چرا مستمری فروردین بازنشستگان براساس سال 98 پرداخت شده است

سخنگوی دولت گفت: مستمری بازنشستگان معمولا از فروردین محاسبه می‌شود و نرخ جدید از اردیبهشت یا خرداد پرداخت می‌شود، همیشه همینطور بوده است و مابه‌التفاوت را هم پرداخت کرده‌ایم. 
به گزارش ایسنا، علی ربیعی در جلسه خبری هفتگی با خبرنگاران گفت:  امروز دولت با مسئله سلامت انسانها در همه ابعاد آن روبرو است. دولت هم باید با پیامدهای منفی مستقیم و غیر مستقیم  کرونا از جمله فقر و بیکاری و رکود مبارزه کند و این در حالی است که آثار تحریم‌ها این مبارزه را سخت تر و پیچیده تر کرده است.
ربیعی تصریح کرد: امروز در دنیا هیچ جامعه کرونا زده ای را نداریم که با چنین شرایط ظالمانه و غیرانسانی روبرو شده باشد. بنابراین اتخاذ سیاست فاصله‌گذاری فیزیکی هوشمند، راه حلی برای پاسخگویی به این معضل جهانی چند جانبه بوده است که ضمن پاسداری از سلامت جان و روان جامعه، مانع از به خطر افتادن سایر شئونات زندگی و زیست اجتماعی شود.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم دولت تحریم زدا و سلامت محور بود که طرح تحول سلامت را بنیاد گذاشت، یادآور شد: در دولت دوازدهم نیز مبارزه با کرونا،  محور اصلی قرار گرفته و به تعبیری این دولت، دولت سلامت محور شده است.


 سخنگوی دولت تاکید کرد: حتی تلاشها و مبارزات بی وقفه دولت برای رفع تحریم‌ها هم در راستای حفظ سلامت معیشت و اقتصاد کشور است. به این معنا این دولت به دنبال این است که هم تحریم‌ها را به عقب براند و هم جامعه را در برابر همه اشکال بیماری و از جمله کرونا محفوظ و سالم نگاه دارد.
سخنگوی دولت با اشاره به افزایش تولیدات ماسک از ۴۰۰ هزارعدد، امروز به ۴ میلیون تولید صنعتی در روز تأکید کرد: از نظر تولیدات مواد بهداشتی و ضد عفونی علاوه بر تامین مصرف داخلی  به مرحله صادرات نیز رسیده ایم . امروز فروشگاه‌های ما در سراسر کشور کلیه اقلام مورد نیاز بهداشتی مردم را عرضه می‌کنند.
ربیعی تاکید کرد: مجددا به همه ایرانیان توصیه می‌کنم از اپلیکیشن ماسک استفاده کنند. این اپ مورد حمایت دولت بوده و به فاصله گذاری هوشمند کمک می‌کند. سخنگوی دولت درباره تناقض‌ها میان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و آغاز فعالیت اجتماعی مردم گفت: ما نباید این را تعارض ببینیم یک سیاست یک استراتژی است که باید دو سمت داشته باشد. ما می‌گویم افرادی که باید در خانه بمانند اما حفظ اشتغال و جلوگیری از بیکاری سیاست ماست والا در طولانی مدت بیکاری جامعه تحمل‌پذیر نیست.
وی ادامه داد: باید سعی کنیم یک استراتژی واحد را جلو ببریم؛ ما هم باید جان مردم را حفظ کنیم هم اشتغال را، امروز بخش‌ بزرگی از مردم در خانه‌هایشان هستند. اگر سیاست حفظ جان و اشتغال را جلو نبریم بعدها با یک جامعه بحران‌زده رو به رو خواهیم بود.
ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره سفر ظریف، وزیر امور خارجه به سوریه گفت: سفر آقای ظریف به سوریه برای ادامه رایزنی و صلح است، واقعا مردم نمی‌توانند هم جنگ را تحمل کنند هم بیماری و تحریم را، بارها گفته‌ایم مایل هستیم برای پایان جنگ‌ها کمک کنیم.
سخنگوی دولت در مورد واکنش‌ها به گزارش تفریغ بودجه گفت: همه اهل رسانه هستیم. این دولت جزو نظارت‌پذیرترین دولت‌ها بوده است. آیا سراغ داریم دولتی که چنین در اتاق شیشه‌ای باشد؟ در کدام‌ دوره، این قدر در فضای مجازی دولت نقد می‌شد؟ البته که دولت اصلا اقدام به محدودسازی فضای مجازی 
هم‌ نکرد.
وی تاکید کرد: در این دوره نظارت‌ها بر دولت بیش از دوره‌های دیگر سامان‌ گرفته است. از کارکنان دیوان‌ محاسبات سپاسگزاری می‌کنم، اما نوع انتشار گزارش شائبه‌های زیادی را ایجاد کرد و شکل بیان، طوری بود که افکار عمومی برداشت کردند، پولی گمشده است و موضوعات زیادی پیرامون آن شکل گرفت. می‌توانست این گزارش غیر عجولانه، با توصیه همراه باشد.
وی ادامه داد: این حرف درستی است که نامه به رئیس‌جمهور داده شده و او هم در همان آذرماه، دستور بررسی لازم را داده است. بهتر بود از دولت خواسته می‌شد که بعد از آن دستور رئیس‌جمهور چه اتفاقی افتاده است تا افکار عمومی روشن می‌شد. دولت پس از دریافت گزارش، تخلفات را رسیدگی کرده و به افراد مهلت داده است.
ربیعی همچنین گفت: اشکال در این بود که یک همه‌جانبه‌بینی در گزارش تفریغ بودجه ۹۷ نبود. مردم مطمئن‌ باشند که دولت تکلیف یک دلار ارز را هم دنبال خواهد کرد.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره پرداخت مستمری فروردین ماه بازنشستگان براساس سال ۹۸ و در شرایطی که باید براساس حداقل حقوق پرداخت می‌شد و اینکه چرا دولت به سازمان تامین اجتماعی برای همسان‌سازی حقوق‌ها کمک نمی‌کند، نیز گفت: مستمری بازنشستگان معمولا از فروردین محاسبه می‌شود و نرخ جدید از اردیبهشت یا خرداد پرداخت می‌شود، همیشه همینطور بوده است و مابه‌التفاوت را هم پرداخت کرده‌ایم، لذا پرداخت مستمری فروردین در سال جاری بر اساس سال ۹۸ اتفاق خاصی نبوده است، چرا که حقوق بازنشستگان نیازمند تعیین مزد از سوی شورای عالی کار است و بر اساس تعیین مزد در این شورا پیشنهاد به هیات وزیران ارائه شده و با تصویب هیات وزیران حقوق بازنشستگان مشخص می‌شود.
وی سپس ادامه داد: با توجه به اینکه تعیین مزد امسال در فروردین ماه صورت گرفته است، نیاز به یک فرآیند زمانی دارد و بعد مابه التفاوت پرداخت خواهد شد.
همچنین در ادامه ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره صحبت‌های اخیر ترامپ مبنی بر اینکه ایران برای مذاکره منتظر دولت بعدی آمریکا است، گفت: این سخنان رئیس‌جمهور آمریکا یک اظهارنظر شخصی است و ما بارها اعلام کردیم که برای ما ساکنان کاخ سفید با هم هیچ تفاوتی ندارند. البته به اعتقاد ما ترامپ در حال فرافکنی مشکلات ناشی از فقدان مهارتش در تعامل با دنیا و درک نادرستش از تحولات منطقه و مسائل داخلی آمریکا است و از این رو اتهام‌زنی می‌کند تا منافع داخلی خودش را دنبال کند. این اظهارات بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن شکست دولت ترامپ در به حرکت در آوردن دیپلماسی سازنده است.
وی گفت: همانطور که گفتم فرقی ندارد که چه کسی در کاخ سفید باشد، در هر حال موضع دولت ما این است که ما از اصول محکمی پیروی می‌کنیم و این اصول مبتنی بر احترام متقابل، چند جانبه‌گرایی و ایستادن در برابر زورگویی است و اینکه همه باید تحت آشکارترین قوانین بین‌المللی رفتار کنند.