تعطيلي بزرگ دوم

رئيس‌جمهوري با بيان اينکه، غربالگري جديد در کشور آغاز شده است، گفت: پس از مثبت شدن آزمايش کروناي افراد از افراد مرتبط با مبتلايان نيز آزمايش گرفته مي‌شود تا آمارها دقيق‌تر شود. حسن روحاني در جلسه ستاد ملي مديريت و مقابله با کرونا گفت: لازم مي‌دانم از ملت فهيم و بزرگ ايران تشکر کنم به‌خاطر اين که از 23 فروردين کسب‌وکارهاي آنهايي که کم‌‌ريسک بود در استان‌هاي مختلف شروع به‌فعاليت کردند و در تهران از ديروز اين فعاليت را شروع شد. وي ادامه داد: براي ما مهم بود که آيا همکاري مردم کامل يا ناقص است. در مجموع با توجه به‌گزارشي که ديروز و امروز داشتيم، مردم و کسبه در اين زمينه بسيار کمک کردند و پروتکل‌ها را مراعات کردند. اهم اظهارات رئيس‌جمهور را در ادامه مي‌خوانيد.
از کادر درماني بسيار تشکر کنيم که شبانه‌روز در بيمارستان‌هاي مختلف و در غربالگري‌ها و برنامه‌هايي که دارند تلاش مي‌کنند و آمار آنها در اين روزهاي اخير هر روز خوشحال کننده‌تر بوده است. هم بستري‌ها کمتر شدند و هم بستري‌هايي که حالشان خطرناک است نسبت به‌قبل کمتر شده است و هم آنهايي که جزو فوتي‌ها بودند مقداري کاهش پيدا کردند که همه اينها براي ما بسيار مغتنم است که هم مردم مراعات کردند و هم کادر درماني با تمام توان تلاش کرد.
در جلسه روز يکشنبه وزارت بهداشت و درمان مسائلي را مطرح کرد که نشان مي‌دهد که با شيوه‌هاي جديد هم غربالگري ادامه پيدا مي‌کند و هم شناسايي افرادي که مبتلا هستند يا شرايط آنها وضعيت قرمز است دنبال مي‌شود و هم درباره درمان کار مي‌شود که اميدواريم در هفته‌هاي آينده به يک مسير و چارچوبي برسند که اين دوره بيماري را کوتاه کنند.
غربالگري جديد در استان‌ها شروع شده است که بر اين مبناست که همه افرادي که در تست مثبت مي‌شوند مي‌روند سراغ افرادي که در روزهاي گذشته با اين افراد مثبت در تماس نزديک بودند و از آنها تست مي‌گيرند. در مجموع آمار و ارقام ارائه شد و يکي از استان‌هاي پايلوت آمار ارائه شد. اين قدم مثبتي است که ما را هر روز به‌شرايط مهار بيماري نزديک مي‌کند و اين خيلي اهميت دارد. دانشگاه‌شريف با داده‌هايي که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در اختيارش قرار داده، اپليکيشني آماده کرد که در جمعي که باهم توافق داشته و هم اپليکيشن را نصب کرده باشند و بلوتوث‌شان روشن باشد به‌خوبي مي‌فهميم چه افرادي در شرايط قرمز (مبتلا)، زرد (غيرمبتلايان) و بنفش (داراي وضعيت درمان‌شده و تاحدي پادتن دارند) نشان داده مي‌شود. اين براي بسياري از مراکز و تجمعات در ادارات و بخش‌هاي مختلف مي‌تواند مفيد باشد.


مشاغل پرريسک همچنان بسته و تعطيل مي‌مانند تا شرايط آينده را ببينيم، در ساعت کاري پاساژها نيز تصميم گرفته شد که از صبح تا شش بعدازظهر فعاليت‌ها ادامه يابد و بعد تا روز آينده مغازه‌ها بسته شوند که تجمع مردم نيز در اين اماکن کمتر شود. ما براي دانشگاه‌ها و مدارس تصميم جديدي اتخاذ نکرده‌ايم، پيش از اين هم اعلام کرديم که دانشجويان در سطح دکتري مي‌توانند به‌صورت حضوري تحصيلات خود را ادامه دهند و مابقي مقاطع تحصيلي و آموزشي نيز همان رويه سابق در آموزش مجازي را دنبال مي‌کنند.
يکي از شرايطي که براي ما سخت‌تر‌کرده و شايد براي همه مسلمانان چنين باشد، ماه مبارک رمضان است که پيش‌رو داريم. خيلي روي اين فکر شده که چه بايد بکنيم. مسجد چون جزو مکان‌هايي است که در آن تجمع مي‌شود و هميشه براي ما جاذبه دارد و در ماه رمضان جاذبه‌اش بيشتر مي‌شود و اماکن مقدس هم همين‌طور. ناچاريم به‌مردم بگوييم شرايط قبلي را همچنان تا نيمه‌ارديبهشت ادامه مي‌دهيم نيمه‌ارديبهشت باز جلساتي برگزار مي‌کنيم و شرايط کشور را درنظر مي‌گيريم و اگر توانستيم تصميمات جديدي اتخاذ کنيم، اطلاع داده مي‌شود.
در زمينه زنداني‌ها که قبلا تصميم گرفتيم که تا پايان فروردين در مرخصي باشند امروز تصميم گرفتيم زندانياني که آزادي آنها خطري ايجاد نکند تا پايان ارديبهشت با همان شرط قبلي ادامه يابد. البته قوه‌قضائيه تصميمات خوبي گرفته و عمل مي‌کند و بعضي از تصميمات آنها فراتر حتي از تصميمات ستاد ملي کروناست.
درباره حمل‌ونقل در شهرهاي بزرگ و به‌خصوص تهران نيز در اين خصوص ما دچار تضاد شده‌ايم. اگر به‌مردم توصيه کنيم که با مترو و اتوبوس مسافرت داخل شهر را انجام دهند، اشکال بهداشتي است و اجراي پروتکل‌ها سخت است. اگر از ماشين شخصي استفاده کنند ترافيک درست مي‌شود که ما اين راه دوم را انتخاب کرديم و مردم را تشويق کرديم که با ماشين شخصي بيايند که اين ترافيک را درست کرده است.
اگر بخواهيم همه پروتکل‌ها را رعايت کنيم تعداد اتوبوس به‌خصوص در کلانشهرها کم است. بنا شد تعداد اتوبوسي که مي‌توانند را خريداري کنند و تا پايان ارديبهشت در اختيار آنها قرار بگيرد و دولت هم کمک کند و اتوبوس‌هايي که الان به‌دليل مشکلات تعميراتي خوابيده است اورهال شوند و دولت هم کمک کند تا در زمينه رفت‌وآمد مردم مشکلي پيش نيايد. البته اتوبوس بين‌شهري را هم درحدي که نياز است اضافه کنند. مواردي بود که اتوبوس‌هاي شخصي طلب دارند قرار شد در آن زمينه به آنها کمک کنيم که اين کار را انجام دهند.