رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: رقابت انتخاباتی را بگذارید برای سال بعد

رئیس جمهوری، شیوع ویروس کرونا را آزمونی برای کارآمدی همه کشورها و نظام‏های جهان دانست و با قدردانی از همراهی مردم و خدمات خالصانه کادر درمانی تاکید کرد: در روزهای سخت پیک بیماری کرونا، همه بخش‌ها پای کار بودند اما اقلیت کوچکی که خط را از بیرون می‌گیرند، روزی کاسب تحریم بودند و امروز کاسب کرونا شده‌اند.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با تشکر از اقدامات دستگاه‌های اجرایی کشور، نیروهای مسلح، بخش خصوصی، کارآفرینان، شرکت‌های دانش‌بنیان و مردم در مقابله با کرونا اظهار کرد: اگر این فعالیت‌ها نبود بازار اشباع و نیازمندی‌های مردم تامین نمی‌شد. البته یک گروه کوچک همیشه کاسب هستند. در روز تحریم کاسب تحریم هستند و در روز کرونا، کاسب کرونا هستند.
وی ادامه داد: افکار کودکانه در ذهن اقلیت کوچکی سیر می‌کند و خط خود را از بیرون از کشور می‌گیرند. اگر در واقعیت هم به آنها وابسته نیستند اما هر‏چه از خارج کشور می‌گویند را تکرار کرده و بلندگوی آنها هستند آنها راجع به آمار، درمان و کارآمدی نظام تردید ایجاد می‌کنند و صبح تا شب دنبال وسوسه مردم در فضای مجازی، غیرمجازی و در گوشه روزنامه بوده و مردم را به اضطراب و عدم اعتماد دعوت می‌کنند.
رئیس جمهوری با اشاره به این‌که ویروس کرونا به آزمونی برای سنجش کارآمدی همه کشورها تبدیل شده، ادامه داد: همه کشورها در یک رقابت شدید برای سلطه بر این ویروس هستند و در پایان کار نمره‌ها معلوم می‌شود. باید به پاییز برسیم تا جوجه‌ها را بشماریم. با این حال کادر درمانی کشور ما مهارت، آشنایی و توانایی بیشتری نسبت به اول اسفندماه در مقابله با کرونا پیدا کرده است. فداکاری، وطن‌پرستی، ایثار، اخلاص، کادر درمانی دست به دست هم داده است و مردم هم بسیار همکاری کردند. آمار نشان می‌دهد در هفته اول فروردین‌ماه مسافرت با اتوبوس ۸۰ درصد، قطار ۹۶ درصد، هواپیما ۸۳ درصد، سفر دریایی ۹۸ درصد و تردد جاده‌ای ۶۳ درصد کاهش داشته است که این نشان از هوشیاری، همکاری و همدلی مردم است. مردم به درخواست دولت، کادر درمانی، علما و صاحب‏نظران پاسخ مثبت دادند.


روحانی با اشاره به این‌که در مقابله با کرونا موفقیت نسبی به دست آوردیم اما نباید فکر کنیم که کار تمام شده است، تصریح کرد: اگر اینچنین فکر کنیم ضرر کرده و ممکن است همه زحمات گذشته در یک آن از بین برود ما باید همین مسیر را ادامه دهیم. بازگشایی‌های تدریجی ضرورت کشور بود که اگر با ادامه‌‏ راه مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه شود، موفق می‌شویم. البته در این مدت بازگشایی تدریجی هم مردم مراعات کردند و آمار نشان داد که اوجی در شیوع کرونا نداشتیم. با این حال اگر فکر کنیم کار تمام شده است مشکل بزرگ دامن ما را می‌گیرد. تردد در منازل یکدیگر، تجمع و خروج غیرضروری همچنان مخالف توصیه‌های بهداشتی است. دستگاه‌ها هم نباید کاری کنند که در پیشخوان‌ها تجمع شود. هنوز افکار ما مربوط به قبل از کروناست. هرگونه اجتماعی مضر است. ما همچنان در شرایط کرونا هستیم و تا امروز هیچ دانشمند و مرکز درمانی و بهداشتی و سازمان بین‌المللی نتوانسته است پیش‌بینی کند که بشر چه زمانی از کرونا خلاص می‌شود، زیرا این ویروس ناشناخته بوده و دانشمندان در تلاش و سعی هستند تا زمانی که واکسن قطعی کشف نشود، شرایط کرونایی وجود دارد و تا آن زمان باید زندگی در شرایط وجود کرونا با احتیاط‌های لازم باشد.
روحانی ادامه داد: در بورس در هفته‌های گذشته قدم‌های خوبی برداشته شد در زمینه شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و در روزها و هفته‌های آینده قدم مهمی از سوی وزارت اقتصاد برداشته خواهد شد. سهامی را به صورت واحدهای ETF آماده کرده‌اند و سهام بانک‌ها و بیمه‌های مهم به صورت ترکیبی عرضه می‌شود و هر کسی می‌تواند تا ۲ میلیون تومان سهام خریداری کند. همچنین در هفته‌های آینده شاهد خبرهای خوبی در بورس برای مردم خواهیم بود. امسال سال جهش تولید است و یکی از راه‌ها این است که بانک‌ها، بازار سرمایه و بازار کار فعالیت درست داشته باشند. آمار اشتغال ما تا قبل از کرونا خوب بوده است. در آمار اسفند ماه سال گذشته، ۱.۷ واحد درصد بیکاری کاهش یافته است اما می‌دانیم که سال جدید در فصل بهار شرایط خاص داریم تا بیکاری‌ها را به نحوی جبران کنیم.
رئیس‌جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: همه چیز در سایه وحدت و یکپارچگی به دست می‌آید. کشور چند پاره به جایی نمی‌رسد. دیدیم که رئیس جمهوری یک کشور در این شرایط مردم را به اغتشاش دعوت می‌کند و علیه فرمانداران قانونی، مواضع سخیف وضع می‌کند. معلوم است این کشور در درمان بیکاری به هم ریخته و گرفتار است. یک روزی خودشان را همه کاره دنیا می‌دانستند حالا گرفتارترین در دنیا هستند. ما باید از این شرایط درس بگیریم. یک بهانه‌ای جزئی پیدا کنیم یا یک بنده خدایی گزارش اشتباهی داده است که خودش فهمیده اشتباه کرده و عذرخواهی هم کرده است اما باز شما دنبال آن اشتباه افتاده‌اید. رقابت انتخاباتی سال ۹۶ سه سال است که تمام شده است. سال بعد، انتخابات است. انتخابات مجلس هم که تمام شده است. همه باید برای کشور و ملت کار کنیم. سال آینده شروع کنید به رقابت. البته هیچ وقت دعوا و رقابت ناسالم و غیراخلاقی خوب نیست اما اگر کسانی لازم می‏دانند بگذارند سال آینده.
سایر اخبار این روزنامه
نخستین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه پرتاپ شد «نور» سپاه در مدار زمین محمدرضا ستاری بحران طلای سیاه پلیس به ویدئوی منتشره از سوی سحر قریشی واکنش نشان داد دلجویی شهرداری از پاکبان ویدئوی خانم بازیگر مجلس و دولت برای کاهش بیماران کووید 19 مردم را تحت فشار قرار می‌دهند؟ محاصره مردم با تصمیم‌های عجیب کرونایی شیوع ویروس کووید 19 تا چه میزان روابط سیاسی و اقتصادی چین و اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای با کلیات طرح قوانین انتخابات موافقت کردند مچ‌اندازی بهارستانی‌ها بر سر تایید صلاحیت‌ها «ابتکار» از پیامدهای تعطیلی کتابفروشی‌ها، کافه‌ها، سالن‌های تئاتر و... می‌گوید رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: رقابت انتخاباتی را بگذارید برای سال بعد به دنبال دستور درگیری ناوهای آمریکایی با قایق‌های سپاه ترامپ تهدید کرد، سخنگوی نیروهای مسلح ایران جواب داد به دنبال دستور درگیری ناوهای آمریکایی با قایق‌های سپاه ترامپ تهدید کرد، سخنگوی نیروهای مسلح ایران جواب داد فرمانده کل ارتش: ارتش همواره در کنار مردم و همراه مردم بوده است روحانی با سلطان عمان و رئیس‌جمهوری ترکیه تلفنی گفت‌وگو کرد ادامه دیپلماسی تلفنی روحانی ارائه گزارش وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره شبکه آموزش دانش‌آموزان با نام اختصاری «شاد»