خیرین خوزستانی همگام با هلال احمر در کنار مردم

   [ملیحه محمودخواه]  کرونا که آمد همه‌چیز را تحت‌تأثیر خود قرار داد. این روزها رفت‌وآمدها، فعالیت‌های اجتماعی، درآمد خانواده‌ها و حتی نوع کمک کردن افراد به یکدیگر نیز تا حدودی متفاوت شده و رنگ کرونایی به خود گرفته‌ است. حالا بسیاری از خیرین به‌جای پخش شیرینی و شربت در اعیاد و مراسم مذهبی و اهدای کمک‌های نقدی به افراد نیازمند، تلاش می‌کنند برای مردم ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده تهیه کنند تا نقشی در سلامتی آنها داشته باشند. چند روز پیش خیرین خوزستانی تصمیم گرفتند به جای برپایی جشن میلاد امام زمان(عج)، هزینه تهیه یک دستگاه تنفس مصنوعی را بپردازند که در روزهای کرونایی برای بیمارانی که دچار مشکل تنفسی شدید هستند  و کارایی زیادی دارد. بانی خرید این دستگاه علی‌محمد آخوند علی است که سال‌هاست در کنار هلال‌احمر حضور دارد و مردم شهر و دیارش را در سختی‌ها تنها نمی‌گذارد. علی‌محمد آخوند علی، استاد دانشگاه جندی‌شاپور در رشته منابع آب است و سال‌هاست در بسیاری از کارهای خیر استان شرکت دارد. او ماجرای خرید دستگاه تنفس مصنوعی را برای بیماران کاری خودجوش، مردمی و معنوی می‌داند و معتقد است اگر همراهی مردم نبود چنین حرکتی اتفاق نمی‌افتاد. او به همراه تعدادی از استادان کوی هر ‌سال در نیمه شعبان و به مناسبت میلاد حضرت ولیعصر (عج) جشن باشکوهی در کوی دانشگاه اهواز برگزار می‌کردند و به این طریق ارادت خود را به این امام بزرگوار نشان می‌دادند. این رسمِ هرساله آنان بود و پس از توزیع شربت و شیرینی، شام هم تهیه و میان مردم توزیع می‌شد.
این استاد دانشگاه می‌گوید: «امسال کرونا تمام برنامه‌هایمان را در استان تحت‌تأثیر قرار داد. تمامی تجمعات لغو و امکان برگزاری مراسم‌ به دلیل شیوع کرونا از مردم گرفته شد، به همین دلیل حتی اقدامات خیرخواهانه‌ای که برخی از خیرین انجام می‌دادند نیز تحت‌تأثیر کروناست و رنگ و بوی بهداشتی و درمانی به خود گرفته ‌است.»
ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده مدتی کمیاب شد و از همان زمان خیرین به میدان آمدند تا این وسایل بهداشتی را برای افراد نیازمندی که توان خرید ندارند تهیه کنند. آخوند علی و خیرینی که او را هرساله در جشن نیمه شعبان همراهی می‌کردند بنا را بر این گذاشتند تا برای افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند کاری کنند. آخوند علی توضیح می‌دهد: «قبل از نیمه شعبان با چند خیّر تماس گرفتیم و به آنها پیشنهاد دادیم که به‌ جای برگزاری جشن، هزینه آن را صرف امر خداپسندانه‌ای کنیم.  با جمعیت هلال‌احمر نیز مشورت کردیم و گفتند که درحال حاضر ماسک و مواد شوینده مورد نیاز به وفور تهیه می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. اما درحال حاضر یکی از وسایلی که در بیمارستان‌ها بسیار به‌کار می‌آید و مورد نیاز بیمارانی است که به دلیل کرونا دچار مشکلات تنفسی شده‌اند، دستگاه تنفس مصنوعی است. درنهایت این موضوع را با چند خیّر و استادان کوی دانشگاه در میان گذاشتیم و همه آنها با خرید و اختصاص هزینه جشن برای تهیه این دستگاه موافقت کردند.»
در نهایت کار آخوند علی و همراهانش به نتیجه رسید. با کمک دانشگاهیان خیّر، بیش از 60‌میلیون تومان جمع‌آوری و به حساب جمعیت هلال‌احمر واریز شد تا این دستگاه را هلال‌احمر خریداری کند و در بیمارستانی که به همت آنها برای درمان بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است، به کار گرفته شود. او که دکتری منابع آب دارد می‌گوید: «هیچ‌گاه به‌طور رسمی به عضویت هلال‌احمر درنیامده‌ام، اما همیشه در کنار این ارگان مردمی حضور داشته‌ام که البته در زمان سیل ‌سال گذشته خوزستان این همراهی پررنگ‌تر بود و در بحث مدیریت آب با آنان ساعت‌ها مشورت کردیم.»


این خیّر خوزستانی در این روزهای سخت کرونایی تلاش کرده است در تهیه بسته‌های غذایی برای افراد نیازمند استان حضور داشته ‌باشد و در این کار خیر نیز در کنار هلال‌احمر سهمی داشته است. آخوند علی معتقد است استان خوزستان از استان‌هایی است که در سال‌های اخیر با حوادث و مشکلات طبیعی زیادی دست به گریبان بوده است و نوک پیکان مبارزه و تسکین مردم در بلاهای طبیعی خوزستان، جمعیت هلال‌احمر ‌است. این جمعیت جایگاه خود را در میان مردم پیدا کرده و با آموزش‌های استاندارد و کمک‌های به‌موقعی که به مردم کرده،  توانسته است در کاهش مشکلات آنها تأثیرگذار باشد. درحال حاضر و در وضع کرونایی که مردم استان در شرایط سختی به سر می‌برند، هلال‌احمر استان تلاش کرده‌ است با تهیه بسته‌های غذایی و بهداشتی در کنار مردم باشد و نقش خود را به‌عنوان اولین حامی مردم در سختی‌ها و شرایط دشوار ایفا کند. خیرین همراه همیشگی هلال‌احمر
فتاحی، معاون امور داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان نیز به «شهروند» توضیح می‌دهد که خیرین استانی از همان شروع شیوع کرونا در صحنه حضور داشته‌اند، او می‌گوید: «با شروع کرونا در راستای جمع‌آوری کمک‌های مردمی فراخوان عمومی دادیم و از همه مردم و مسئولان خواستیم در این زمینه ما را حمایت کنند. هدف این فراخوان تأمین اقلامی مانند دستکش، ماسک و مواد ضد‌عفونی‌کننده برای پیشگیری از شیوع بیماری در بین مردم بود. اما اقدامات انسان‌دوستانه خیرین استان خوزستان وقتی کامل‌تر شد که استادان کوی دانشگاه علوم ‌پزشکی اهواز هزینه برپایی جشن نیمه شعبان را صرف خرید دستگاه تنفس مصنوعی کردند؛ دستگاهی که بناست در مرکز درمانی شهید طالقانی نصب و برای درمان بیماران کرونایی از آن  استفاده شود.
تولید ماسک، نیاز مردم خوزستان
فتاحی توضیح ‌داد که هلال‌احمر تلاش کرده ‌است تا در حد توان و امکاناتش در این روزهای سخت در کنار مردم باشد و در تأمین مایحتاج مورد نیاز آنها کمک کند. به همین منظور پس از آنکه کرونا شیوع پیدا کرد، 20 کارگاه تولید ماسک توسط جمعیت هلال‌احمر و با کمک خیرین خوزستانی در این استان فعال شده‌ است. درواقع برخی از کارگاه‌های خیاطی که پیش از این به فعالیت اقتصادی مشغول بودند، در این روزها در کنار هلال‌احمر قرار گرفته‌اند و به تولید ماسک برای استفاده مردم مشغول هستند که هزینه‌های آن را خیرین داوطلب استانی می‌پردازند.
او معتقد است که تهیه ماسک در استان خوزستان تنها مربوط به این روزهای کرونایی نیست، زیرا شرایط این خطه به دلیل وجود ریزگرد در سال‌های اخیر کمی با سایر استان‌ها متفاوت است و به همین دلیل مردم در سایر روزهای ‌سال و خصوصا زمانی که پدیده ریزگرد در این استان بیشتر می‌شود به ماسک نیاز مبرم دارند. به همین دلیل جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان خرید یک دستگاه مکانیک تولید ماسک را در دستور کار دارد و از آنجا که هزینه تهیه آن بسیار بالاست از خیرین می‌خواهیم در تهیه این دستگاه به هلال‌احمر کمک کنند تا با خرید این دستگاه به مردم استان کمکی کرده باشند. کرونا سبب افزایش بیکاری در استان شده است
فتاحی برای «شهروند» توضیح می‌دهد که بحث حاشیه‌نشینی در استان خوزستان بسیار جدی است و این استان پهناور پس از خراسان، دومین استانی است که بالاترین آمار حاشیه‌نشینی را به خود اختصاص داده ‌است، اما شیوع کرونا مشکلاتی را خصوصا در مناطق حاشیه‌نشین ایجاد کرده که عمده آن بیکاری است، زیرا بسیاری از این افراد کارگران فصلی یا ماهیگیران روزمزد هستند که با شیوع کرونا و تعطیلی مراکز مختلف تجاری و اقتصادی، منابع درآمدی خود را از دست‌ داده‌اند. به همین دلیل هلال‌احمر استان در راستای وظیفه خود تلاش کرده است به این بخش نیز توجه کند و با تهیه بسته‌های غذایی و بهداشتی تحت عنوان طرح فرشتگان رحمت شروع به کار کرده و قرار است این کار تا ماه رمضان ادامه پیدا کند.