جنجال مراسم سینه‌زنی در قم

آرمان ملي: رئيس دانشگاه علوم پزشکي قم 30 فروردين ماه از افزايش بيش از دو برابري تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درماني و بستري‌شدگان خبر داد. محمدرضا قدير با بيان اينکه طي 24 ساعت گذشته 131 نفر با احتمال ابتلا به کرونا به مراکز درماني اين شهر مراجعه کرده‌اند، اعلام کرد: «از اين تعداد 49 نفر بستري شده‌اند، که اين آمار افزايش حدود صد‌درصدي را نشان مي‌دهد». رئيس دانشگاه علوم پزشکي تاکيده کرده است افزايش تعداد بيماران «نتيجه شکستن قرنطينه و بي‌توجهي به نکات بهداشتي است». اما همزمان با هشدار رئيس دانشگاه علوم پزشکي قم و به صدا درآمدن زنگ خطر شيوع موج دوم کرونا در اين استان، تصاويري از برپايي هياتي در قم در اينستاگرام منتشر شده که در آن تعداد زيادي بدون رعايت اصول بهداشتي و فاصله اجتماعي مقرر در کنار هم مشغول سينه‌زني بوده‌اند و ادعا مي‌شد مربوط به شب‌هاي اخير است. علاوه‌ بر اين، برخي اخبار از قم و گزارش‌هاي ميداني برخي شهروندان ساکن اين شهر، حکايت از آن دارد که به‌رغم محدوديت‌هايي که براي فعاليت اصناف اعلام شده و تعطيلي حرم حضرت معصومه(س)، برخي اصناف به شکل زيرزميني مشغول کار هستند. شهرونداني نيز اعلام مي‌دارند که مردم در مقابل ورودي حرم حضرت معصومه(س) حاضر مي‌شوند و گاهي حضور افراد به تجمع منجر مي‌شود.
اطلاع رسمي هيات‌ها خصوصي است!
مديرکل روابط عمومي استانداري قم درباره برگزاري هيات و مراسم‌هاي مذهبي به شکل مخفيانه مي‌گويد: اطلاع‌رساني درباره هيات‌ها به شکل عمومي انجام نمي‌شود، خصوصي برگزار کردند و در اين مورد فيلم آن منتشر شده است، اما از طريق معاونت انتظامي آن را پيگيري خواهيم کرد. رضا صالحي‌حاجي‌آبادي‌ درباره تجمع مردم مقابل ورودي حرم حضرت معصومه(س) به‌رغم تعطيلي آن به دنبال شيوع کرونا و ضرورت رعايت طرح فاصله‌گذاري اجتماعي مي‌گويد: اين طور نبوده؛ مجموعا يک يا دو بار مردم با حفظ فاصله اجتماعي، حضور پيدا کرده‌اند. مدير روابط عمومي استانداري قم درباره اينکه آيا با کسبه متخلف يا ناقضان طرح فاصله‌گذاري اجتماعي برخورد شده است يا نه، تأکيد مي‌کند: در حال حاضر مشاغل به شکل نسبي فعال هستند. پاساژها نيز تقريباً باز هستند و از فردا تا ساعت 6 عصر مي‌توانند کار کنند. اينها مصوبه است و نمي‌توانيم برخلاف مصوبات عمل کنيم.
رواج ايمني‌شکني در قم


برگزاري مراسم سينه‌زني تنها اقدامي نبود که در قم خبر‌ساز شد. پيش از آن هم يعني در 26 اسفند 98 اعلام رسمي بسته شدن درهاي حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران که در قالب يک بيانيه مشترک از سوي بهرام سرمست استاندار قم و توليت‌هاي حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران به منظور همراهي با روند مقابله با شيوع بيشتر ويروس کرونا انجام شد، عده‌اي از افراد با جمع شدن مقابل درهاي حرم مطهر، به اين اقدام اعتراض کردند. به محض اعلام بسته شدن درهاي حرم مطهر حضرت معصومه(س) عده‌اي از افراد که به نظر مي‌رسد، به‌صورت هماهنگ و از پيش برنامه‌ريزي شده در محل جمع شده بودند، دست به اعتراض زدند و اقدام به دادن برخي شعارهاي مذهبي کردند. خواندن نمازجماعت، روضه و سينه‌زني از جمله اقدامات اين افراد است که ‌در مقابل ورودي حرم مطهر حضرت معصومه(س) در خيابان ارم انجام شد. برخي افراد که هنوز مشخص نيست چه وابستگي‌‌هاي احتمالي جرياني و فرقه‌اي دارند در اقدامي مشکوک، اقدام به شکستن يکي از قاب‌هاي سمت راست پايين در ورودي حرم در خيابان ارم موسوم به «درب ساعت» کردند؛ امري که بازتاب گسترده‌اي در ميان مردم قم داشته و موجي از انتقاد را نسبت به اين عمل برانگيخته است.