سامانه‌های راداری «خلیج‌فارس» و «مراقب» رونمایی شد

به گزارش فارس، رادار برد بلند و راهبردی خلیج‌فارس با برد بیش از ۸۰۰ کیلومتر یک رادار آرایه فازی سه بعدی با فناوری نوین است که قادر است کلیه اهداف متعارف و رادار‌گریز و موشک‌های بالستیک را کشف کند.
رادار مراقب هم یکی از رادارهای دقیق کنترلی سه بعدی، آرایه فازی و پیشرفته در لبه فناوری روز جهان با برد ۴۰۰ کیلومتر است که می‌تواند اهداف هوایی را با دقت و تفکیک بسیار بالا شناسایی و انواع اهداف کوچک در ارتفاع پایین و متوسط و هواپیماهای بدون سرنشین و رادار‌گریز را کشف کند.
این رادار با هدف طراحی و ساخت رادار تاکتیکی مراقبت هوایی برد بلند در سازمان جهاد خودکفایی نیروی پدافند هوایی ارتش و توسط متخصصین این سازمان و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان اجرا و تکمیل شده است و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری عملیاتی است.
در ادامه این مراسم تعدادی از پروژه‌های عمرانی نیروی پدافند هوایی ارتش شامل مجموعه‌های مسکونی ۴۰ واحدی در شهرک شهید بهشتی به مساحت ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع، پروژه‌های مختلف خدماتی تجاری بانوان با نام کوثر، تکمیل و تجهیز ساختمان‌های خدماتی و رفاهی نیروی پدافند هوایی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع و مراکز اداری امور شهدا، ایثارگران و جانبازان نیروی پدافند هوایی ارتش توسط فرمانده این نیرو افتتاح شد.


سرلشکر موسوی:
 پیشرفت پدافند هوایی کشور
 سرعت گرفته است
سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش و فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در آئین رونمایی از سامانه‌های پدافندی «خلیج‌فارس» و «مراقب» نیروی پدافند هوایی ارتش با تبریک روز ارتش و بزرگداشت حماسه‌ آفرینی‌های نیروی زمینی قهرمان، بیان داشت: خداوند بزرگ را شاکر و سپاسگزاریم که سیر رشد و توسعه و پیشرفت پدافند هوایی با تدبیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر تشکیل یک نیروی مستقل پدافند هوایی در جمع ارتش و نیروهای مسلح، سرعت، قوت و قدرت بیشتری گرفته است.
به گزارش روابط عمومی ارتش، وی افزود: ما به شکر و سپاس خداوند در این حدود یک سال از تشکیل نیروی پدافند هوایی، شاهد اتفاقات بسیار مبارکی در این نیرو بوده‌ایم و هر روز به توان و آمادگی پدافند هوایی کشور افزوده شده است.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور ابراز داشت: لازم می‌دانم از همه همرزمان عزیزم در بخش‌های مختلف نیروی پدافند هوایی ارتش که با تلاش، تفکر و اندیشه جهادی و مومنانه، شبانه‌روزی کار کرده‌اند تا این اتفاقات مبارک رقم بخورد تشکر و خداقوت عرض کنم. همچنین از همه خانواده‌های محترم این کارکنان که با پشتیبانی خود باعث شده‌اند این موفقیت‌ها رقم بخورد تشکر می‌کنم.
فرمانده کل ارتش با تأکید بر اینکه پدافند هوایی بایستی قوی‌ترین شکل ممکن را داشته باشد، خاطرنشان کرد: از دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع دفاعی که نیروی پدافند هوایی را کمک می‌کنند تا این اتفاقات مهم شکل بگیرد تشکر می‌کنم و امیدوارم که هر روز بتوانیم گامی در راستای اجرای تدابیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر اینکه «پدافند هوایی در خط مقدم است» برداریم. از درگاه خداوند متعال می‌خواهیم و دعا می‌کنیم که به ما توفیق دهد تا هر چه سریعتر به این اهداف مدنظر فرماندهی معظم کل قوا برسیم.
در ابتدای این آئین امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه دستیابی به این پروژه‌ها قطعاً تأثیر بسیار زیادی در توان رزم پدافند هوایی ارتش خواهد داشت، تصریح کرد: نیروی پدافند هوایی ارتش با اقتدار تمام، آماده پاسخگویی به هرگونه شیطنت‌های احتمالی بوده و خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
تسهیلات 75 هزار میلیارد تومانی ‌به سرنوشت 18 میلیارد دلار دچار نشود! پیدا و پنهان یک گزارش/ چرا تفریغ بودجه 97 مهم است؟(یادداشت روز) اخبار ویژه عراقی‌ها در اخراج آمریکا با کسی تعارف ندارند تولید ماسک 3 لایه در کشور از 150 هزار عدد در روز به 3 میلیون رسید سامانه‌های راداری «خلیج‌فارس» و «مراقب» رونمایی شد پیرمرد سرش را از پنجره بیرون آورد و فریاد زد؛ بسیج مرد میدان‌های سخت است بلایی که کرونا ظرف 2 ماه بر سر آمریکا آورد نظر مراجع معظم تقلید در‌باره روزه ماه رمضان در سایه شیوع کرونا تقلای ‌ترامپ برای فتودیپلماسی با ایران با هدف انحراف افکار عمومی از افتضاح کرونا روایت آمریکایی‌ها جعلی و ‌هالیوودی است بنیاد مستضعفان از اجاره اردیبهشت ماه املاک تجاری‌اش صرف‌نظر کرد دیروز مشکلات کشور تقصیر دولت قبل بود امروز تحریم‌ها! با ما در فضای مجازی همراه باشید تسهیلات 75 هزار میلیارد تومانی ‌به سرنوشت 18 میلیارد دلار دچار نشود! تسهیلات 75 هزار میلیارد تومانی ‌به سرنوشت 18 میلیارد دلار دچار نشود!