فركانس‌هاي خالي را به مردم برگردانيد

آرمان ملي- ياسمين طالقاني: «فرکانس» واژه‌اي با 6 حرف مدتي است که تبديل به چالش ميان صداوسيما و برخي نهادها از جمله وزارت ارتباطات شده است. ديروز، وزير ارتباطات در توئيتي آورد: «صداوسيماي عزيز! فرکانس‌هاي خالي را به مردم بازگردان، هر چه دوست داري با ما شوخي کن، توهين هم اشکالي ندارد. «مه‌لقا خانم» هم مي‌داند که براي بالابردن سرعت اينترنت اين فرکانس لازم است. مخلص سعيد آقاخاني عزيز و اهالي «نون.خ» هم هستم. بژي کردستان». همچنين روز گذشته عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس يکي از ضرورت‌هاي ارتقاي کيفيت آموزش مجازي را رفع کاستي‌هاي زيرساختي فناوري اطلاعات و ارتباطات عنوان کرد و گفت: صداوسيما فرکانس‌هايي را که در تصرف خود گرفته در اختيار وزارت ارتباطات قرار دهد تا اين وزارتخانه بتواند از طريق اين فرکانس‌ها پهناي باند را گسترش بدهد. محمود صادقي افزود: برخي از اين دروس در کنار آموزش مجازي نياز به آموزش حضوري نيز دارند. نکات ديگري در اين زمينه مطرح است. زيرساخت فناوري اطلاعات و ارتباطات در کشور دچار کاستي‌هايي است. براي مثال در روزهاي اخير با کندي سرعت اينترنت روبه‌رو هستيم. پهناي باند در کشور ما به آن اندازه گسترش پيدا نکرده که بدون دغدغه و با سرعت مطلوب بتوانيم از اين فضا استفاده کنيم
چالش از کجا آغاز شد؟
باندهاي با فرکانس پايين (زير يک گيگاهرتز) داراي برد زيادي هستند؛ از نظر کارشناسي و فني به‌عنوان باندهاي طلايي و با ارزش بالا محسوب مي‌شوند. با استفاده از فرکانس‌هاي پايين، اپراتورها مي‌توانند با کمترين سرمايه‌گذاري پوشش بيشتر و بهتري را ايجاد کنند و شبکه‌هاي پهن‌باند با هزينه کمتري دست مصرف‌کننده نهايي قرار مي‌گيرد. اين باندهاي فرکانسي مي‌توانند عامل توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطي کشور شوند. مسئولان ارتباطي معتقدند از سال 2015 با تغيير پخش برنامه‌هاي تلويزيوني به ديجيتال، اين باندهاي فرکانسي که جزو سرمايه ملي محسوب مي‌شوند، بدون‌استفاده مانده‌اند. اين در حالي است که کارشناسان صداوسيما و همچنين رضا عليدادي، معاون سازمان صداوسيما معتقدند: نياز به اين فرکانس‌ها در صداوسيما هميشه وجود دارد و با واگذاري فرکانس‌هاي سازمان به تلفن همراه، دسترسي اينترنت کاربران افزايش چنداني نخواهد يافت و سال‌ها طول خواهد کشيد تا تجهيزات لازم براي بهره‌برداري از آن خريداري و راه‌اندازي شود و هزينه زيادي هم خواهد داشت.
واکنش وزير ارتباطات به ادعاي صداوسيما


محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات از سال 97 بار ديگر اين پرونده را به جريان انداخته و البته تاکنون به نتيجه‌اي هم نرسيده است. وي فروردين‌ماه امسال و درپي شيوع ويروس کرونا و کند شدن سرعت اينترنت، بار ديگر تاکيدکرد: شبکه‌ موبايل در تهران بهvw حداکثر ميزان ظرفيت نامي خود رسيده است و تنها راه افزايش ظرفيت پهناي باند، اضافه کردن فرکانسي است که در اختيار صداوسيماست. او تاکيد کرد: «سه سال است در تلاشيم فرکانس‌ها را پس بگيريم. هم در دولت و هم در مجلس گفته‌ايم در باندي ديگر نيازهاي آينده صداوسيما را تامين مي‌کنيم. نصف درآمد حاصل از واگذاري فرکانس‌ها به اپراتورها را هم براي توسعه شبکه ديجيتال به صداوسيما مي‌دهيم اما آنها همراهي نکرده‌اند». محمدجواد آذري‌جهرمي حتي با ارسال نامه‌اي به رئيس‌جمهور و ستاد ملي مقابله با کرونا از دولت خواسته براي حل اين اختلاف قديمي پا پيش بگذارند تا بتواند با از باندهاي فرکانسي 700 و 800 براي ظرفيت‌سازي توسعه شبکه موبايل در شرايط کنوني استفاده کند. آذري‌جهرمي در اين نامه خطاب به رئيس‌جمهور آورده است: متوسط سرعت نسل4 موبايل مي‌توانست حدود 15 مگابيت بر ثانيه باشد. از 18 تا 28 اسفندماه 98 اپراتور‌هاي موبايل ظرفيت شبکه را افزايش دادند و هم‌اکنون ظرفيت شبکه موبايل از متوسط روزانه 5/7 پتابايت به 2/11 پتابايت رسيده است. با اين وجود به دليل افزايش ميزان مصرف کاربران، در صورتي که منابع فرکانسي در اختيار داشته باشيم مي‌توانيم اين ظرفيت را افزايش دهيم. جهرمي ادامه داد: در اين ايام و براي مختل نشدن شبکه موبايل، بخشي از فرکانس ساير اپراتور‌ها و ساير بهره‌برداران را آزادسازي کرده و در اختيار اپراتور‌هاي موبايل قرار داده‌ايم و از اپراتور‌هاي بين‌المللي نيز براي اين افزايش ظرفيت کمک گرفته‌ايم. وي با اشاره به اينکه ظرفيت شبکه موبايل از 11 پتابايت نيز عبور کرده است، گفت: تمامي تلاش‌مان اين است که بتوانيم ظرفيت شبکه موبايل را براي کلاس‌هاي مجازي مدارس و دانشگاه‌ها افزايش دهيم. در اين راستا نيازمند منابع فرکانسي هستيم که بخشي از آن در اختيار سازمان صداوسيما است. وزير ارتباطات با اشاره به اينکه مطمئن هستيم آزادسازي فضاي فرکانسي به‌اندازه آزادسازي خرمشهر سخت نيست، گفت: درصورتي که اين منابع فرکانسي از سوي صداوسيما در اختيار ما قرار گيرد، کيفيت اينترنت موبايل چند برابر بهبود مي‌يابد. رئيس‌جمهور پس از دريافت نامه وزير ارتباطات بيان کرد که با رئيس صداوسيما در اين باره حتما صحبت خواهد کرد؛ اما هنوز در مورد نتايج اين مذاکرات اخباري منتشر نشده است. روز ديگر محمدجواد آذري‌جهرمي در حساب کاربري خود در توئيتر و در پاسخ به کاربري که به وي گفته بود اگر قطعي اينترنت دست شما نبود، حداقل مسئوليت وضعيت کندي اينترنت را بپذيريد، نوشت: مسئوليت مي‌پذيريم، تلاش هم کرديم. مصرف اينترنت نسبت به يکم اسفند سال قبل حدودا 5/2 برابر شده است. اين اظهارنظر از سوي صداوسيما بدون پاسخ نماند و مدير کل روابط عمومي اين سازمان همان روز در توئيتي در پاسخ به آذري‌جهرمي نوشت: برادرمون سه‌سال نتونست در مجلس طرفدار خودشون‌رو اقناع کنه که نظراتش کارشناسيه و نمايندگان زير بار کار خلاف قانوني که مي‌گويد نرفتند؛ آن‌وقت دوباره مياد ميگه تقصير صداوسيماست اينترنت کُنده!
مجلس، وارد اختلافات اين‌چنيني نمي‌شود
پيش از اين وزير ارتباطات بارها اين مساله را در مجلس مطرح کرده اما نمايندگان مجلس در اين باره تصميم مشخصي اتخاذ نکرده‌اند چرا که معتقدند رئيس سازمان صداوسيما معمولا در جلسات هيات دولت حضور دارد، بنابراين اين مساله نياز به مصوبه مجلس ندارد و کار اجرايي محسوب مي‌شود. مجلسيان معتقدند وزارت ارتباطات، معاون اول رئيس‌جمهوري و کساني که در دولت حضور دارند بايد زمينه‌هاي گفت‌وگو را فراهم کنند تا اين مساله حل شود؛ اما اکنون ظاهرا مجلس به اين موضوع ورود پيدا کرده و خواستار حل چالش ميان دولت و صداو‌سيما است.