جهش شاخص قیمت خوراکی ها در فروردین 99

تازه ترین داده های مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ تورم در ادامه روند نزولی خود در فروردین ماه، با کاهش 2.6 واحد درصد به 32.2 درصد رسید. با این حال، رشد ماهانه  5.1 درصدی شاخص قیمت کالاهای خوراکی، منجر به فشار مضاعف تورمی به دهک‌های پایین تر شد.
به گزارش خراسان، مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود، تورم فروردین ماه امسال (رشد میانگین شاخص قیمت در یک سال منتهی به فروردین 99 نسبت به دوره مشابه قبل از آن)  را 32.2 درصد گزارش کرد. این رقم که نسبت به رقم مشابه در اسفند سال قبل، 2.6 واحد درصد افت را نشان می دهد، همسو با پیش بینی های بانک مرکزی است که اعلام می کند نرخ تورم در سال 99 تا سطح 20 تا 22 درصد کاهش خواهد یافت.بر اساس داده های این مرکز، شاخص قیمت ها در نخستین ماه امسال، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 19.8 درصد افزایش یافته که این رقم از رقم مشابه برای اسفند 98، 2.2 واحد درصد کمتر است.با این همه رشد شاخص قیمت ماهانه بر خلاف دو شاخص قبلی در فروردین ماه، افزایشی است. این شاخص نشان می دهد که قیمت ها در فروردین ماه امسال نسبت به اسفند 98، 2.1 درصد رشد پیدا کرده اند. رقمی که در اسفند ماه 1.5 درصد بوده است.
تورم ماهانه خوراکی ها در بالاترین سطح 12 ماه اخیر
نکته قابل توجه در داده های قیمت، رسیدن رشد ماهانه قیمت خوراکی ها به 5.1 درصد است. رقمی که از اردیبهشت 98 بی سابقه است. این داده ها نشان می دهند به رغم افت قیمت گوشت قرمز و ماکیان، گروه های «میوه و خشکبار» و «سبزی‌ها و حبوبات» به ترتیب با رشد ماهانه 19 و 13.6 درصد گوی سبقت را از سایر گروه های کالای خوراکی و غیر خوراکی در فروردین ماه ربوده اند. به تناظر این داده ها، درصد تغییر ماهانه شاخص کل قیمت ها از دهک های پایین به سمت دهک های بالا نزولی شد. علت این مسئله به سهم بالای کالاهای خوراکی در سبد هزینه دهک های پایین بر می گردد. بر این اساس درصد تغییر ماهانه شاخص کل برای دهک اول به 2.7 و برای دهک دهم به 1.7 درصد رسید.