جعل بیماری و ادرار درمانی گاوی و شتری!

یک اقدام عجیب!
ویدئویی که یکی از همراهان امام جمعه ایرانشهر گرفته و در فضای مجازی منتشر کرده، حاشیه‌هایی به همراه داشته است. در این ویدئو امام جمعه در حال دادن پول  به کارگران روزمزدی دیده می شود که ویروس کرونا از کار بیکارشان کرده است. طرز کمک امام جمعه که در خودرو نشسته و همچنین مشخص بودن چهره  کارگرانی که به آن‌ها کمک می شود مورد انتقاد کاربران قرار گرفت. کاربری نوشت: «مگه کمک نباید مخفیانه باشه و آبروی مومن حفظ شه پس چی شد؟ کاش لااقل از ماشین پیاده می شد!» کاربر دیگری نوشت: «از یه طرف بعضی از امام جمعه ها مثل امام جمعه تبریزه که بین مردم  زندگی می‌کنه، امام جمعه خرمشهر که برای کمک به مردم توی سیل آستین بالا زد و بنایی کرد، امام جمعه آبادان که رفت برای غسل کرونایی ها  هستند و بعضی های دیگه هم ...!»
 
 
خبر فیک فوری!


مطلبی به‌تازگی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد کانال تلگرامی «خبر فوری» اقدام به تحریف یک خبر کرده است. این خبر برگرفته از مقاله‌ای در نیویورک پست بوده که عکس آن در «خبر فوری» منتشر شده اما ترجمه دقیقی از آن نشده است. خبر فوری با گذاشتن عکس این مقاله نوشته: «در شرایط بحرانی کرونا در ایتالیا، افراد مسن به حال خود رها می‌شوند تا بمیرند!» این در حالی است که ترجمه دقیق‌تر، این عبارت می‌شود: «چون بیماری کرونا واگیردار است، خانواده‌ها نمی‌توانند در لحظات آخر پیش افراد مسن بمانند ، این افراد در تنهایی می‌میرند.» که این مشخصا با «به حال خودشان رها می‌شوند» متفاوت است. کاربری نوشت: «برای دیده شدن، بعضی از این کانال ها چه کارها که نمی کنن!» کاربر دیگری نوشت: «یادتون  باشه همه کانال‌های تلگرامی   نمی تونن منبع موثقی باشن.»
 
 
ادراردرمانی شتری!
هنوز درمان های بدون پایه و اساس تجویز شده قبلی مانند عنبرنسا و روغن بنفشه را فراموش نکرده بودیم که به‌تازگی شخصی مدعی شده درمان کرونا را در شتر پیدا کرده است. ویدئویی در فضای مجازی به شکل گسترده منتشر شده که شخصی مقابل دوربین در حالی که کنار شتر ایستاده مدعی است خوردن ادرار شتر باعث تقویت سیستم تنفسی و ریه‌ها می شود و کمک می‌کند شما کرونا نگیرید. او می‌گوید این مایع را باید روزی سه بار به مدت سه روز و ترجیحا با حرارت اولیه بخورید. او برای ادعای خودش به یک روایت دینی و یک مقاله پژوهشی در آمریکا هم استناد می‌کند. کاربری در واکنش به این ویدئو نوشت: «تا کی قراره هر آدمی به خودش اجازه بده درباره موضوعاتی که بلد نیست حرف بزنه و هیچ نهادی هم متعرضشون نمیشه!»
 
 
ریزش دیوار کاخ سعدآباد، حادثه یا سهل‌انگاری؟
به تازگی حدود ۱۵ متر از دیوار کاخ سعدآباد ریخته و مدیر این مجموعه علت اصلی را خراب شدن جوی آب اعلام کرده که برای آبیاری درختان کهن سال طراحی شده‌ است. او در این خصوص گفته: «این دیوار متعلق به دوره پهلوی اول است و مدت زیادی از احداث آن می‌گذرد و متریال استفاده شده در آن نیز آجر و کاهگل است. از این رو هنگامی که نم می‌کشد استحکامش بسیار کاهش می‌یابد». کاربری در این باره نوشت: «به جای پایش و نظارت دایمی دیوارها و سایر بناهای قدیمی، گفتن که چون قدیمیه، طبیعیه که ریخته! زیبا نیست؟!» کاربر دیگری نوشت: «تا جایی که من شنیدم همیشه پایش در کاخ سعدآباد انجام و چک لیست‌ها تهیه میشه اما چنین اتفاقاتی از نوع حادثه محسوب میشه و ربطی به پایش نداره».
 
 
کلاهبرداری کرونایی بیمارستان؟!
یکی از کاربران مدارک پزشکی شخصی را منتشر کرده که ادعا می شود مبتلا به بیماری کرونا بوده و موقع ترخیص با اتفاق غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شده است. بنا به نوشته‌های این کاربر، یک بیمار 70 ساله مبتلا به کرونا از 4 تا 23 فروردین‌ در بیمارستان شهدای تجریش بستری می‌شود. در روزی که بیمار بهبود پیدا کرده و قصد ترخیص داشته ناگهان با صورت حساب 17 میلیون و 800 هزار تومانی مواجه می‌شود. آن‌‌ها وقتی اعتراض می‌کنند که بیمار مبتلا به کرونا بوده، داروهای ضد کرونایی گرفته و باید رایگان باشد، مسئولان بیمارستان برگه ترخیص را نشان می‌دهند که روی آن علت بستری را نارسایی هیپوفیز بیان کرده‌اند. ظاهرا اعتراض خانواده بیمار هم نتیجه نداده و آن‌ها مجبور به پرداخت شده‌اند. گفته می‌شود این تنها مورد نبوده و چند مورد مشابه دیگر هم در این مرکز درمانی اتفاق افتاده است.
 
 
کرونا و ادرار گاو!
انتشار ویدئویی از یک مرد هندی که ماسک زده و از روی وانت، مشغول پاشیدن ادرار گاو روی کوچه و خیابان‌ها برای ضدعفونی کردن آن‌هاست، در شبکه‌های اجتماعی دنیا بازنشر زیادی داشته و واکنش‌هایی را هم در پی داشته است. این ویدئو با این توضیح: «پاشیدن ادرار گاو برای مقابله با کرونا در هند» در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده است. کاربری در این باره نوشت: «هندی‌ها هم این‌طور در حال گندپراکنی به جای گندزدایی هستند!» کاربر دیگری نوشت: «این جوری که این فرد داره ادرار رو پخش می‌کنه، خودش باعث شیوع بیشتر کرونا میشه!» کاربر دیگری هم نوشت: «یکی از مهم ترین خوبی های کرونا رو شدن دست فرقه های زیادی بود که مردم رو به جای تعقل به خرافه پرستی سوق می دن.»