صدای ورشکستگی گردشگری به گوش می رسد

هيات دولت 750‌هزار‌ميليارد ريال تسهيلات بانکي براي جبران خسارت تحميل شده از شيوع ويروس کرونا به شرط حفظ مشاغل، اختصاص داده که وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي با برآورد اوليه از ميزان زيان وارد شده، 38‌هزار‌ميليارد ريال درخواست کرده است که 5‌درصد از کل آن تسهيلات را شامل مي‌شود. دولت براي حمايت از اين صنعت پرداخت وام 12درصدي را اعلام کرد و وزارت ميراث فرهنگي نيز بسته‌اي حمايتي براي اين صنعت به دولت پيشنهاد داد که هنوز تصويب نشده است.
بسته‌اي که راهگشاي گردشگران نيست
اگرچه فعالان گردشگري در ايام عيد زماني که جلسه‌اي با حضور معاون اول رئيس‌جمهور برگزار شد، از توجه دولت به اين بخش خوشحال بودند اما پيشنهادات براي دادن تسهيلات چندان هم به مذاق آنها خوش نيامد چون از وام 12‌درصدي خبر داده بودند که نمي‌توانست مشکل آنها را حل کند. از سوي ديگر 38‌هزار‌ميليارد ريالي که وزير ميراث فرهنگي روي آن تاکيد مي‌کند، به زعم فعالان گردشگري راهگشا نخواهد بود. اين 38‌هزار‌ميليارد ريال قرار است براي راهنمايان گردشگري، آژانس‌هاي مسافرتي، هتل‌ها و… در نظر گرفته شود و يا فعالان صنايع‌دستي را هم منتفع خواهد کرد و از ميراث در معرض تخريب و يا تخريب شده در ايام عيد حمايت مي‌کند؟ از همه مهم‌تر اينکه هيچ‌وقت رقم اعلام شده براي تخصيص اعتبار عينا به همان اندازه داده نشده، بلکه تنها بخشي از آن تعلق گرفته است. اين بار هم بعيد به‌نظر مي‌رسد تمام مبلغ اعلامي اختصاص يابد. دولت معتقد است بسته‌هاي حمايتي به فعالان اين عرصه داده است، شامل مهلت سه‌ماهه ماليات اعم از ماليات بر درآمد و ماليات بر ارزش افزوده، تعويق سه‌ماهه بازپرداخت اقساط تسهيلات بانکي، امهال پرداخت 23‌درصد حق بيمه کارفرمايي کارکنان شاغل در واحدهاي گردشگري، تعويق پرداخت قبوض حامل‌هاي انرژي شامل آب، برق و گاز به مدت سه ماه و پس از آن به‌صورت اقساطي، امکان استفاده از اوراق سرمايه در گردش طرح گام و امکان استفاده از تسهيلات بانکي با نرخ 12‌درصد مي‌شود.
دست دولت زير تيغ است


ساسان تاجگردون، معاون سرمايه‌گذاري و امور مجلس وزارت ميراث فرهنگي، در واکنش به انتقادهايي که به بسته حمايتي گردشگري در بحران کرونا شده به ايسنا مي‌گويد: گردشگري تنها صنعتي نيست که از شيوع ويروس کرونا، متحمل زيان سنگين شده است، بخش‌هاي زيادي متضرر شده‌اند. او درباره تسهيلات بانکي با نرخ سود 12‌درصد که براي حفظ مشاغل و جبران زيان ناشي از شيوع ويروس کرونا، درنظر گرفته شده است، مي‌گويد: با توجه به وضعيت منابع تامين درآمدهاي دولت از جمله نفت و ماليات، بايد بدانيم که دست دولت زير تيغ است، با اين حال 75‌هزار‌ميليارد تومان تسهيلات با نرخ سود 12‌درصد براي کمک به بخش‌هاي متضرر درنظر گرفته شده است. البته که نرخ اين سود، خوشايند ما نبود، ولي در شرايط کنوني کشور چه مي‌شود کرد. اميرپويان رفيعي شاد، رئيس انجمن صنفي دفاتر سفر هوايي، گردشگري و زيارتي استان تهران نيز مي‌گويد: بسته حمايتي اعلام شده از سوي وزارت ميراث فرهنگي با توجه به تعطيل‌بودن دو‌ماهه دفاتر خدمات مسافرتي حمايت خاصي نيست. او سال 98 را سالي پر از چالش براي صنعت گردشگري مي‌داند و سيل نوروزي 98، حوادث آبان‌ماه و سانحه هواپيماي اوکرايني را از جمله عواملي مي‌داند که صنعت گردشگري را با بحران جدي روبه‌رو کرد. رفيعي شاد شيوع بيماري کرونا را تير خلاص براي صنعت گردشگري ايران مي‌داند اما تاکيد مي‌کند که اين بحران صنعت گردشگري در تمام دنيا را نشانه رفته است. او در ادامه مي‌گويد: يکي از حمايت‌هاي وزارت ميراث فرهنگي از صنعت گردشگري پيشنهاد تعويق ماليات و ماليات بر ارزش افزوده است که احتمال دارد تا 6 ماه پرداخت ماليات را براي اين صنعت به تعويق بيندازد. رفيعي شاد درباره تعويق ماليات مي‌افزايد: صنعت گردشگري در دو ماه گذشته فعاليتي نداشته و تمام دفاتر خدمات مسافرتي بسته بودند. چطور مي‌خواهند از آنها ماليات را به‌صورت معوق کسر کنند.
افزايش تعطيلات عيد فطر جاي نوروز
در اين شرايط وزير ميراث فرهنگي و گردشگري نيز يک پيشنهاد ديگر هم دارد. مونسان به دولت پيشنهاد داده در صورت مهار کرونا تا زمان عيد فطر، تعطيلات اين عيد افزايش يابد تا فرصتي براي سفر هموطنان در اين ايام فراهم شود. مونسان همچنين افزود: « امسال بايد سال تحول در گردشگري باشد. قطعا بعد از کرونا جهش بي‌سابقه‌اي در سفر خواهيم داشت و بخش زيادي از خسارت‌هايي که وارد شده از طريق رونق جهش‌وار سفر برطرف خواهد شد؛ ازاين‌رو همه استان‌ها بايد آماده جهش سفر و ميزباني شايسته از گردشگران براي دوران پساکرونا باشند».