گشایش احتمالی در تجارت با آسیا

آرمان ملي: شيوع کرونا در جهان و تأثير آن بر تحولات بين‌المللي باعث شده است که افکار عمومي با چهره واقعي و ضد‌بشري تحريم‌هاي آمريکا آشنا شده و دريابد که اين تحريم‌ها چيزي جز هدف قرار گرفتن مردم عادي و تحت‌فشار قرار دادن حکومت از اين طريق نيست. «ايالات متحده آمريكا با اصرار بر حفظ تحريم‌هاي ايران به‌رغم شيوع ويروس كرونا دست به تروريسم درماني زده است.» «جمهوري اسلامي ايران شيوع ويروس كرونا را به بهانه‌اي براي جلب اجماع جهاني به منظور لغو تحريم‌هاي آمريكا تبديل كرده است». اين دو روايت به محور جدال‌هاي تهران و واشنگتن در دو ماه اخير تبديل شده‌اند؛ جدالي كه از سطح رسانه‌اي فراتر رفته و حتي نهادي مانند صندوق بين‌المللي پول هم به جبهه‌ا‌ي براي تداوم آن تبديل شده است. در حالي كه دولت جمهوري‌خواه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا مي‌گويد دارو، مواد غذايي و تجهيزات پزشكي در ليست تحريم نيستند، روايت ايران به واقعيت نزديك‌تر است و البته حمايت بيشتري هم در سطح بين‌المللي به دست آورده است. هرچه دولت آمريكا در برابر لغو تحريم‌هاي ايران بيشتر پافشاري مي‌كند، تحليل‌هاي بيشتري درباره استفاده ابزاري واشنگتن از كرونا براي رسيدن به اهداف ضدايراني تيم ترامپ منتشر مي‌شود. در چند روز گذشته حتي سايت آمريكايي مانند The Hill نيز كه به كنگره آمريكا نزديك است در يك نوشتار اين فرضيه را تاييد كرده كه استفاده سياسي از ويروس كوويد‌19 هم ممكن است و به عنوان نمونه آمريكا از اين ويروس براي تضعيف دولت ايران استفاده مي‌كند.
نقش دولت‌ها در مقابله با تحريم‌
در چنين شرايطي كشورها و نهادهايي چون سازمان ملل متحد براي لغو موقت تحريم‌هاي ايران توسط آمريكا تلاش مي‌كنند. كره‌جنوبي از كشورهايي بوده كه بخشي از اموال ايران به دليل تحريم‌هاي مالي و بانكي آمريكا در آن بلوكه شده و سئول با شيوع ويروس كرونا به يكي از منابع مالي ايران در خارج از كشور تبديل شده كه مي‌توانسته است با دريافت چراغ سبز آمريكا براي معافيت از تحريم‌هاي ثانويه خزانه‌داري آمريكا به ايران در مبارزه با كرونا كمك كند. با شيوع ويروس كرونا و نياز مبرم كشور به دارو و تجهيزات پزشكي از جمله تجهيزات مورد نياز براي تشخيص به موقع اين بيماري، وزارت خارجه به كمك ساير نهادهاي مسئول براي نقد كردن اموال بلوكه شده ايران در ساير كشورها شتافته است. در نتيجه اين تلاش‌ها هفته گذشته بود كه يك مقام وزارت خارجه كره‌جنوبي از دريافت موافقت واشنگتن براي ارسال كمك بشردوستانه به ايران خبر داد. به گفته اين مقام كره‌جنوبي، سئول موافقت آمريكا براي ارسال تجهيزات و كالاهاي پزشكي به ايران را از طريق يك مجوز ويژه دريافت كرده و احتمالا ماه آينده ميلادي ارسال اين كمك آغاز خواهد شد. در آن مقطع گفته شد كه شركت‌ها و بانك‌هاي كره‌جنوبي بايد اسناد مورد نياز را آماده كنند. همزمان كره‌جنوبي بررسي امكان ارسال كمك به ايران از دو مسير ديگر را هم آغاز كرده است. يكي از اين مسيرها، استفاده از «سازوكار تبادل انسان‌دوستانه كره» است كه در صورت نهايي شدن آن، امكان استفاده از يك بانك ايراني براي تبادلات بشردوستانه با تهران وجود دارد‌؛ البته بانكي كه در تحريم آمريكا قرار نداشته باشد. كره‌جنوبي همچنين در حال بررسي امكان استفاده از «كانال سوئيس» است؛ كانالي كه به منظور تسهيل فروش اقلام دارويي و غذايي شركت‌هاي سوئيسي به ايران طراحي شده است.
کره‌جنوبي طلسم‌شکني مي‌کند؟


روز جمعه يك مقام وزارت خارجه كره‌جنوبي اعلام كرد كه دولت سئول جلسه‌اي در زمينه صادرات كالاهاي بشردوستانه به ايران برگزار كرده است. براساس گزارش روزنامه هرالد كره، فروش محصولات درماني و تجهيزات پزشكي شامل تحريم‌هاي آمريكا نيستند اما بانك‌ها و شركت‌هاي خارجي به دليل ترس از تركش‌هاي تحريمي واشنگتن از انجام تعاملات تجاري و تراكنش‌هاي مالي با ايران خودداري مي‌كنند. اين مقام وزارت خارجه كره‌جنوبي گفت: «ما چگونگي انجام تجارت بشردوستانه و روندهاي مربوطه و همچنين ملزومات آن را براي شركت‌ها و بانك‌ها و... توضيح خواهيم داد تا درك بيشتري از سيستم داشته باشند تا آنجا كه آنها بتوانند هرچه سريع‌تر اين تعامل تجاري را از سربگيرند. ما انتظار داريم كه يك ماه آينده عمليات صادرات اين نوع كالاها آغاز شود.» براساس گزارش اين روزنامه كره‌اي، انتظار مي‌رفت كه 27 شركت صادراتي كره‌جنوبي از جمله توليدكنندگان داروهاي ضدسرطان، ضد‌ديابت و توليد‌كنندگان كيت‌هاي تشخيص كرونا در اين نشست شركت كنند. به گفته اين مقام كره‌جنوبي، براساس مجوز خاصي كه خزانه‌داري آمريكا به كره جنوبي داده است، كمپاني‌ها و موسسه‌هاي مالي مربوطه بايد مكانيسم نظارتي را رعايت كنند تا مطمئن شوند اين پول به دست مردم ايران مي‌رسد! و اين مكانيسم سرعت عمل كمپاني‌ و بانك مورد‌نظر را براي پيشبرد اين معامله كاهش خواهد داد. اين مقام كره‌جنوبي ابراز اميدواري محتاطانه‌اي كرده تا شايد سئول بتواند جدا از كانال سوئيس، كانال سازوكار بشردوستانه خود را براي كار با ايران راه‌اندازي كند. با وجود اين گزارش‌ها، روز گذشته وزارت خزانه‌داري ايالات متحده گزاره‌برگي را در امور مرتبط با تحريم‌ها و ارسال خدمات بشردوستانه به ايران، ونزوئلا، كوبا، كره‌شمالي، روسيه و اوكراين و به قصد شفاف‌سازي حقايقي منتشر و ادعا كرده است كه هيچ‌يك از خدمات بهداشتي مربوط به كوويد19 در فهرست تحريم‌ها قرار ندارد. در اين گزاره‌برگ كه توسط دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري آمريكا (اوفك) منتشر شده، آمده است: «تمركز برنامه تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران بر جلوگيري از دستيابي ايران به منابع مالي مورد نياز جهت ادامه فعاليت‌هاي خشونت‌آميز و بي‌ثبات‌كننده‌اش در سراسر منطقه قرار دارد. هيچ‌يك از خدمات بشردوستانه از جمله پزشكي، درماني و اقلام كشاورزي در فهرست تحريم‌هاي ايران قرار ندارند». در اين بيانيه همچنين ادعا شده است كه«علاوه بر معافيت‌هاي فعلي، تمام وسايل و تجهيزات كمك‌درماني مرتبط با بيماري كوويد19 از جمله دستگاه‌هاي تنفس مصنوعي، دستكش، ماسك، پوشش جراحي، دارو و پوشش‌هاي محافظ صورت و چشم هيچ نيازي به كسب مجوز ندارند و مي‌تواند به ايران فرستاده شود.»