هشدار به مسئولین امکان آلوده شدن آب شرب و غیر شرب به ویروس کرونا وجود دارد

آفتاب‌یزد- گروه اجتماعی: روز گذشته گزارشی تحت عنوان « از پاریس تا تهران؛آیا آب آلوده به کرونا می شود؟» در آفتاب یزد منتشر شد؛ در این گزارش آمده بود« نگرانی‌ها در خصوص آلوده شدن آب شرب و غیر شرب در کشور ما وجود دارد و آلودگی شبکه آب
غیر شرب در شهر پاریس و ناشناخته بودن ویروس
کرونا بر این نگرانی‌ها دامن می زند. برای بررسی این موضوع با چند میکروبیولوژیست و
ویروس شناس تماس گرفتیم اما این کارشناسان بر این اعتقاد بودند که تا کنون مقاله علمی در


این خصوص نوشته نشده است و این نشان می دهد که در سطح جهان تا کنون تحقیق و پژوهش علمی درباره آلودگی آب‌ها به ویروس کرونا انجام نشده است. برای بررسی بیشتر این موضوع با چند کارشناس خاک و آب نیز تماس گرفتیم تا امکان آلودگی آب به این ویروس را مورد بررسی قرار بدهیم اما متاسفانه برخی از این کارشناسان علاقه ای به صحبت در این باره نداشتند و برخی دیگر نیز علم لازم در این خصوص را نداشتند. در نهایت با کامبیز بازرگان رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک تماس گرفتیم اما او اعلام کرد که تا هفته آینده قصد مصاحبه با هیچ رسانه ای را ندارد و برای مصاحبه باید وقت حضوری بگیریم. »
در بخش دیگری از این گزارش آمده بود
« چه تضمینی وجود دارد که در مناطقی مانند استان‌های شمالی که به گفته متخصصین سطح آب زیرزمینی ‏بالاست و در بعضی از شهرها قبرستان‌ها در جلگه قرار دارند، احتمال آلودگی آب‌های زیرزمینی وجود نداشته باشد؟ از طرف دیگر گفته می شود که بخش اعظم نگرانی‌ها درباره آلودگی ویروسی آب‌های زیرزمینی برپایه سابقه مشکلات ناشی از ورود پساب به قنات‌ها است که قبل از شیوع ویروس کرونا نیز وجود داشته است!» این گزارش با واکنش های بسیاری همراه بود و آفتاب یزد را بر آن داشت تا بار دیگر به بررسی کارشناسانه این موضوع بپردازد.
محمدرضا محبوب فر ، عضو انجمن ملی بهداشت محیط ایران، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار و متخصص همه گیری بیماری های
واگیر در این خصوص ضمن تماس با دفتر روزنامه به آفتاب یزد گفت:« واقعیت این است که طی مدتی که ویروس کرونا در جهان شایع شده است تا کنون بیش از 30 مرتبه جهش داشته و به عبارتی تکامل پیدا کرده است. نتایج تحقیقاتی که در کشور هلند منتشر شده نشان می دهد که ویروس کرونا در شبکه فاضلاب شهری این کشور وجود دارد! در حقیقت چون ویروس توسط مبتلایان از طریق روده دفع می شود این موضوع سبب شده تا کرونا به شبکه فاضلاب سرایت پیدا کند. در کشور هلند اخیرا تعدادی از محققان با کمک مسئولین مدیریت شهری به این نتیجه دست پیدا کرده اند که برای پیش آگهی در خصوص شیوع ویروس کرونا در یک منطقه خاص می توانند شبکه جمع آوری فاضلاب را مورد بررسی و آزمایش قرار بدهند.»
او در ادامه تاکید کرد:« اخیرا علائم بیماری کرونا در کشورما و سایر مناطق دنیا متفاوت شده است؛ این علائم در ابتدا به صورت علائم ویروس آنفلوانزا همراه با سرفه های خشک بود اما
بعد از آن علائم تبدیل شد به از بین رفتن حس
بویایی و چشایی؛ حالا هم با جهش هایی که در این ویروس رخ داده است علائم آن تغییر پیدا کرده و امروز این علائم به صورت اسهال، استفراغ، تیرگی پوست، خون ریزی های داخلی و دل درد ظهور پیدا می کند. این در حالی است که امروز شاهدیم موج دوم شیوع کرونا در کشور آغاز شده است. علائم جدید کرونا به این دلیل است که ویروس از طریق آب آشامیدنی آلوده و همچنین مواد غذایی و سبزیجات و میوه وارد بدن شده و طبق آخرین تحقیقات پزشکی از طریق دستگاه گوارش به ارگان های داخلی بدن از جمله کلیه و کبد آسیب وارد می کند.»
این کارشناس محیط زیست تاکید کرد:
« من احتمال آلودگی آب ها به این ویروس را تصدیق می کنم و تاکید می کنم که موضوع آلودگی محیط زیست به ویروس کرونا جدی گرفته شود. در شهر های شمالی و بسیاری از مناطق شهری و ساحلی که دسترسی به آب های
سطحی فراوان است و در نتیجه آن سطح
آب های زیر زمینی بالاتر است، ویروس کرونا همین طور که از طریق روده دفع می شود و وارد فاضلاب می شود، از طریق فاضلاب هم قطعا آب های زیر زمینی را آلوده می کند و با توجه به اینکه منابع در دسترس آب شرب بسیاری از شهر ها در کشور ایران و حتی در دنیا از طریق منابع آب سطحی و زیر زمینی است امکان وجود ویروس کرونا در این آب ها جدی است؛ چون این ویروس در فاضلاب وجود دارد پس امکان ورود و انتقال آن به آب های زیر زمینی و آب های سطحی نیز وجود دارد. در این خصوص مسئولین دولتی محیط زیستی کشور باید اقدامات لازم و پیشگیرانه را به ویژه در خصوص دفن جانباختگان مبتلا به کرونا و همچنین جمع آوری صحیح فاضلاب و تغذیه درست و اصولی فاضلاب نسب به گذشته، به عمل بیاورند.» این موضوع نشان می دهد که امکان آلوده شدن آب های شرب و غیر شرب به ویروس کرونا در کشور ما وجود دارد اما این موضوع به این منزله نیست که آب شرب آلوده است بلکه باید از آلوده شدن آب جلوگیری کرد و مردم نیز رعایت نکات بهداشتی را بنمایند.