امام جمعه ایرانشهر پس از انتقادات بسیاری که به نوع کمک او به نیازمندان شد مجبور به عذرخواهی و استعفا شد

کمک مقابل دوربین!
آفتاب یزد- گروه شبکه: نیازمند بودن برخی از هم‌وطنانمان به ویژه در این روزهای کرونایی بر کسی پوشیده نیست. به همین خاطر هم هست که مردم و مسئولان تصمیم گرفته‌اند که آنها را مورد حمایت قرار دهند. اما میان کمک مردم با کمک مسئولان کمی تفاوت وجود دارد و آنهم در همراهان زیاد و دوربین‌هایی است که برخی از مسئولان با خود می‌برند تا لحظه کمک کردنشان را به ثبت برسانند و در معرض دید عموم قرار دهند! به تازگی فیلمی از این نوع کمک رسانی در فضای مجازی منتشر شده که حاشیه ساز شده است. این فیلم حجت الاسلام سیدشجاع الدین ابطحی، امام جمعه ایرانشهر را نشان می‌دهد که در خودروی خود نشسته و به کارگران یک منطقه پول می‌دهد. آنهم دو یا سه اسکانس ده هزار تومانی! متاسفانه راننده ایشان با آگاهی کامل از این صحنه‌ها فیلم برداری می‌کند و توضیح می‌دهد که آن‌ها در حال کمک به کارگران روزمزدی هستند که ویروس کرونا از کار بیکارشان کرده است.
استعفا و عذرخواهی امام جمعه ایرانشهر
بنا بر گزارش خبرگزاری فارس، حال این رفتار امام جمعه ایرانشهر با حجم عظیمی از انتقادها روبه رو شده است به طوری که ابطحی مجبور به استعفا و عذرخواهی از مردم شد. امام جمعه مستعفی ایرانشهر(سیستان و بلوچستان) در نامه استعفای خود تاکید کرده است که قصد کمک به کارگران را داشته و از مردم ایرانشهر که اسباب تکدر خاطر آنان فراهم شده، پوزش طلبیده است. گفتنی است که استعفای امام جمعه ایرانشهر مورد موافقت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور قرار گرفته است.


کمک به مردم با لشگر دوربین به دست
با این حال نحوه کمک کردن امام جمعه ایرانشهر با واکنش‌هایی روبه رو شده است. در این راستا عصرایران طی
یادداشتی به قلم مصطفی داننده نوشته است:« از قدیم در گوش ما گفته‌اند وقتی می‌خواهی به نیازمندی کمک کنی، در بوق و کرنا نکن. درست است که شاید سفره‌اش خالی از نان باشد اما آبرو دارد. شاید دوست ندارد خیلی‌ها بدانند که او با سیلی صورتش را سرخ نگه می‌دارد. از قدیم در گوش ما گفته‌اند اگر می‌خواهی دست نیازمندی را بگیری به گونه‌ای این کار را کن که او حس صدقه نداشته باشد. آنکه باید ببیند، می‌بیند احتیاج به دوربین و موبایل نیست. اینها را به ما گفته‌اند اما باز وقتی می‌خواهیم دستی بگیریم حتما باید دست‌هایی باشند و حاتم طایی بودن ما را نشان دهند. باید کسی کنار ما باشد و در حالی که تصویر از ما بر می‌دارد، بگوید که فلانی در این ساعت در حال کمک به بینوایان شهر است. به طور مثال دم امام جمعه محترم ایرانشهر سیستان و بلوچستان گرم که به فکر کارگرهای روزمزدی بود که نان‌شان تخته شده است اما ای کاش به جای دادن سه یا دوتا ده هزار تومانی، آنهم با این ادبیات فرد همراه که گویا راننده امام جمعه محترم هستند، ایشان از منش مولای متقیان استفاده می‌کردند و اقلام مورد نیاز مردم را شبانه جلوی در خانه آنها می‌گذاشتند.البته بهتر از هرکاری کاش امام جمعه عزیز با توجه به وجود مشکلات و ان‌شاءالله علمی که به آن دارند، با استاندار و فرماندارها رایزنی می‌کردند تا مشکلات معیشتی و رفاهی مردم مظلوم سیستان و بلوچستان در این زمانه کرونا زده حل شود.اگر خیلی از مسئولان شهری و کشوری ما کار خود را درست انجام می‌دادند، امروز احتیاج نبود با اسکناس بین مردم برویم و به آنها کمک کنیم. اگر چرخ تولید ما از کار نمی‌افتاد و به جای دلالی به فکر تولید بودیم امروز کاسه چه کنم چه کنم دست خیلی از مردم نبود.حالا که وظیفه خود را به خوبی انجام ندادیم و می‌خواهیم به مردم در روزهای سخت کرونا کمک کنیم اصلا احتیاجی نیست لشگری دوربین به دست را با خود همراه کنیم تا یک گونی برنج هندی به افراد نیازمند بدهیم. واقعا اگر می‌خواهید همه بدانند که عمرو و زید در عصر کرونا دست به جیب شدند و به مردم کمک کردند، حرفی نیست. لشگر دوربین‎‌ها را به راه بیندازید تا همگان در جریان قدم‌های شما برای مردم باشند.اما اگر می‌خواهید برای رضای خدا و شادی دل بنده‌های او کار کنید، دیگر لزومی به این همه تشکیلات نیست. آنکه باید ببیند، می‌بیند و بهتر از هر دوربینی تصاویر را ضبط می‌کند.در کمک کردن به آدم‌ها مواظب رفتارمان باشیم. خیلی از آدم‌ها وضع مالی خوبی ندارند اما غروری دارند به بلندای دماوند. با نیت کمک، غرور آنها را له نکنیم. همین عکس‌برداری‌ها شاید آبروی فردی را که سال‌هاست تلاش کرده کسی نفهمد سفره‌اش خالی
از نان است، ببرد.»
واکنش کاربران
البته چنین رفتاری‌هایی مسبوق به سابقه است مثلا چندی پیش تصویری در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد یکی از مسئولان با همراهان بسیار و صد البته با یک دوربین به خانه یکی از نیازمندان رفته و در حال کمک رسانی به آن فرد هستند. این اقدام فرد مسئول با واکنش‌های انتقادی بسیاری از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شد. آنها ضمن شوآف خواندن این حرکت، معتقد بودند که این شیوه کمک کردن نه تنها پسندیده نیست بلکه ممکن است آبروی فرد نیازمند با توجه به دوربین‌هایی‌که عکس او را ثبت کرده‌اند، برود. حال مثل همیشه چنین رفتاری بازتاب منفی وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشته و بسیاری آن را غیرانسانی خواندند. مثلا کاربرانی در این مورد نوشته‌اند: «تامین حقوق نیازمندان جامعه، مستلزم برآورد نیاز، تامین منابع مالی و سازوکاری برای حمایت از آنان است، این مسئله را نه تنها امام جمعه ایرانشهر بلکه مسئولین ما هم لازمه که بدونن»، «امام جمعه ایرانشهر دوربین گرفته روی صورت کارگران بیکار، داره بهشون پول می‌ده. هیچ واژه‌ای قادر به توصیف این رفتار غیر انسانی نیست»، «این نوع کمک به کارگران توسط امام جمعه ایرانشهر با تبلیغ راننده‌‌اش مثل شاباش دادن در عروسی‌هاست!»