نخستین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه پرتاپ شد «نور» سپاه در مدار زمین

ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه از ماهواره‌بر ۲ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از پرتاب ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای قاصد و قرار گرفتن ماهواره نور در مدار زمین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این ماهواره‌بر تفاوتی با کارهای گذشته دارد و پیشران آن از نوع ترکیبی سوخت مایع و جامد است، اظهار کرد: طبیعتاً فقط ابرقدرت‌ها توانمندی این را دارند و چند کشور بیشتر نیستند و سایرین مصرف کننده این فناوری هستند.
وی تاکید کرد: امروز دستیابی به فضا و استفاده از فضا یک انتخاب نیست؛ بلکه ضرورتی اجتناب‏ناپذیر است و ما حتما باید جایگاه‌مان را در فضا پیدا کنیم.
همچنین سردار سرتیپ بسیجی محمد شیرازی، رئیس دفتر نظامی فرمانده معظم کل قوا در تماس تلفنی با سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیام آیت‌الله سید علی خامنه‌ای (مدظله العالی) فرماندهی کل قوا به مناسبت روز تاسیس سپاه را به وی ابلاغ کرد.


متن پیام فرمانده معظم کل قوا به این شرح است: «سلام من را به مناسبت روز تاسیس سپاه به آحاد کارکنان سپاه و خانواده‌های محترم‌شان برسانید. از عملکرد خوب و تلاش‌های سپاه تشکر می‌کنم و دعاگویشان هستم.»
در ادامه سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از پرتاب و در مدار قرار گرفتن نخستین ماهواره چند منظوره جمهوری اسلامی ایران که کاربرد دفاعی هم دارد توسط سپاه با تبریک این موفقیت بزرگ به فرماندهی معظم کل قوا و ملت شریف ایران اسلامی گفت: پرتاب موفقیت‌آمیز این ماهواره ابعاد جدیدی از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را ارتقاء بخشید و به فضل الهی سپاه امروز فضایی شد.
سرلشکر سلامی دستیابی نیروی دفاعی قدرتمندی چون سپاه به فناوری‌های فضایی به منظور رسیدن به توانمندی‌های برتر ساز را یک ضرورت توصیف و تصریح کرد: امروز ارتش‌های قدرتمند دنیا بدون قرار گرفتن در فضا دارای نقشه دفاعی جامعی نیستند و دستیابی به این فناوری برتر ساز که ما را به فضا منتقل می‌کند و قلمرو توانایی‏هایمان را گسترش می‌دهد یک دستاورد راهبردی است.
وی خاطرنشان کرد: پس از این دستاورد مهم ما در عرصه گسترش قلمرو و توان اطلاعاتی راهبردی به یک جهش دست یافتیم.
فرمانده کل سپاه در ادامه تاکید کرد: امروز ما می‌توانیم جهان را از فضا رویت کنیم و این به معنای گسترش اطلاعات راهبردی نیروی دفاعی قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
وی افزود: قرار گرفتن این ماهواره چند منظوره در فضا هم در عرصه IT و نبردهای اطلاعاتی می‌تواند برای ما ارزش‌افزوده استراتژیک تولید کند و هم در جنگ‌های اطلاعاتی زمینه‌های قدرتمندی را برای ما ایجاد می‌کند.
سرلشکر سلامی با بیان اینکه پرتاب ماهواره مختص مسائل دفاعی و نظامی نیست، گفت: تحقق این مهم کشور را در عرصه‌های مختلف به پیشرفت‌های بزرگی می‌رساند، بنابراین دستاوردی راهبردی برای نظام اسلامی ما محسوب می‌شود.
همچنین دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به پرتاب اولین ماهواره نظامی ایران به فضا در توئیترش نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالروز تولدش بار دیگر قاصد نور شد و افتخار پرتاب موفق اولین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه قطور اولین‌های این نهاد مقدس ثبت کرد. دست مریزاد، خدا قوت و هزاران بار تبریک بر پاسداران انقلاب اسلامی.
در همین رابطه سرلشکر محمدباقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح طی پیامی ساخت و پرتاب موفقیت‌آمیز نخستین ماهواره نظامی «نور ۱» به مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین از سوی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تبریک گفت.
محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز در حساب توئیتری خود، پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «نور» را به نیروهای هوافضای سپاه پاسداران ایران تبریک گفت.
سایر اخبار این روزنامه
نخستین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه پرتاپ شد «نور» سپاه در مدار زمین محمدرضا ستاری بحران طلای سیاه پلیس به ویدئوی منتشره از سوی سحر قریشی واکنش نشان داد دلجویی شهرداری از پاکبان ویدئوی خانم بازیگر مجلس و دولت برای کاهش بیماران کووید 19 مردم را تحت فشار قرار می‌دهند؟ محاصره مردم با تصمیم‌های عجیب کرونایی شیوع ویروس کووید 19 تا چه میزان روابط سیاسی و اقتصادی چین و اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای با کلیات طرح قوانین انتخابات موافقت کردند مچ‌اندازی بهارستانی‌ها بر سر تایید صلاحیت‌ها «ابتکار» از پیامدهای تعطیلی کتابفروشی‌ها، کافه‌ها، سالن‌های تئاتر و... می‌گوید رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: رقابت انتخاباتی را بگذارید برای سال بعد به دنبال دستور درگیری ناوهای آمریکایی با قایق‌های سپاه ترامپ تهدید کرد، سخنگوی نیروهای مسلح ایران جواب داد به دنبال دستور درگیری ناوهای آمریکایی با قایق‌های سپاه ترامپ تهدید کرد، سخنگوی نیروهای مسلح ایران جواب داد فرمانده کل ارتش: ارتش همواره در کنار مردم و همراه مردم بوده است روحانی با سلطان عمان و رئیس‌جمهوری ترکیه تلفنی گفت‌وگو کرد ادامه دیپلماسی تلفنی روحانی ارائه گزارش وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره شبکه آموزش دانش‌آموزان با نام اختصاری «شاد»