خطر پیک دوم کرونا بیخ گوشمان است

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: فاصله گذاری اجتماعی تنها راه مبارزه با کرونا است و اولین اصل در این فاصله گذاری نیز در خانه ماندن و قرنطینه خانگی است اما این روزها چیزی که شاهد آن هستیم هیچ شباهتی به فاصله گذاری
اجتماعی ندارد، ترافیک بیش از حد
معمول است و حتی بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها مملو از جمعیت است، انگار نه انگار که این روزها کرونا، این مهمان نا خوانده نفس خیلی‌ها را به شماره انداخته است. به محض اینکه دولت اعلام کرد اصناف کم خطر می توانند بازگشایی داشته باشند سیل جمعیت به خیابان‌ها روان شد؛ ترافیک از حد طبیعی بیشتر شد، مترو‌ها مملو از مسافر شد و در اتوبوس‌ها دیگر جای سوزن انداختن نبود. پیش از اینکه اعلام شود تفرجگاه‌ها باز شده ،
این اماکن مملو از جمعیتی بود که برای تفریح و ورزش به


آن جا آمده بودند! این در حالی است که کارشناسان بار‌ها و بارها تکرار کرده اند اگر فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود حتما با موج جدیدی از شیوع بیماری کرونا مواجه خواهیم بود که میزان مرگ و میر
در آن خیلی بیشتر از میزان فعلی است! با این حال به نظر می رسد
برخی روند و اقدامات به افزایش رفت و آمد‌ها در جامعه
دامن می زند، این در شرایطی است که روز گذشته پیمان صابریان رییس اورژانس تهران گفت: «این روزها تعداد ماموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی کاهش یافته، اما بیماران کرونایی که منتقل می‌شوند بدحال‌تر بوده و به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند و بلافاصله از اورژانس به تخت‌های آی سی یو منتقل می‌شوند.»
به نظر می رسد در چنین شرایطی زنگ خطر پیک دوم شیوع کرونا به صدا در آمده است.
> تعداد بیماران بدحال کرونایی در تهران افزایش یافته است
پیمان صابریان روز گذشته گفته بود:« ماموریت‌های اورژانس
پیش بیمارستانی شامل سکته‌های قلبی و مغزی و تروماها و تصادف‌ها
همچنان وجود دارد و با کرونا، بار اضافه‌ای به اورژانس تحمیل شد. در نتیجه هم به آموزش بیشتر و هم به کار بیشتر در اورژانس نیاز داشتیم. انتقال بین بیمارستانی هم به اورژانس پیش بیمارستانی محول شد و این در حالی است که این کار قبلا توسط خود دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شد. تاکنون در کشور سابقه نداشت که تمام بیماران از یک بیمارستان به بیمارستان دیگری منتقل شوند و روزانه تا ۱۲۰ انتقال بیمار بین بیمارستان‌ها انجام شد. دپوی تجهیزات خوبی قبل از ورود کرونا به کشور انجام دادیم و با توجه به کمبود نیرو، باید کیفیت تجهیزات را بهتر می‌کردیم. تماس‌های اورژانس از اوایل اسفند به صورت صعودی تا چهار برابر رسید. البته این موضوع پیش بینی شده بود. ۵۰ درصد تماس‌ها در مورد مشاوره کرونا بود و روزانه ۳۰ هزار تماس با دیسپچ کرونا انجام می‌شد. آمبولانس بیماران کرونایی هم از سایر آمبولانس‌ها جدا شد. همچنین بلافاصله بعد از انتقال بیمار، اورژانس‌ها به فضایی وارد شده و بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شست‌وشو شده و وارد چرخه می‌شدند. پرستاران دیسپچ که کار پاسخگویی به تلفن‌ها را انجام می‌دادند هم استراحت زیادی نداشته و زمان استراحت آنها تا ۵۰ درصد کاهش یافت.»
رییس اورژانس تهران درباره تعداد پرسنل اورژانس تهران که به ویروس کرونا مبتلا شدند، گفت: حدود ۷۲ نفر با سی تی اسکن ریه مثبت در مورد کرونا در اورژانس تهران داشتیم، البته برخی افراد هم تست مثبت نداشته و بدن درد و علائم دیگری داشتند که جزو مثبت‌ها قرار گرفته و قرنطینه شدند. متاسفانه یک نفر از پرسنل اورژانس تهران هم فوت شده‌ که سن ۴۸ سال و سابقه ۲۷ سال خدمت داشت.»
او همچنین درباره میزان آمادگی اورژانس تهران در صورت بروز موج دیگری از بیماری کووید ۱۹ اظهار کرد: «هیچ سازمان امدادی مثل اورژانس تهران نیست که دائم فعال باشد. ظرفیت خوبی وجود دارد و اگر موج دیگری در راه باشد، با تمام توان در خدمت مردم خواهیم بود و کم و کاستی وجود ندارد. حتی اگر مثل دفعه قبل، موج گسترده‌ای داشته باشیم، می‌توانیم بهترین خدمات را به مردم ارائه کنیم. ماموریت روزانه اورژانس تهران تا پنج هزار مورد نیز رسید و بیشتر افراد از سالمندان بوده و موارد محدودی از کودکان وجود داشت. اکثر افرادی که منتقل شدند با میانگین سنی بیش از ۶۰ سال بودند.»
صابریان درباره علت بدحال‌تر شدن بیماران کرونایی در تهران نیز بیان کرد:« افراد در قرنطینه خانگی می‌مانند و آن شرایط را حفظ می‌کنند. وقتی بدحال شده و احساس نیاز می‌کنند، دیگر به اقدامات خاصی احتیاج دارند. این نشان می‌دهد که مردم فقط در شرایط اورژانسی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.»
> مردم کرونا را شوخی گرفته اند!
با همه این اوصاف نوع رفت و آمد‌ها در جامعه نشان می دهد که مردم دیگر کمترین اهمیتی نسبت به وجود کرونا قائل هستند و به زندگی طبیعی خود باز گشته اند. چنین روندی نگرانی‌ها را در خصوص موج جدید شیوع کرونا در کشور که کارشناسان بر آن تاکید دارند افزایش می دهد.
مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته ملی مقابله با کرونا در خصوص افزایش نگرانی‌ها در پی افزایش رفت و آمد‌های درون شهری و برون شهری به آفتاب یزد گفت:
« کرونا در کشور ما تمام نشده است اما مردم فکر می‌کنند که دیگر ماجرا تمام شده است. امروز می بینیم که ترافیک شهر تهران از زمان قبل از کرونا هم بد تر شده است، مردم ما در حال تفریح و رفت و آمد آزادانه در سطح شهر‌ها هستند و خیلی از آن‌ها به فکر مسافرت هستند یا حتی در مسافرت به سر می برند. این‌ها نشان می دهد که مردم کرونا را شوخی گرفته اند. این در حالی است که در شهر‌هایی مثل شهر‌های آذربایجان غربی، کهگیلویه و
بویر احمد و ایلام که میزان مرگ و میر بر اثر کرونا به اندازه شهرهایی مثل تهران، گیلان و قم نبود، در حال حاضر موج دوم اپیدمی در حال اتفاق است و ما با موج جدیدی از مرگ و میر در این شهر‌ها مواجه هستیم.»
او در ادامه تاکید کرد:« من بار‌ها گفته ام و باز هم این موضوع را صراحتا اعلام می کنم که ماجرای کرونا هنوز در کشور ما تمام نشده است و اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند قطعا با موج‌های بزرگ تری از این بیماری مواجه خواهیم بود. برای جلوگیری از موج دوم اپیدمی کرونا در خانه بمانید در غیر این صورت حد اقل تا آخر سال درگیر بیماری کرونا
خواهیم بود.»
مردانی در پاسخ به این سوال که آیا میزان قربانیان کرونا در تهران بیشتر از شهرستان‌ها است گفت:« طبق آماری که در حال حاضر ارائه می شود این موضوع صحت دارد اما ممکن است که اصلا واقعیت نداشته باشد به این دلیل که در شهرستان‌ها و روستاها افراد زیادی از ابتلای خودشان به این بیماری خبر ندارند و در پی آن وقتی فوت می کنند اسم آن‌ها جزو آمار قربانیان کرونا ثبت نمی شود در حالی که این شخص بر اثر کرونا فوت کرده است. در حقیقت کسانی که در تهران زندگی می کنند بیشتر از سایر شهر‌ها و روستاها به پزشک مراجعه می کنند و به همین دلیل هم آمار آن‌ها بیشتر است. با این حال این را هم بگویم که تستی که امروز از بیماران کرونا گرفته می شود پنجاه پنجاه است یعنی از هر 2 نفر مبتلا به کرونا یکی را درست نشان می دهد.»
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره پیک دوم کرونا نیز گفت:« ما در بعضی از شهر‌ها در پیک اول گیر کرده ایم و در بعضی از شهر‌ها نیز پیک را گذرانده ایم ، در بعضی دیگر هم در حال شروع پیک دوم هستیم..»
> کرونا هنوز تمام نشده است
مینو محرز پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و یکی دیگر از اعضای کمیته ملی مبارزه با بیماری کرونا در این خصوص به آفتاب یزد گفت:
« این روند و این عادی پنداری ویروس کرونا در کشور، ما را در آینده نزدیک
با چالش‌های زیادی مواجه خواهد ساخت؛ در حال حاضر ما میبینیم که سیر مرگ و میر ناشی از کرونا در برخی از شهر‌ها در حال افزایش است. در حال حاضر هیچ چیزی در دنیا به اندازه فاصله گذاری اجتماعی نتوانسته در قطع زنجیره کرونا موثر باشد و از یاد نبریم که مهم ترین بخش در فاصله گذاری اجتماعی قرنطینه خانگی و خانه نشینی است؛ بنا بر این به هیچ وجه توصیه نمی کنیم که مردم اگر کاری در خارج از خانه ندارند بیرون بیایند. کرونا هنوز تمام نشده است و هر لحظه تهدیدش جدی تر می شود. ما هنوز در تهران وارد پیک دوم بیماری نشده ایم اما به دلیل رفت و آمد‌هایی که در هفته اخیر شاهد بودیم باید ببینیم که در چند روز آینده میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری افزایش می یابد یا نه! من دوباره تاکید می کنم هیچ چیزی به اندازه اینکه مردم اگر کاری ندارند از خانه خارج نشوند نمی تواند در کنترل پیک این بیماری موثر باشد بنابر این مردم حتما باید این موضوع را رعایت کنند.»