اول پول بدید تا دعا کنیم

فردي معمم به نام حاج فردوسي اخيراً خود را رهبر معنوي کمال و سعادت خوانده و با راه‌اندازي سايتي اقدام به گرفتن پول از مردم در ازاي دعا کردن مي‌کند. در سايت او که به همين نام «حاج فردوسي» قابل دسترس است، قسمتي به نام «التماس دعا» وجود دارد که در ازاي دعاهاي ويژه و دعا براي جلوگيري از ابتلا به کرونا مبلغ 44 هزار و 444 تومان دريافت مي‌کند. او در قسمت پرسش و پاسخ اين سايت در واکنش به سوالاتي درباره دلايل دريافت پول براي دعا کردن و سابقه اين کار در ميان علماي دين ادعا مي‌کند: «ميزان دعايي که علماي دين در روز براي مردم مي‌خواندند کم بوده، در حد سه تا چهار عدد، اما من روزانه تعداد زيادي دعا مي‌خوانم. به همين دليل هم مانند بسياري از کارهاي ديگر که در دين انجام مي‌شود و پول در ازاي آن دريافت مي‌شود، من هم در قبال دعايي که مي‌کنم پول مي‌گيرم.»
دعا يا دکان؟
سيدمحمد غروي، عضو شوراي عالي حوزه‌هاي علميه سراسر کشور، درباره دريافت پول در مقابل دعا خواندن براي مردم گفت: بايد از مردم خواست با اين کتاب‌هاي معتبري که داريم و دعاهاي آنها هم منتسب به پيامبر(ص) يا ائمه معصومين(ع) است، به اين منابع و کتاب‌هاي ادعيه مراجعه کنند. او تاکيد کرد: اينکه افرادي اعمال خود را به اين موضوعات اختصاص بدهند، دعا بنويسند و متاسفانه بعضي مواقع در ازاي اين دعا از مردم پول هم طلب کنند، آن هم با يک روال خاص که معنا و مفهوم خاص دارد، به نظر مي‌آيد دکان باز کردن است و چيزي نيست که مورد قبول باشد. عضو شوراي عالي حوزه‌هاي علميه سراسر کشور اين نوع کار را به هيچ وجه تاييد نکرد و ادامه داد: از مردم مي‌خواهيم که به اين افراد رجوع نکنند. مي‌توانند به کتاب‌هاي دعاي موجود که از علما به ما رسيده است و اکثراً هم چاپ شده و فهرست دارد رجوع کنند. بهترين آنها هم مفاتيح‌الجنان يا مفاتيح‌نوين است که مفاتيح‌نوين کمي بهتر گزينش شده است. به اين منابع مراجعه کنند و اين بساطي را که زمينه‌اي براي دکان و دکان‌داري است با عمل خود ترويج نکنند.
برخورد در صورت خروج از شئون


غروي درباره لزوم برخورد دادگاه ويژه روحانيت با چنين اموري گفت: طبعاً من به دليل اينکه دست‌کم سليقه‌ام به اين مسائل نمي‌خورد اينها را دکان مي‌دانم. اعتمادآنلاين نوشت؛ به نظر من واقعاً لازم است که دادگاه ويژه اين امور را ببيند و رصد کند و در صورتي که برخلاف شئون روحانيت است از اين کار جلوگيري و آن را تعطيل کند. عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: اين نوع کارها براي وجهه روحانيت خطر دارد و به آن لطمه وارد مي‌کند. از طرف ديگر مردم نبايد به دنبال اين سري مسائل باشند که زمينه‌اي شود تا افراد دعا دهند، کتاب باز کنند و... همين زمينه‌اي مي‌شود براي اينکه دکان‌هاي بيشتر و گسترده‌تري شکل بگيرد. عضو شوراي عالي حوزه‌هاي علميه سراسر کشور با اشاره به معمم بودن حاج فردوسي تاکيد کرد: طبيعتاً انتظار مي‌رود چون اين فرد ملبس به لباس روحانيت است دادگاه ويژه در مقام مدعي‌العموم به عنوان صيانت از جايگاه روحانيت با اين امور برخورد کند. غروي با تاکيد بر نامناسب بودن سبک اين کار افزود: همين که اين فرد دعاي خاص مي‌دهد و براي آن قيمت مشخص مي‌کند که مثلاً 44 هزار تومان و... اين عدد و... زمينه‌اي است براي اينکه مسائل به گونه‌اي پيش رود که خود آقايان هم نتوانند به اين راحتي جلوي آن را بگيرند. لذا به ذهن من مي‌رسد که بايد دادگاه ويژه روحانيت واقعاً موضوع را بررسي کند و مساله را رها نکند و اگر برخلاف شئون روحانيت است، برخورد شود. عضو شوراي عالي حوزه‌هاي علميه سراسر کشور درباره خلاف شرع بودن دعا کردن براي مسائل خاصي همچون مبتلا نشدن به کرونا و دريافت پول در قبال آن از طرف برخي توضيح داد: نمي‌توان گفت اين کار برخلاف شرع است، به هر حال اين فرد کاري انجام مي‌دهد، اما به نظر من برخلاف شئون روحانيت است. در اين مرحله مشکل بتوان گفت خلاف شرع است؛ بله اگر در يک حدي خلاف شئون روحانيت باشد، شايد خلاف شرع بودن آن هم مطرح شود که ما فعلاً به آن ورود نمي‌کنيم.