شیوع ویروس کووید 19 تا چه میزان روابط سیاسی و اقتصادی چین و اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

هراس اروپا از دیپلماسی کرونایی پکن
گروه ایران و جهان - رایزنی‌های گسترده و توافقات دو جانبه میان چین و آلمان در پاییز سال گذشته در حالی به اوج خود رسید که قرار بود سال 2020 میلادی سال دیپلماسی اروپا و چین باشد. با این حال شیوع ویروس کرونا و واگرایی‌های ناشی از آن منجر شده تا اروپایی‌ها در‏خصوص شکاف عمیق در این روابط هشدار بدهند.
اکنون دیپلمات‌های اروپایی از افزایش نارضایتی‌ها در‏خصوص رفتار چین در همه‌گیری ویروس کرونا بحث می‌کنند. از جمله اینکه افزایش قیمت تجهیزات پزشکی از سوی پکن در اوج شیوع کرونا، پیامدهای غیر قابل جبرانی در روابط دوجانبه خواهد داشت و تحولات نشان می‌دهد اعتماد به چین برای نشان دادن قدرت رهبری جهان به واسطه عملکرد این کشور در حال از بین رفتن است.
خبرگزاری بلومبرگ در این مورد گزارش داده در حالی که اروپایی‌ها به واسطه شیوع کرونا با یکدیگر دچار اختلاف شده‌اند، در حال حاضر برخی از اعضای اتحادیه اروپا سیاست‌هایی را برای کاهش وابستگی به چین در دستور کار قرار داده‌اند که این امر ممکن است به تجارت 750 میلیارد دلاری میان چین و اروپا آسیب برساند. این در حالی است که پکن همچنان با ارسال کمک‌های بهداشتی و تجهیزات پزشکی به کشورهای آسیب دیده اروپایی، عملاً خلاء همکاری آمریکا با اروپا را پر کرده است.


نگرانی اروپا از قدرت‌نمایی چین
اگر‏چه برخی تحلیلگران بر این باور بودند که همه‌گیری ویروس کرونا، می‌تواند فرصتی برای همبستگی متقابل فراهم کند، اما تحولات بعدی نشان داد که این همبستگی چندان قابل دوام نیست؛ به طوری که جوگر ووتکه رئیس اتاق بازرگانی اروپا و چین معتقد است اکنون جو بسیار مسمومی برای چین در اروپا ایجاد شده است. این مسئله به خصوص از 25 مارس گذشته بیش از پیش نمایان شده؛ جایی که مسئولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا به اعضای خود هشدار داده‌اند به دلیل اقدامات دولت چین در جهت افزایش قدرت خود در سایه ویروس کرونا، اروپایی‌ها لازم است در‏مورد این استراتژی هوشیار باشند. هر‏چند چینی‌ها بارها متذکر شده‌اند که در مقابل این بیماری نیاز به همبستگی جهانی وجود دارد و پکن تمامی امکانات خود را برای کمک به کشورهای مختلف در جهت کنترل این بیماری بسیج خواهد کرد، اما در مقابل تحرکاتی نیز در جهت نشان دادن نقطه ضعف کشورهای اروپایی برای مقابله با کرونا از سوی پکن در جریان بوده است. به طور مثال چند روز قبل متنی توسط سفارت چین در فرانسه منتشر شده که به سیاست‌های این کشور در قبال ساکنان خانه‌های سالمندان تاخته و نوشته: رها کردن افراد مسن در خانه‌های سالمندان و مرگ آنها یکی از غم‌انگیزترین چهره‌های فرانسه در میان بیماری کروناست؛ امری که با واکنش برخی از مقامات و چهره‌های رسانه‌ای اروپایی و فرانسوی مواجه شد.
تلاش اتحادیه برای نجات سهام شرکت‌های اروپایی
هر‏چند در طول دو سال گذشته به واسطه سرمایه‌گذاری‌های عظیم میان اروپا و چین در‏مورد طرح یک جاده یک کمربند صورت گرفته و لحن مقامات اروپایی در قبال پکن بسیار محتاطانه بوده، اما شیوع کرونا و تبعات ناشی از آن باعث شده تا این مقامات اکنون چین را به عنوان یک عامل تهدید تلقی کرده و حتی برنامه‌هایی را در جهت محافظت از سهام شرکت‌های خود در مقابل چین در دستور کار داشته باشند. در این خصوص دولت‌های اروپایی به خصوص آلمان پیشنهاد کرده‌اند که دولت‌ها از سهام شرکت‌های متضرر محافظت کنند تا تهدید دست‌اندازی چینی‌ها به این سهام برطرف شود. این امر موجب شده تا کشورهای اروپایی علی‏رغم تمامی مخاطرات و سختی‌هایی که در این مسیر وجود دارد، علاوه بر محدود کردن وابستگی به چین در زمینه‌ تجهیزات پزشکی، به سایر مقولات از جمله فناوری‌هایی نظیر باتری برای وسایل نقلیه نیز توجه کرده و در نظام زنجیره تامین خود تجدید نظر کنند.
در این رابطه یکی از اعضای اتاق بازرگانی اروپا و چین به بلومبرگ گفت: بحث در‏مورد زنجیره‌های عرضه از زمانی آغاز شد که پکن در اوایل سال جاری، بنادر خود را تعطیل کرد. این امر موجب افزایش نگرانی‌ها در‏خصوص عدم ارسال مواد دارویی و استراتژیک به اروپا شد و به همین دلیل است که اروپایی‌ها اکنون قصد دارند تمامی تخم مرغ‌های خود را در سبد چین نگذارند.
در این میان اظهار نظر مقامات اروپایی در قبال چین نیز قابل توجه است؛ به طوری که هایکو ماس وزیر خارجه آلمان آمار جدید مرگ‌ و میرها در استان ووهان را یک هشدار تلقی کرده و دومنیک راب وزیر خارجه انگلستان گفته که پس از پایان همه‌گیری کرونا، نمی‌توان تجارت معمول و سابق با چین را ادامه داد.
همچنین در نتیجه بحران کرونا فشارها بر روی آلمان و انگلیس به منظور تجدید نظر در همکاری‌هایشان با هوآوی در جهت بهره‌مندی از تکنولوژی 5G افزایش خواهد یافت. در این رابطه یانکا اورتل مدیر برنامه آسیا در شورای روابط خارجی اروپا معتقد است که در این میان نقش آلمان بسیار مهم و حیاتی است. صادرات آلمان به چین در سال 2019 بیشتر از ایالات متحده آمریکا‏، فرانسه‏، ایتالیا‏، اسپانیا و هلند بوده است و از آنجا که تا چند ماه آینده آلمان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد گرفت، این نقش بیش از هر زمان دیگری برجسته‏تر نیز خواهد شد. با این وجود این مقام اروپایی تصریح می‌کند: با وجود تمامی اختلافات چینی‌ها قادر هستند با باز کردن بازارهای خود سطح بیشتری از همکاری با اروپا را تجربه کنند که این موضوع علاوه بر استقبال کشورهای اروپایی، می‌تواند به تقویت نقش جهانی پکن نیز به میزان زیادی کمک کند.
سایر اخبار این روزنامه
نخستین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه پرتاپ شد «نور» سپاه در مدار زمین محمدرضا ستاری بحران طلای سیاه پلیس به ویدئوی منتشره از سوی سحر قریشی واکنش نشان داد دلجویی شهرداری از پاکبان ویدئوی خانم بازیگر مجلس و دولت برای کاهش بیماران کووید 19 مردم را تحت فشار قرار می‌دهند؟ محاصره مردم با تصمیم‌های عجیب کرونایی شیوع ویروس کووید 19 تا چه میزان روابط سیاسی و اقتصادی چین و اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای با کلیات طرح قوانین انتخابات موافقت کردند مچ‌اندازی بهارستانی‌ها بر سر تایید صلاحیت‌ها «ابتکار» از پیامدهای تعطیلی کتابفروشی‌ها، کافه‌ها، سالن‌های تئاتر و... می‌گوید رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: رقابت انتخاباتی را بگذارید برای سال بعد به دنبال دستور درگیری ناوهای آمریکایی با قایق‌های سپاه ترامپ تهدید کرد، سخنگوی نیروهای مسلح ایران جواب داد به دنبال دستور درگیری ناوهای آمریکایی با قایق‌های سپاه ترامپ تهدید کرد، سخنگوی نیروهای مسلح ایران جواب داد فرمانده کل ارتش: ارتش همواره در کنار مردم و همراه مردم بوده است روحانی با سلطان عمان و رئیس‌جمهوری ترکیه تلفنی گفت‌وگو کرد ادامه دیپلماسی تلفنی روحانی ارائه گزارش وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره شبکه آموزش دانش‌آموزان با نام اختصاری «شاد»