کرونا هست، کشور در «روال عادی»

آرمان ملي- رها معيري : با گذشت بيش از يک هفته از شروع فعاليت‌هاي اقتصادي و به دنبال آن افزايش تردد خودروها در سطح شهر و آزادراه‌هاي ميان شهري، آمار جديد کرونا نيز از سوي وزارت بهداشت روند نزولي را طي مي‌کند. در تازه‌ترين آمار رسمي مبتلايان و جان‌باختگان ويروس کرونا از يکشنبه (31 فروردين) تا دوشنبه (1 ارديبهشت) 1294 مبتلاي جديد شناسايي شده و 91 نفر نيز جان خود را از دست داده‌اند. به اين ترتيب شمار کل مبتلايان به کوويد- 19در ايران به83505 نفر و فوت‌شدگان به5209 نفر رسيد. تعداد کل بهبوديافتگان نيز به 59273 نفر اعلام شده است. به گفته وزارت بهداشت 3 هزار و 389 نفر از بيماران در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. اين در حالي است که طبق آمار وزارت بهداشت، تا روز شنبه تعداد مبتلايان به کرونا در ايران 82 هزار و 211 نفر و فوت‌شدگان 5 هزار و 118 نفر اعلام شده بود.
اين آمار در حالي منتشر مي‌شود که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به تازگي يک نظرسنجي ملي انجام داده تا مشخص کند مردم ايران در دوران شيوع ويروس کرونا بيشتر نگران چه موضوعات جامعه‌شناختي هستند. بيشترين آمار نگراني مردم ايران بر اساس اين نظرسنجي نگراني ابتلا به ويروس است. در واقع 3/61 درصد از مردم نگران ابتلاي خود يا يکي از افراد خانواده خود به ويروس کرونا هستند، اما در کمال تعجب در اين نظرسنجي 7/19 درصد از مردم از ابتلاي خود يا افراد خانواده به اين ويروس نگران نبوده‌اند و 1/18 درصد هم اين نگراني را تاحدودي عنوان کرده‌اند. شيوع اين ويروس در کشور بجز تبعات جاني تبعات اقتصادي هم به همراه داشته است که با طرح اين سوال که اصلي‌ترين مشکل مردم در اين دوران چه بوده درصد پاسخگويي به اين شرح اعلام شده است: ترس و نگراني از بيماري (با فراواني 9/56 درصد) و کاهش درآمد (با فراواني 3/54 درصد).
لغو جلسات مذهبي در ماه رمضان
شايد يکي از دلمشغولي‌هاي مردم در اين روزها، آغاز ماه مبارک رمضان باشد، که تا چند روز ديگر شروع مي‌شود و پروتکل‌هاي بهداشتي، در روزهاي شلوغ کشور تا چه ‌اندازه رعايت خواهد شد. طبق گفته بسياري از مسئولان، امسال هيچ تجمعي در ماه رمضان رخ نخواهد داد و بنا به اعلام فرمانداري تهران، درماه رمضان کماکان جلسات مذهبي تشکيل نخواهد شد.


تهران دوباره به استقبال کرونا خواهد رفت؟
از روز گذشته با برداشته شدن محدوديت تردد در ميان شهرها و استان‌هاي کشور، رفت و آمد در جاده‌ها به شکل چشمگيري افزايش يافته است. همزمان با اين افزايش و به جريان افتادن فعاليت‌هاي اقتصادي روند کاهش کرونا همچنان ادامه دارد و به اعتقاد کارشناسان بايد در انتظار روزهاي سخت بود. مرکز مديريت راه‌ها خبر داد که با رفع محدوديت ترددهاي بين استاني بر ميزان آنها ظرف 24 ساعت، شش درصد افزوده شده است. آنچه اين مرکز «روال عادي» خوانده اتوبان‌ها و جاده‌هايي پر از خودروهاي شخصي است. چنانچه در ادامه گزارش نيز به ترافيک سنگين در آزادراه‌هاي ميان تهران، کرج، قزوين و به ويژه حومه تهران اشاره شده است. بازگشتن به «روال عادي» در سطح شهرها و زندگي اجتماعي همچنان مايه نگراني بسياري از کارشناسان است. محمد آسايي اردکاني، مشاور وزير بهداشت در امور بهداشتي در رابطه با امکانپذير نبودن پيش‌بيني زمان دقيق فروکش کردن اپيدمي به ايسنا گفته است: «اين مساله کاملا به رفتار مردم و عملکرد مسئولان براي شکستن زنجيره انتقال بيماري بستگي دارد». هشدار نسبت به حفظ فاصله اجتماعي و يا فاصله گذاري هوشمند در حالي داده مي‌شود که نه حفظ فاصله در وسايل نقليه عمومي در شهرهاي بزرگ ممکن است، نه حفظ فاصله در محيط‌هاي کاري. در اين ميان نبود حداقل تامين اجتماعي از سوي دولت نيز به بخش‌هاي بزرگي از مردم اجازه نمي‌دهد در خانه بمانند. آنها بايد براي گذران زندگي و نگراني از اخراج سر کار بروند.