخی رسانه‌های آمریکایی نوشتند، آمار واقعی بیش از اینهاست).
 مدیریت فاجعه بار بحران کرونا در آمریکا اختلافات بین ایالت‌ها و دولت فدرال را به شدت افزایش داده است. روز پنج شنبه هزاران نفر از طرفداران «دونالد ترامپ» و مخالفان قرنطینه، که تعدادی از آنها اسلحه نیز به دست داشتند، در ایالت «میشیگان» به خیابان‌ها آمده و اعلام کردند تعطیلی اجباری را نمی‌پذیرند. روز جمعه نیز ترامپ در یک رشته توئیت طرفداران خود را عملا به شورش علیه قرنطینه دعوت کرد و از حامیان خود در ایالت‌های مینه‌سوتا، میشیگان و ویرجینیا درخواست کرد این ایالت‌ها را «آزاد» کنند. ترامپ نوشت: «مینه‌سوتا را آزاد کنید»، «میشیگان را آزاد کنید» و کمی بعد هم توئیت کرد: «ویرجینیا را آزاد
کنید»!
دعوت به شورش مسلحانه!


سناتور «کریس مورفی» بعد از توئیت‌های ترامپ خشمگین شد و با انتقاد شدید از موضع او نوشت: «اجازه بدهید که این موضوع را عادی ندانیم. رئیس‌جمهور آمریکا شهروندان را به شورش مسلحانه تشویق می‌کند. او این توئیت را یک روز پس از نمایش هوادارانش با اسلحه‌های تهاجمی در برابر یکی از کنگره‌های محلی در یکی از پایتخت‌های ایالتی منتشر کرد. آیا او می‌داند چه کاری انجام می‌دهد؟ گروه‌های مسلحی از شهروندان در خارج از کنگره محلی یکی از پایتخت‌های ایالتی که توسط مخالفان سیاسی رئیس‌جمهور اداره می‌شوند، جمع می‌شوند و او از آنها می‌خواهد و آنها را ترغیب می‌کند که ایالت خود را آزاد کنند». فرماندار واشنگتن نیز دیروز در واکنش به این اقدام تحریک‌آمیز ترامپ در بیانیه‌ای نوشت: «بیانیه‌های رئیس‌جمهور (ترامپ)، مردم را به انجام اقدامات خطرناک و غیر‌قانونی ترغیب کرد. او جان میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا را در خطر مبتلا به کووید-19 قرار‌داده‌ است. رجز‌خوانی‌ها و درخواست‌های وی از مردم برای رهایی ایالت‌ها از قرنطینه می‌تواند به منجر به آشوب شود. ما چنین چیزی را قبلاً نیز دیده‌ایم ترامپ در حال دامن زدن به شورش‌های داخلی
است.»
هواداران ترامپ در خیابان
 بعد از فراخوان ترامپ صدها نفر از طرفداران وی در این ایالت‌ها به خیابان‌ها ریختند و علیه فرمانداران این ایالت‌ها شعار دادند. رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته مواضعش در قبال فرمانداران دموکرات چندین ایالت را چندین بار تغییر داده است. او ابتدا آنها را مورد انتقاد قرار‌داد، بعد گفت با آنها دوست شده و حالا باز به آنها حمله کرده است. فرمانداران هر سه ایالتی که ترامپ خواستار «آزاد‌سازی» آنها شده دموکرات هستند. همه این ایالت‌ها در روزهای گذشته صحنه تظاهرات‌هایی با حضور معترضانی بوده‌اند که خواستار رفع دستورات منع آمد و شد در این ایالت‌ها هستند. «اینترسپت» در این زمینه نوشته: «رئیس‌جمهور آمریکا، از طرفداران خود خواست که خطر ویروس کشنده کرونا را به جان بخرند و در تظاهرات شرکت کنند تا دستور «درخانه بمانید» که از سوی فرمانداران دموکرات ایالت‌های مینه‌سوتا، میشیگان و ویرجینیا صادر شده بود، لغو شود».  به نوشته «اینترسپت»، برخی از حامیان ترامپ که روز پنج‌شنبه در ایالت ویرجینیا برای تظاهرات تجمع کرده بودند، دست‌نوشته‌هایی را با عنوان «این دیوانگی را تمام کنید. این تنها یک ویروس سرماخوردگی است» در دست
داشتند.
کرونا 20 میلیون آمریکایی را بیکار کرد
 دیروز همچنین رئیس‌جمهور آمریکا طی پیام‌هایی در توئیتر از شکوه‌های فرماندار نیویورک درباره کمبود امکانات برای مقابله با ویروس کرونا انتقاد کرد و خطاب به وی گفت کمتر حرف بزن و بیشتر عمل کن. فرماندار ایالت نیویورک نیز در واکنش به انتقادهای رئیس‌جمهور آمریکا از خود گفت که ترامپ باید از خواب بلند شده و به جای تلویزیون دیدن به سر کار بیاید. دیروز همچنین رادیو ملی آمریکا گزارش داد 20 میلیون آمریکایی به خاطر کرونا کار خود را از دست داده‌اند و بسیاری از آنها به کمک‌های غذایی نیازمندند. خبرگزاری رویترز دیروز گزارش داد ۲۲ میلیون آمریکایی طی یک ماه گذشته درخواست مزایای بیکاری کرده‌اند و میلیون‌ها فرم بیکاری در هفته گذشته پر شده است.
تلفات بالای سالمندان در آمریکا و انگلیس
کرونا اما تلفات زیادی را در خانه‌های سالمندان انگلیس و آمریکا گرفته و آمارهای منتشر شده درباره قربانیان کرونا در این دو کشور شامل همه قربانیان کرونا در خانه‌های سالمندان نبوده است. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آناتولی، آمارها حاکی از آن است که در خانه‌های سالمندان در انگلیس و آمریکا مرگ و میر گسترده‌ای به دلیل ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده است.تنها در یک مورد، پلیس ایالت نیوجرسی آمریکا پس از دریافت یک تماس ناشناس، جسد ۱۷ نفر را در یک خانه سالمندان پیدا کرد. اجساد این افراد درون یک اتاق که به صورت موقت برای نگهداری اجساد اختصاص یافته بود، نگهداری می‌شد. این خانه سالمندان مملو از افراد سالخورده بوده است. نیوجرسی تنها ایالت آمریکا نیست که تعداد قربانیان ویروس کرونا در خانه‌های سالمندان این ایالت جنجال به پا می‌کند. بر اساس گزارش شبکه خبری «ان‌بی‌سی» تعداد مرگ و میر در خانه‌های سالمندان آمریکا طی هفته گذشته دو برابر شده و به ۵ هزار و ۶۷۰ نفر رسیده است.
این آمار تنها مربوط به ۲۹ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا بوده بنابراین هزاران خانه سالمندان دیگر وجود دارد که آمارهای آن هنوز حساب نشده است.بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، دست کم ۶ هزار و ۹۰۰ نفر از افراد سالخورده‌ای که در خانه‌های سالمندان آمریکا زندگی می‌کرده‌اند به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.
مقامات انگلیس نیز با انتقادهای گسترده‌ای مواجه هستند. مقامات این کشور تعداد قربانیان ویروس کرونا در خانه‌های سالمندان را در مجموع آماررسمی قربانیان این ویروس محاسبه نمی‌کنند. بر اساس گزارش روزنامه گاردین، تنها در دو خانه سالمندان بزرگ انگلیس ۵۲۱ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.
فروپاشی نظام بهداشتی ژاپن
بنیاد بیماریهای حاد ژاپن و نهاد موسوم به «جامعه پزشکان اضطراری ژاپن» نیز در یک بیانیه مشترک هشدار داده‌اند که با ادامه روند فعلی، بیمارستان‌ها و بخش درمانی ژاپن فرو می‌پاشند. آسوشیتدپرس نیز خبر داد: «در حالی که ژاپن با مشکلات ناشی از ابتلای رو به گسترش ویروس کرونا در حال مبارزه است، بیمارستان‌ها این کشور به طرزی فزاینده از پذیرفتن افراد بیمار امتناع می‌کنند».