پیام خط و نشان تهران برای واشنگتن در خلیج فارس

با گذشت چند روز از آنچه آمریکا «ایجاد مزاحمت» قایق‌های نظامی ایران برای کشتی‌های آمریکایی در خلیج خوانده، واکنش‌هایی از جانب مقامات نظامی و سیاسی ایران بر این حادثه مطرح شده است که بار دیگر حضور نظامی آمریکا در خلیج را مطرح و مسئولیت تنش در خلیج را متوجه این نیروها مي‌داند.
به گزارش دیپلماسی ایرانی، میدل ایست نیوز نوشته است که این حادثه اولین مورد از نوع خود در دو سال گذشته بوده و بعد از آن رخ مي‌دهد که «دونالد ترامپ» در نیمه 2018 از «پایان» تهدیدهای قایق‌های ایران برای کشتی‌های آمریکایی در خلیج سخن گفت.
به نظر مي‌آید که این تنش تازه در صورت تکرار، آغازگر فصل تازه ای از تنش‌های دو کشور خواهد بود. این در حالی است که بحران ویروس کرونا هردوی آنها را وادار به تمرکز بر مسائل داخلی کرده است.
ارتش آمریکا عصر چهارشنبه (15 آوریل) اعلام کرد که 11 قایق تابع سپاه پاسداران ایران به حد خطرناکی به کشتی‌های نظامی آمریکایی در خلیج نزدیک شده اند.در بیانیه ارتش آمریکا این اقدام «خطرناک و تحریک آمیز» خوانده شده و تأکید شده که کشتی‌های آمریکایی پس از نزدیک شدن این قایق‌ها هشدارهای متعدد داده و آژیر خطر را روشن کرده اند و بعد از حدود یک ساعت قایق‌ها عقب نشینی کرده‌اند.


منابع مطلع ایرانی به شبکه قطری «الجزیره» گفتند که این اقدام ایران واکنش به تلاش چند روز قبل یک جنگنده آمریکایی برای شکستن حریم هوایی ایران بوده است.
تلویزیون ایران در 22 مارس فیلمی از هشدار نیروی هوایی ارتش ایران به یک جنگنده اف 18 آمریکایی که در حال نزدیک شدن به آسمان ایران بود پخش کرد.آب‌های خلیج در سال‌های گذشته، به خصوص 2015-2016، شاهد تنش‌هایی از این نوع میان نیروی دریایی ایران و نیروی دریایی آمریکا بوده است. یکی از انتقادات «دونالد ترامپ» از «باراک اوباما» به نحوه واکنش دولت وی به اقدامات اینچنینی ایران مربوط مي‌شد.
ترامپ در ژوئیه 2018 با انتشار توئیتی از «پایان» تهدیدها و «مزاحمت»‌های دریایی ایران در آب‌های خلیج سخن گفت و علت آن را سیاست‌های دولتش درقبال ایران پس از خروج از توافق نامه هسته ای دانست.او گفت که در سال 2015 برخوردهای نیروی دریایی ایران 22 مورد بوده و در سال بعد از آن به 36 مورد  و در 2017 به 14 مورد رسید اما در سال 2018 به صفر رسید.
این حادثه به نظر مي‌آید دلالت‌ها و زمینه‌های متفاوتی با موارد پیشین داشته باشد و نمي‌توان آن را صرفا تنشی آنی دانست. درگیر شدن با نیروی دریایی آمریکایی در چنین موقعیت زمانی احتمالا نشان دهنده تلاش ایران برای ازسرگیری محدود ساختن تحرکات نیروی نظامی آمریکا در خلیج است. اقدامی که در دو سال اخیر حتی در اوج تنش‌ها با دولت آمریکا هم رخ نداده بود.
احتمالا این اقدام در چارچوب استراتژی ایران در فشار بر نیروهای آمریکایی در منطقه پس از ترور سردار «قاسم سلیمانی» در بغداد جای مي‌گیرد. ایران در واکنش به این اقدام آمریکا، حمله ای موشکی به پایگاه «عین الاسد» در عراق انجام داد اما تأکید کرد که این واکنش مقدماتی است و حملاتش ادامه خواهد داشت.