توافق الکاظمی با حزب الله عراق برای پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی

سرویس بین الملل جوان آنلاین:  گردان‌های حزب‌الله عراق که پیش‌تر مصطفی الکاظمی را به دست داشتن در ترور شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در حمله هوایی امریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد متهم کرده بودند، در بیانیه‌ای از ملاقات الکاظمی با رهبران این گردان‌ها و توافق درباره تشکیل یک کمیته مشترک برای بررسی جزئیات این جنایت خبر دادند. این اقدام در شرایطی صورت گرفت که الکاظمی تلاش‌ها برای تشکیل دولت را در دست پیگیری دارد و جاسم البخاتی، نماینده عضو ائتلاف پارلمانی «جریان حکمت ملی» به رهبری سید عمار حکیم روز پنج شنبه اعلام کرد که وی فهرست وزیران دولت آینده را به پارلمان این کشور داده است. البخاتی در مصاحبه با المعلومه گفت که با وجودی که نخست‌وزیر پیشنهادی فهرست وزیران را در اختیار پارلمان گذاشته، هنوز سرنوشت وزارتخانه‌های دفاع و کشور مشخص نشده است. این نماینده پارلمان عراق ادامه داد که در فهرست کابینه، نام برخی افراد که در دولت‌های گذشته وزیر بوده‌اند، دیده می‌شود که مخالفت شماری از نمایندگان را در پی داشته، زیرا خارج از توافق‌های قبلی با الکاظمی برای معرفی این‌گونه افراد بوده است. با این حال فاضل الفتلاوی، نماینده ائتلاف الفتح تحت رهبری هادی العامری در پارلمان عراق تأکید دارد که فهرست‌های منتشر شده از کابینه وزارتی صحیح نیست و الکاظمی همچنان در حال رایزنی با احزاب سیاسی درباره ترکیب کابینه است.
شانس رأی اعتماد به کابینه الکاظمی بالاست
یک منبع آگاه سیاسی در عراق که نامش فاش نشد، روز جمعه گفت: «بخت الکاظمی برای کسب رأی اعتماد مجلس نمایندگان این کشور همچنان بالاست. نام‌هایی که برای ترکیب کابینه دولتی الکاظمی منتشر شده، بخشی دقیق است و بخشی دیگر غیر دقیق و ممکن است برخی نام‌ها تغییر کند، زیرا او هنوز در مرحله مذاکره است. کاظمی برنامه دولتی بلندپروازانه‌ای دارد و می‌خواهد آن را محقق کند، در نتیجه فراکسیون‌های سیاسی باید کمکش کنند، زیرا در سایه اوضاع پیچیده، با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است.»‌وی افزود: «پرونده‌هایی وجود دارد که باید در مرحله کنونی محوریت داشته باشد از جمله روابط خارجی، مدیریت اقتصاد، بحران‌های نفتی و پرونده‌هایی از این دست.» «فیات صبری» رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان هم گفت: «تماس‌های زیادی بین مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر مکلف و رهبران کرد بر سر مسائل مختلف وجود دارد و بین الکاظمی و رهبران کرد تفاهم مثبت و عمیقی وجود دارد و هر دو طرف از این تفاهم استقبال می‌کنند. مذاکرات بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی میان طرفین ادامه دارد.»
به‌رغم گزارش‌های مثبت از چشم‌انداز تشکیل دولت در عراق، «العربی‌الجدید» فاش کرد که معترضان برای ازسرگیری دوباره تظاهرات به صورت گسترده‌تر در مناطق جنوبی، مرکزی و شهر بغداد، به فعالیت کمپین‌های رسانه‌ای خود از طریق شبکه‌های اجتماعی ادامه می‌دهند. طبق این گزارش، فعالان عراقی در روز‌های گذشته با تأکید بر عقب‌نشینی صاحبان قدرت از وعده‌های خود برای انجام اصلاحات و ادامه فرقه‌گرایی، پیام‌هایی را با هشتگ‌هایی از قبیل «موعد بازگشت انقلاب»، «انقلاب‌مان نمرده است» و «تظاهرات میلیونی پس از پایان ممنوعیت آمد و شد» در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.
طبق گفته فعالان و اعضای کمیته‌های هماهنگ‌کننده تظاهرات، در پی ابلاغ اولین بیانیه مبنی بر کنترل کرونا، تظاهرات از سر گرفته خواهد شد و این احتمال نیز مطرح شده که تظاهرات این بار گسترده‌تر شده و به شهر‌های دیگر نیز کشیده شود.