کاسبان کرونا به خط شدند

اصلاح‌طلبان بازمانده از رأی و نظر مردم، که پس از انتخابات مجلس یازدهم سکوت پیشه کرده و بعضاً اختلافات درونی آن‌ها در قالب یادداشت و گزارش در رسانه‌هایشان نمود بیرونی پیدا کرده بود، با شیوع ویروس کرونا، گویی فرصت دوباره‌ای یافته‌اند تا ضمن سرپوش نهادن بر شکست خود، ناکامی‌های خود را متوجه جریان رقیب کنند.
ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و انقلابی روز‌های نخستین انقلاب در مصاحبه با روزنامه شرق ضمن تخطئه روحیه انقلابی گفته است: «اکثریت محافظه‌کاران (بخوانید نیرو‌های انقلابی) بر این باورند که حفظ روحیه انقلابی، برای گذران امور کشور کفایت می‌کند و صرفاً باید به ارزش‌های سال‌های نخست انقلاب برگشت و انقلاب را از آفت‌زدگی مصون نگه داشت تا چرخ کشور بچرخد.» او سپس برای توجیه روحیه انفعال و دست دراز کردن به جانب بیگانه گفته است: «جهانِ پس از کرونا، جهانی متفاوت خواهد بود. دولت‌ها در هر اردوگاهی که باشند، باید به این پرسش مهم پاسخ دهند که چرا برای لجستیک جنگ‌های خیالی که شاید هیچ‌گاه رخ ندهد یا احتمال وقوع آن تقریباً نزدیک به صفر باشد، این همه تجهیزات نظامی و تسلیحاتی فراهم کرده‌اند. جوانانِ مردم را به خدمت سربازی گسیل داشته، زرادخانه‌های خود را همواره با آخرین دستاورد‌های نظامی که ممکن است یک‌بار هم از آن‌ها استفاده نشود، به‌روز کرده‌اند، اما در پاندمی کرونا ملت‌ها به‌ناگاه دریافتند که امکانات زیرساختی موجود دولت‌ها، کفاف مقابله با شیوع یک بیماری را نمی‌دهد...».
روزنامه آرمان نیز همسو با شرق در یادداشتی ضمن یادآوری جمله‌ای از مرحوم هاشمی رفسنجانی که گفته بود، جامعه دیگر به عقب باز نمی‌گردد، نوشته است: شاید برخی از مخالفان اندیشه‌های مرحوم هاشمی با چنین دیدگاهی خویشی ندارند و همچنان دیدگاهی قالبی و جعبه‌ای را با خود حمل می‌کنند و از ترس هر نوع از دست دادنی در‌ها را بر همان پاشنه‌ای می‌چرخانند که خودشان در آن چارچوب حضور داشته باشند...». نویسنده سپس زیست مردم کشور‌هایی نظیر کره شمالی و کوبا را مورد اشاره قرار داده و نتیجه گرفته است باید به سمت فضای تعادل در نظام بین‌الملل (بخوانید پذیرش نظم جهانی مورد قبول غرب) حرکت کرد!
وارونه نمایی از ابهت پوشالی غرب که با بحران کرونا عیان شد، در حالی از سوی جریان داخلی غرب باور در تمام این سال‌ها القا شده است که این روز‌ها اندیشمندان و نظریه‌پردازان غربی بر تغییرات اساسی جهان پسا کرونا تأکید می‌کنند. در واقع فصل مشترک تمام به اصطلاح تحلیل‌های رسانه‌های اصلاح‌طلب ناشی از فهم غلطی است که از غرب و فلسفه غربی دارند. مدعیان اصلاح‌طلبی در حالی منتقدان دولت را متهم می‌کنند که «از هر دست دادنی ترس دارند»! که دولت برآمده از اصلاحات تجربه برجام و سرنوشت آن به عنوان بزرگ‌ترین پروژه دولت روحانی را پیش روی خود دارند. اساس این پروژه، بر تعامل، مذاکره و دست دادن با امریکا استوار بود که با هدف گشایش اقتصادی و نگاه به غرب کلید خورد، اما شاید تنها دستاورد این پروژه این بود که رئیس جمهور به صراحت اذعان کرد که مذاکره با امریکا دیوانگی است و وزیر امورخارجه نیز به این واقعیت اعتراف کرد که توافق با امریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد.