نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای با کلیات طرح قوانین انتخابات موافقت کردند مچ‌اندازی بهارستانی‌ها بر سر تایید صلاحیت‌ها

الهام برخوردار
حالا که شمارش معکوس پایان کار مجلس دهم آغاز شده است، دهمی‌ها در واپسین دوران نمایندگی خود به فکر اصلاح قانون انتخابات افتاده‌اند. نمایندگانی که اکثر آنها در این دوره از انتخابات صلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان تایید نشد. بعد از طرح‌های ناکام اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس و معلق گذاشتن لایحه جامع انتخابات، هفته گذشته نمایندگان دوفوریت طرحی را تصویب کردند که با اضافه کردن یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان و مجلس پیگیری اتهام‌های انتخاباتی را دقیق‌تر کنند.
حالا بعد از یک هفته، روز گذشته بررسی کلیات این طرح در دستور کار بهارستانی‌ها قرار گرفت‏ که در‏نهایت کلیات طرح دوفوریتی اصلاح قانون انتخابات و مقابله با گزارش‌های خلاف واقع از ۲۶۹ نماینده حاضر با رای موافق ۱۵۹ نماینده به تصویب رسید. اما این همه ماجرا نبود و مانند بسیاری از طرح‌هایی که تا به حال در مجلس بررسی شده با حواشی همراه بود، جدال بین برخی دهمی‌ها و نمایندگانی که در مجلس یازدهم نیز حضور دارند. درواقع برخی نمایندگان مخالف این طرح با حمایت از شورای نگهبان دلیل مخالفت‌شان را تضعیف دستگاه امنیتی و شورای نگهبان اعلام کردند. مخالفان با ایجاد حواشی و پیشنهادهای خود تلاش کردند تا فعلا مانع تصویب کلیات این طرح شوند و همچنان بررسی آن به تعویق بیفتد و درنهایت به مجلس بعدی کشیده شود.
مجلس شورای اسلامی که در هفته‌های ابتدایی شیوع کرونا تعطیل بود و انتقادهای زیادی را به همراه داشت و منتقدان عملکرد مجلس دهم را در رابطه با کرونا منفعلانه تلقی کردند حالا به جد پیگیر تصویب طرحی است که سال‌ها معلق مانده است. هرچند برخی می‌گویند این پیگیری‌های دقیقه نودی دهمی‌ها که سروصدای زیادی داشته، به نوعی انتقام‌گیری نمایندگان از شورای نگهبان است. طرحی که چندان به مذاق اعضای شورای نگهبان خوش نیامد و عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان و همچنین هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان نسبت به این طرح واکنش نشان دادند و برخی نمایندگان نیز در صفحات مجازی خود تلاش کردند به این واکنش‌ها پاسخ دهند. درواقع در طول این یک هفته همچنان واکنش‌ها به این طرح از سوی مخالفان و موافقان ادامه داشت تا اینکه دیروز بالاخره کلیات طرح از سوی نمایندگان مجلس تصویب شد تا بهارستانی‌ها وارد بررسی جزئیات این طرح شوند.


روز جنجالی و پرحاشیه پارلمان
در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات،‌ در صحن علنی مجلس احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مقام مخالف این طرح پشت تریبون قرار گرفت و گفت: کمیسیون شوراها یک تبصره را به یک قانون تبدیل کرده است در حالی که ما طرح‌ها و لوایح مهم‌تری داشتیم و اگر کلیات این طرح تصویب شود در جلسات باقی‌مانده مجلس شورای اسلامی قانون مالیات بر ارزش افزوده هم به اتمام نمی‌رسد ما چه پاسخی برای مردمی داریم که گرفتار مسائل و مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا هستند؟ آیا آنها نمی‌گویند که چه وقت رسیدگی به این مسائل است؟ آیا اگر مراجع چهارگانه را مسلوب‌الاختیار کنید که واقعیت‌ها را به شورای نگهبان منعکس نکنند فکر می‌کنید شورای نگهبان به وظیفه‌اش عمل می‌کند؟
او ادامه داد: کمتر از ۶۰ نماینده فعلی در مجلس بعدی رای آوردند، بیش از این تیر خلاص به مجلس نزنیم.
درواقع مخالفان تصویب کلیات این طرح در حالی رای آوردن آن را تیر خلاص به مجلس تلقی کردند که رد صلاحیت ۹۰ نفر از همین نمایندگان در دور اول از سوی شورای نگهبان خودش کم از تیر خلاص برای مجلس نداشت به گونه‌ای که موافقان این طرح معتقدند در زمان برگزاری انتخابات مجلس دهم، در یک فضای گسترده به نمایندگان اتهام فساد مالی و اخلاقی زده شد و هیچ فرصتی هم برای دفاع نداشته‌اند. بنابراین طرحی که تهیه شده به روشن شدن اتهاماتی که در فضای انتخابات به نمایندگان زده می‌شود، کمک می‌کند. در همین راستا روز گذشته مصطفی کواکبیان، از موافقان با بیان اینکه چنین طرحی برای تقویت جایگاه شورای نگهبان تدوین شده، چرا باید این نهاد در معرض انواع و اقسام بی‌حرمتی‌ها واقع شود؟‌ گفت: ۱۲ عضو شورای نگهبان نمی‌توانند در عرض یک هفته ۶ هزار پرونده را بررسی کنند؛ چندین بار تذکر دادم که شورای نگهبان با بحث استانی شدن مخالف است. وقتی روزنامه کیهان می‌نویسد ۷۵ نماینده رد صلاحیت شده باید بلافاصله به دادگاه صالح معرفی شوند، آیا نباید این نمایندگان اقدامی انجام دهند؟ چرا باید امثال روزنامه کیهان پیشاپیش آتش درست کنند که همه ۷۵ نفر رد صلاحیت را باید به دادگاه بسپارید. این نماینده اصلاح‌طلب گفت: امام صادق‏(ع) می‌فرمایند حرمت مومن از حرمت کعبه بیشتر است. جمعی از نمایندگان می‌گویند ما کاری به شورای نگهبان نداریم اما کسانی که گزارش خلاف دادند باید محاکمه شده و شفافیت ایجاد شود. انتظار می‌رود شورای نگهبان برای دفاع از حقوق نمایندگان و مجلسی که باید در راس امور باشد این طرح را تایید کند و این طرح در جهت دفاع از حق‌الناس و شفافیت است.
از چه چیزی می‌ترسید؟
البته یکی از حواشی بررسی کلیات طرح قرار گرفتن برخی نمایندگان اصولگرا در صف موافقان شفاف‌سازی رد صلاحیت‌های شورای نگهبان بود. از جمله این نمایندگان می‌توان به محسن کوهکن اشاره کرد که دیروز نطقی جنجالی داشت که تا به حال کمتر از سوی اصولگرایان دیده شده است. نماینده مردم لنجان از طراحان این دوفوریتی اما در مقام موافق این طرح با بیان اینکه طرح مذکور با سه دهه تاخیر مطرح می‌شود، گفت: تمام بار بررسی و هزینه رد کاندیداها به دوش شورای نگهبان است و این طرح از شورای نگهبان حمایت می‌کند.
این نماینده مجلس در نطق خود افزود: مجلس برای کنار زدن منتخبین خود قانون دارد و حتی رئیس و هیئت رئیسه را برای یک سال انتخاب می‌کند و در آیین نامه دارد که اگر تخلفی صورت بگیرد استیضاح و از کار برکنار می‌کند اما برای حقوقدانان شورای نگهبان هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد. روز اول می‌آیند اینجا و متواضعانه می‌نشینند که رای بگیرند اما بعد از رای جواب تلفن شما را نمی‌دهند. شما جواب بدهید و محکم بگویید تخلف دارید و مطابق این مدارک صلاحیت ندارید. جناب آقای کدخدایی اگر نمایندگان متوسل به این و آن می‌شوند برای این است که شان نماینده هم نیست به آنها وقتی بدهید.
کوهکن، نماینده اصولگرای مجلس دهم گفت: شما در مقام داوری هستید چرا در‏مورد یک طرح دوفوریتی موضع‌گیری می‌کنید؟ نظر شورای نگهبان برای ما حرف آخر است ولی اما باید این قداست را به اظهارنظر تک‌تک حقوقدان‌ها برگردانیم؟ آقای کدخدایی اگر مصاحبه کرد منِ نماینده نباید چیزی بگویم؟
او خطاب به نمایندگان گفت: دوستانی که رای آورده‌اید چرا حرف نمی‌زنید؟ از چه چیزی می‌ترسید؟ می‌ترسید رد صلاحیت‏تان کنند؟ خب رد صلاحیت کنند پای حرفتان بایستید؟
هر‏چند بیان چنین نطق‌هایی از سوی نمایندگان مجلس دهم خیلی دیر اتفاق افتاد و باید عملکرد آنها از ابتدا به گونه‌ای بود که از فرصت‌ها در طول این چهار سال به همین سرعت استفاده می‌کردند. نکته‌ای که در اینجا قابل تامل است زمان ورود مجلس به این موضوع است. متاسفانه دهمی‌ها درست در روزهایی تصمیم گرفتند گه چنین موضوع مهمی را بررسی کنند و خواهان اصلاحات در قانون انتخابات هستند که زمان زیادی را در اختیار ندارند و حتی امکان دارد تعیین تکلیف دراین‌باره به مجلس بعدی موکول شود. اگر برخی به عملکرد این روزهای مجلس نقد دارند و زمان ورود به این موضوع را مناسب نمی‌بینند به دلیل عملکرد منفعلانه مجلس در رابطه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی این نهاد قانون‌گذار در روزهای ابتدایی بود. بنابراین مجلس دهم باید نهایت تلاش خود را بکند که لااقل در هفته‌های باقی مانده از عمر خود این موضوع مهم تعیین تکلیف شود تا شاید افکار عمومی هم اقناع شوند. درواقع نباید اهمیت و ضرورت این طرح زیرسایه انتقاداتی که به این مجلس وارد است، قرار گیرد هر چند زمان مناسبی برای ورود به آن انتخاب نشده است.
سایر اخبار این روزنامه
نخستین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه پرتاپ شد «نور» سپاه در مدار زمین محمدرضا ستاری بحران طلای سیاه پلیس به ویدئوی منتشره از سوی سحر قریشی واکنش نشان داد دلجویی شهرداری از پاکبان ویدئوی خانم بازیگر مجلس و دولت برای کاهش بیماران کووید 19 مردم را تحت فشار قرار می‌دهند؟ محاصره مردم با تصمیم‌های عجیب کرونایی شیوع ویروس کووید 19 تا چه میزان روابط سیاسی و اقتصادی چین و اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای با کلیات طرح قوانین انتخابات موافقت کردند مچ‌اندازی بهارستانی‌ها بر سر تایید صلاحیت‌ها «ابتکار» از پیامدهای تعطیلی کتابفروشی‌ها، کافه‌ها، سالن‌های تئاتر و... می‌گوید رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: رقابت انتخاباتی را بگذارید برای سال بعد به دنبال دستور درگیری ناوهای آمریکایی با قایق‌های سپاه ترامپ تهدید کرد، سخنگوی نیروهای مسلح ایران جواب داد به دنبال دستور درگیری ناوهای آمریکایی با قایق‌های سپاه ترامپ تهدید کرد، سخنگوی نیروهای مسلح ایران جواب داد فرمانده کل ارتش: ارتش همواره در کنار مردم و همراه مردم بوده است روحانی با سلطان عمان و رئیس‌جمهوری ترکیه تلفنی گفت‌وگو کرد ادامه دیپلماسی تلفنی روحانی ارائه گزارش وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره شبکه آموزش دانش‌آموزان با نام اختصاری «شاد»