تقلای اروپا برای فرار از رکود اقتصادی کرونا

بحران شدید اقتصادی ناشی از شیوع کووید ۱۹ در جهان که بیش از هر جای دیگری اروپا و اقتصاد آن را به ویژه پس از شوک برگزیت، متاثر از خود ساخته،‌ رهبران اروپایی را بر آن داشته تا تدبیری جدی برای خروج از این بحران که پس از جنگ جهانی دوم بی سابقه بوده، برای نجات اقتصادهای خود از سقوط بیندیشند.
وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از دو هفته بحث و گفت و گو درباره برنامه مشترک اقتصادی برای مقابله با ویروس کرونا سرانجام در نهم آوریل/ ۲۰فروردین در خصوص یک بسته ۵۴۰ میلیارد یورویی برای حمایت از اقتصادهای بی‌ثبات شده ناشی از کووید ۱۹ به توافق رسیدند. روزنامه اقتصادی فرانسوی زبان «لکو» بلژیک می‌نویسد: وزرای اروپایی با وجود این تلاش‌ها موفق به ایجاد تعهدات مشترک اروپایی همانگونه که بسیاری از رهبران خواهان آن بودند نشدند.
توافق وزرای دارایی اروپا در حالی حاصل شد که هلند و آلمان با اسپانیا، ایتالیا و فرانسه که بیشترین میزان قربانیان ناشی از شیوع کرونا را متحمل شده‌اند بر سر بدهی‌های مشترک کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنش‌های جدی دارند. به نوشته یورونیوز، تنش اصلی بر سر نوع و شرایط بازپرداخت این بسته مالی و بدهی‌های مشترک اروپایی است؛ اسپانیا و ایتالیا و فرانسه تاکید دارند که نباید به خاطر بازپرداخت این وام‌ها بار دیگر سیاست‌های سختگیرانه اقتصادی را در دستورکار قرار داد و می‌توان به طور موقت از پرداخت برخی از بدهی‌های مشترک چشم پوشی کرد.
اسپانیا و ایتالیا از بدهکارترین کشورهای اروپایی هستند. افراد و شرکت‌های بدهکار متوسط و کوچک در این دو کشور و همچنین فرانسه با شیوع کرونا در آستانه سقوط و ورشکستگی قرار گرفته‌اند.


اوراق قرضه ایده مشترک رهبران اروپایی 
اوراق قرضه یکی از ایده‌های مشترک تعدادی از رهبران اروپایی برای محافظت از اقتصاد اروپاست. برخی رهبران اروپایی مخالف این ایده هستند و مکانیسم دیگری را پیشنهاد می‌کنند.
به نوشته مجله فرانسوی زبان «لو رُوِنو»، در اروپا، ۹ رهبر اروپایی از جمله «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا خواستار ایجاد اوراق قرضه برای محافظت از اقتصادهای اروپایی هستند. این اوراق، «پان اروپایی» نامیده می‌شود که تجمیع بدهی‌های کشورهای عضو منطقه یورو را در پی دارد. این یک ابزار بدهی مشترک است که توسط یک موسسه اروپایی برای تجمیع وجوه در بازارها به سود تمام کشورهای عضو اتحادیه برای مقابله با خسارت‌های ناشی از ویروس کروناست.
این نشریه فرانسوی می‌نویسد: با این وجود، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به همراه تعدادی دیگر از روسای دولت‌های اروپایی معتقدند که این راه حل صحیح نیست. مرکل گفت که بجای این راه حل، او از مکانیسم ثبات اروپا (MES) سیستم مدیریت بحران مالی حمایت می‌کند.
مجله فرانسوی زبان «لو رُوِنو» نوشت: اروپا هنوز باید درباره اثربخشی و کاربردی بودن این سیاست‌ها پیش از رونمایی از آنها بحث کند.
کرونا، شوکی که برگزیت را از یادها برد
رهبران اروپایی که پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بیش از پیش نگران اقتصادهای خود هستند با شیوع اپیدمی کرونا که صنایع اروپایی بسیاری را متحمل خسارت‌های میلیاردی کرده همچنان در تکاپوی رسیدن به ایده و راهبردهای مشترکی هستند که در کنار اختلاف نظرهایی که دارند بتوانند اقتصادهای کرونا زده خود را نجات دهند.
اگرچه اتحادیه اروپا از برگزیت و رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ عبور کرده است، اما این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا اتحادیه را به مرز فروپاشی برساند.
با وجود این که «اورسلا ون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا چندی پیش هشدار داد که اتحادیه از بروز اختلافات و ناعدالتی‌های اقتصادی بویژه با توجه به شیوع این ویروس در ایتالیا به عنوان مرکز شیوع این ویروس در اروپا جلوگیری خواهد کرد و اتحادیه اروپا دچار فروپاشی نخواهد شد، رئیس جمهوری فرانسه که کشورش همانند دیگر شرکای اروپای‌اش در حال تجربه بدترین رکود اقتصادی خود در طول ۷۵ سال گذشته پس از جنگ جهانی دوم تاکنون است، در تازه‌ترین اظهارنظر خود، نسبت به فروپاشی اتحادیه اروپا در صورت عدم همبستگی کشورهای عضو برای مقابله با بحران همه‌گیری کرونا هشدار داد.
«امانوئل مکرون» روز جمعه در گفت‌وگو با روزنامه اقتصادی «فایننشال تایمز» انگلیس تاکید کرد که نبود همبستگی اروپا در این روزهای بحرانی می‌تواند آینده فاجعه آمیزی رقم بزند.
او با دفاع از ایجاد صندوقی که بدهی‌های مشترک را با ضمانت مشترک تمامی اعضای اتحادیه اروپا تجمیع کند، گفت: این صندوق می‌تواند نیاز کشورهای عضو را با توجه به میزان احتیاجشان و نه متناسب با اقتصاد این کشورها تامین کند.
به نوشته هفته نامه «کوریه انترناسیونال» فرانسه، مکرون خواستار تجمیع بدهی‌های عمومی حوزه یورو شد و درباره خطر فروپاشی اتحادیه اروپا به عنوان «یک پروژه سیاسی» هشدار داد.
به گفته رئیس جمهوری فرانسه، تصمیم گیری در مورد اتحادیه اروپا بیش از یک بازار اقتصادی واحد است. رئیس جمهوری فرانسه گفت:کمیسیون اروپا باید از این فراتر برود و نشان دهد که اتحادیه اروپا نه یک پروژه بازار مشترک و آزاد بلکه یک برنامه و طرح سیاسی است.
«پول هلیکوپتری»؛ راه حل نهایی 
به نوشته نشریه «لو رُوِنو»، «خالد یحیوی» مشاور مالی در دانشگاه آمریکایی قاهره معتقد است که «پول هلیکوپتری» راه حل نهایی برای عبور از بحران اقتصادی ناشی از شیوع کروناست. او می‌گوید: پول هلیکوپتری یا تزریق پول توسط بانکهای مرکزی به طور مستقیم به اقتصاد کشورها، راه حل نهایی برای مقابله با بحران جاری است.
او وضعیت اقتصادی ناشی از اپیدمی کرونا را بی‌سابقه می‌خواند و می‌گوید: اقدام‌های دولت‌ها برای پیشگیری از گسترش کووید ۱۹ عواقب شدیدی برای تولید ثروت‌های بین المللی خواهد داشت. اکنون تقریبا» تمام کشورها در حال آماده باش هستند.
ایده «پول هلیکوپتری» توسط «میلتون فریدمن» برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۹ مطرح شد. او به عنوان تشبیه می‌گفت مثل این است که اسکناس‌ها از یک هلیکوپتر پخش شوند و کسانی که آنها را پیدا می‌کنند به خرید بروند. این به شما امکان می‌دهد تورم را در راستای اهداف خود افزایش داده و به اقتصاد رونق ببخشید.
از ابتدای شیوع کرونا در فرانسه ۱۴۷هزار و ۹۶۹ تاکنون مبتلا شده‌اند و ۱۸هزار و ۶۸۱ نفر تاکنون جان خود را بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست داده‌اند. در این کشور همچنین ۳۴هزار و ۴۲۰ نفر از این بیماری بهبود پیدا کرده‌اند.
هم اینک پس از آمریکا با ۳۷هزار و ۱۷۵ نفر فوتی، ایتالیا، اسپانیان و فرانسه به ترتیب در میزان تعداد فوتی‌ها کشورهای اول تا سوم جهان به شمار می‌روند.