آغاز جمع آوری معتادان متجاهر و سامان‌دهی کارگران روزمزد

چهلمین جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای خراسان رضوی روز گذشته با حضور استاندار برگزار و ضمن ارزیابی آخرین وضعیت پیشگیری و مقابله با کرونا در استان دو تصمیم مهم در این ستاد تصویب شد. به گزارش روابط عمومی  استانداری، در این جلسه مقرر شد در فاز اول اجرای طرح سامان دهی معتادان متجاهر، مرکزی با گنجایش 250 نفر برای قرنطینه 14 روزه این افراد فراهم شود تا در صورت مثبت شدن تست کرونا، این بیماران تحت درمان قرار گیرند و در غیر این صورت ادامه روند خود را در مراکز ماده 16 دنبال کنند. همچنین در این  جلسه مقرر شد سامان دهی کارگرانی که در میادین شهر و سر گذرها (کارگران روزمرد) تجمع می کنند برعهده شهرداری  باشد  و افرادی که بعد از  10 صبح سر گذر باشند جمع آوری خواهند شد. تشویق کسبه ای که پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند و اقدامات بهداشتی در زمینه مقابله با شیوع کرونا را انجام می دهند یکی دیگر از مصوبات چهلمین جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان بود.
جمع آوری معتادان متجاهر از هفته آینده
صالحی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز به «خراسان رضوی» درباره جزئیات این مصوبات می گوید: جمع آوری معتادان متجاهر هم اکنون متفاوت تر از گذشته انجام خواهد شد، در گذشته این افراد جمع آوری و به مراکز ماده 16 انتقال داده می شدند و مشکل خاصی هم وجود نداشت، از اول اسفند ماه گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا جمع آوری معتادان متجاهر متوقف شد، این افراد به لحاظ جسمی ضعیف هستند و تغذیه مناسبی ندارند واگر دچار بیماری کرونا شوند تلفات آن ها بیشتر خواهد بود، به همین دلیل در چند روز گذشته پروتکلی برای جمع آوری معتادان متجاهر ابلاغ شده است.
 وی تصریح می کند: در جلسه روز چهارشنبه ستاد مقابله با کرونا تصمیماتی گرفته شد ، جلسه دیگری نیز در این زمینه برگزار می کنیم و تصمیمات تکمیلی گرفته خواهد شد.  وی به جزئیاتی از نحوه جمع آوری معتادان متجاهر اشاره می کند و می گوید: هر تعداد معتاد متجاهری که جمع آوری شوند در مرحله اول به مرکز قرنطینه منتقل می شوند، 14 روز در این مرکز از آن ها نگهداری می شود و در این مدت از این افراد آزمایش می گیریم، افرادی که تست کرونای آن ها مثبت اعلام شد به مراکز درمانی خاص معرفی می شوند و آن هایی هم که تست آن ها منفی است به مراکزی که طبق روال گذشته پذیرش می کردند ارجاع داده می شوند و بین یک تا شش ماه نگهداری می شوند. وی با بیان این که میزان ظرفیت نگهداری مراکز ماده 16 مشهد در وضعیت مطلوبی قرار دارد ،می افزاید: ما می توانیم در این مراکز حدود 2500 نفر را جمع آوری کنیم و اقدامات درمانی را برای آن ها انجام دهیم، اما هم اکنون مشکل اصلی ما مرکز قرنطینه و خدمات درمانی به این افراد است، به هرحال از اوایل هفته آینده جمع آوری معتادان متجاهر آغاز خواهد شد. صالحی تصریح  می کند: در مرحله اول با ظرفیت 250 نفر شروع می کنیم و در مراحل بعدی افراد بیشتری تحت پوشش قرار می گیرند، برای مرکز قرنطینه نیز چند مکان مختلف پیشنهاد شده است که در حال ارزیابی هستیم. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان می گوید: هم اکنون در استان حدود 9 هزار نفر متجاهر وجود دارند که 60  درصد این افراد در مشهد هستند.


پیش بینی 5 مرکز برای سامان دهی و مدیریت کارگران سرگذر
مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز در گفت و گو با «خراسان رضوی» درباره مصوبه سامان دهی کارگران سرگذر می گوید: بحث جمع آوری مطرح نیست بلکه قرار است این افراد سامان دهی و هدایت شوند، البته در این موضوع باید دستگاه های دیگرنیز پای کار بیایند.
 وی تصریح می کند: هم اکنون یک مرکز برای هدایت کارگران در مشهد فعالیت می کند که تا هفته آینده به 5 مرکز افزایش خواهد یافت، در این مرکز کارگران سر گذر با تخصص های مختلف ثبت نام می کنند و شهروندان نیز بر اساس این فرایند می توانند کارگر خود را انتخاب کنند، همچنین راه اندازی اپلیکیشن در این زمینه در دستور کار قرار دارد. وی می افزاید: در این طرح به دنبال این هستیم که برای این عزیزانی که زحمت زیادی می کشند فرصت شغلی ایجاد شود، در این طرح کارگران به جایگاه های شهرداری هدایت خواهند شد و متناسب با زمان حضور کارگر در جایگاه، نوبت دهی می شوند و کارفرمایان و شهروندان می توانند نیروی کار مورد نیاز خود را از این محل ها تامین کنند، البته برای رونق بخشیدن به این جایگاه ها به تمامی مناطق و حوزه های شهرداری ابلاغ خواهد شد که موظف هستند نیروی کارگری روزمزد خود را از این جایگاه ها تامین کنند و هر روز از بین نیروهای ثبت نام شده که تا ساعت ۱۰ صبح موفق به پیدا کردن کار نشوند، تعداد مورد نیاز برای پروژه های بزرگی نظیر کشف رود اعزام خواهد شد و این کار با گردش مناسب و برنامه ریزی شده انجام خواهد شد تا در طول ماه بتوانیم کارگران بیشتری را مشغول کنیم.
 وی می گوید: با ثبت نام کارگران در مراکز حتی کارفرمایان کارخانه ها نیز می توانند از این افراد استفاده کنند چرا که یک بانک اطلاعاتی کارگران در این طرح به دست می آید و می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد، شهردار محترم هم  تاکید کردند که موضوع هدایت کارگران سر گذر در قالب یک کار ضربتی انجام شود.