صدای دانشجویان را بشنوید

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: دو ماه است که کرونا دانشجویان سر تا سر کشور را خانه نشین کرده و سبب شده تا کم و بیش دانشجویان به آموزش های مجازی رو بیاورند. این در حالی است که آموزش مجازی برای اولین بار در کشور ما در حال اتفاق است و به همین دلیل هم کمی ها و کاستی های بسیاری را داراست و این موضوع اعتراضات زیادی را به همراه داشته است. اکثر دانشجویان خواهان حذف ترم هستند اما وزارت علوم اعلام کرده است:« خبری از حذف ترم نیست!» دانشجویان کمپین تشکیل داده اند و خواستار حذف کامل و سراسری ترم تحصیلی جاری در همه دانشگاه‌ها شده‌اند؛ بااین حال مسئولان در وزارت علوم مخالف این موضوع هستند و همین امر نیز نارضایتی خیلی از دانشجویان را در پی داشته است.
> کرونا با نیم سال دوم دانشگاه‌ها چه کرد؟
قطع به یقین به خاطر نبود بعضی زیر ساخت‌‌ها، آموزش مجازی برای دانشگاه‌ها با مشکلاتی از جمله ضعف سرورهای دانشگاهی و سامانه آموزش مجازی دانشگاه‌ها، عدم دسترسی برخی دانشجویان به اینترنت و سرعت پایین آن، کیفیت پایین در تدریس دروس توسط اساتید، نبود تعامل کافی دانشجویان با اساتید و همچنین مشکل ارائه دروس تخصصی در سامانه های آموزش مجازی مواجه شده است؛ این مشکلات موجب شد تا پس از اسفند ماه و اولین تجربه روزهای آموزش مجازی، بعضی دانشجویان کم کم به فکر حذف ترم بیفتند و در همین راستا شوراهای صنفی دانشگاه‌ها در اطلاعیه‌های خود از درخواست دانشجویان برای حذف ترم خبر دادند. اما پس از شنیده شدن این اخبار وزارت علوم طی اطلاعیه رسمی اعلام کرد: «خبری از حذف ترم نیست و باید آموزش الکترونیک بیش از گذشته جدی گرفته شود. » براساس تاکید وزارت علوم قرار شد آئین نامه مقررات و تسهیلات آموزشی ویژه نیم سال دوم 99-98 توسط معاونت آموزشی دانشگاه‌ها تهیه شود و هر دانشگاهی بنا به صلاحدید خود تسهیلاتی را در نظر بگیرد. در همین حال آنطور که مسئولان دانشگاه‌ها می‌گویند با توجه به شرایط موجود «اصل مدارا» با دانشجویان را در راس کار خود قرار داده اند. با این حال دانشجویان همچنان از شرایط تحصیل خود ناراضی به نظر می رسند و این نارضایتی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد و دانشگاه های علمی کاربردی بیشتر به چشم می خورد.
> کمپین دانشجویی با بیش از 10 هزار امضا


فروردین ماه بود که دانشجویان سر تا سر کشور با تشکیل کمپینی در فضای مجازی خواستار حذف ترم شدند. مخاطبان در این کمپین اعلام کرده‌اند:« با توجه به تعطیلی تمامی مراکز آموزشی و کلیه کتابخانه های کشور و نبود ارتباط مناسب بین دانشجویان و اساتید و از طرفی نبود فضای مناسب در خانواده ها جهت ادامه روند تحصیل، ما دانشجویان سراسر کشور تقاضا داریم، تمامی فعالیت های دانشگاهی را لغو کرده و ترم تحصیلی جاری را به طور کامل حذف کنید تا شاهد برقراری عدالت آموزشی در سراسر کشور باشیم و در ترم جدید با حضور در کلاس ها بتوانیم مطالب درسی را به صورت کامل و فارغ از هر گونه استرس و با کیفیت مطلوب فراگیریم.» لازم به ذکر است که تعداد امضاهای این کمپین از ۱۰ هزار امضا فراتر رفته و حتی خبرگزاری فارس این مطالبه را از مسئولان مربوطه پیگیری کرد اما همچنان در بر همان پاشنه
می چرخد و موضوع حذف ترم از نظر مدیران وزارت علوم منتفی است.
> دانشجویان چه می گویند؟
آریا دانشجوی مهندسی مواد در یکی از دانشگاه های دولتی است، او در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« آموزش مجازی ای که الان در تعداد محدودی از دانشگاه های کشور در حال انجام است، بنا بر نظرسنجی دانشجویان و اساتید به هیچ عنوان نمی تواند بازدهی مطلوب آموزش حقیقی چهره به چهره را داشته باشد، علاوه بر این تبعیض بین دانشجویان سراسر کشور ایجاد کرده است و بعضی از دانشجویان که شرایط مناسب برای حضور در کلاس های مجازی را به هر دلیلی ندارند، از فضای تحصیلی بیش از گذشته عقب میمانند. با توجه به تعطیلی تمامی مراکز آموزشی و نبود ارتباط مناسب بین دانشجویان و اساتید ما بار ها تقاضا کرده ایم که تمامی فعالیت های دانشگاهی را لغو کنند و ترم تحصیلی جاری به طور کامل حذف شود حتی برای این موضوع کمپینی هم تشکیل شد و بیش از 10 هزار امضا جمع شد اما هیچ گوشی بدهکار حرف ما نیست؛ ما حتی مجاز به حذف ترم هم نیستیم و فقط به ما گفته اند که تحت شرایط خاص بنا به صلاح دید دانشگاه می توانیم برخی دروسمان را حذف کنیم! واقعیت این است که این ترم هیچ سوادی به ما اضافه نکرد و ما که اکثر درس‌هایمان عملی است عملا هیچ چیزی یاد نگرفتیم! چرا مسئولین واقع بینانه به با این موضوع نگاه نمی کنند؟ حد اقل خواسته من به عنوان دانشجو این است که یک ترم پر بار آموزشی داشته باشم.»
> این انصاف نیست!
امیر دانشجوی رشته معماری یکی از دانشگاه های آزاد در کشور است؛ او در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« ترم تحصیلی باید حذف شود، من ترم بعد باید ارشد بخوانم اما حاضر هستم یک ترم عقب بیفتم چون این ترم برای ما هیچ بار علمی نداشت! ترم های بهمن به اندازه کافی کوتاه هست و به صورت طبیعی هم کمتر از ترم های مهر بازده علمی دارد چه برسد به حالا که 2 ماه از این ترم کامل در خانه بودیم! پس ما چه شهریه ای پرداخت کردیم وقتی نه سر کلاس رفتیم و نه درسی یاد گرفتیم! به ما می گویند کلاس های آنلاین بیایید سرعت اینترنت به قدری پائین است که اصلا متوجه حرف های استاد نمی شویم! حتی نمی توانیم سوالمان را درست مطرح کنیم یا جواب درست بگیریم! آخر درس های ریاضیات را چه کسی می تواند به صورت آنلاین یاد بگیرد که ما دومی اش باشیم! از طرف دیگر نصف واحد های این ترم من عملی و ساخت ماکت است، من چطور باید این واحد ها را پاس کنم! واقعا خنده دار است که برای حذف نشدن این ترم پا فشاری می کنند! ادامه این ترم با توجه به سیستم مجازی ضعیف، عدم برنامه ریزی مناسب توسط اساتید، نا توانی در انجام واحد های عملی، با توجه به شهریه ای که توسط دانشجویان دانشگاه آزاد پرداخت شده اصلا انصاف نیست!»
> اوضاع از آن چیزی که فکر می کنید خراب تر است!
سعید دانشجوی رشته هتلداری در دانشگاه علمی کاربردی است، او در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« شرایط آموزش مجازی برای همه دانشجویان بد است و برای ما از همه بدتر است، اسفند ماه که اصلا آموزش نداشتیم، نیمه دوم فروردین تازه اقدام به آموزش مجازی کردند که آن هم بعضی از استاد ها راضی به این کار شدند، در کلاس های مجازی هم آنقدر وضع مسخره است که اصلا نمی فهمیم استاد چه چیزی درس می دهد. تا خواستیم به سامانه جدید مجازی عادت کنیم یک سامانه دیگر را آوردند گفتند از این به بعد در این سامانه آموزش مجازی می گذاریم. ما اصلا طرز کارکرد این سامانه را بلد نیستیم و تا بخواهیم یاد بگیریم ترم تمام شده است و ما از آموزش ها هیچ چیزی یاد نگرفته ایم! از همه بدتر این است که 90 درصد واحدهای ما عملی است و به ما گفته اند که کلاس های عملی را تابستان برگزار می کنیم! ما اگر قرار باشد تابستان هم سر کلاس بیاییم پس کی باید وقت کنیم که کار کنیم و پول دو ترم بعد را در بیاوریم! اوضاع از آن چیزی که فکر می کنید خراب تر است!»
> این منطقی نیست
سمانه دانشجوی رشته حقوق در یک دانشگاه آزاد است، او در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« با سیستم ناقص برگزاری کلاس‌های آنلاین عملا هیچ چیزی یاد نمی‌گیریم. نبود زیرساخت های لازم و کافی برای تدریس مجازی، بازدهی بسیار پایین کلاس های مجازی و رغبت نداشتن اساتید به تدریس مجازی به طوری که با چند ویدیوی آپلودی کار را از سر باز میکنند، از جمله مشکلات دانشجویان در طول این ترم است! از طرف دیگر موضوع شهریه مطرح است، باید شهریه دانشجو برای ترم بعد او نگه داشته شود چون ما هیچ استفاده ای در این ترم از دانشگاه نداشتیم. دروس این ترم پیش‌نیاز ترم بعد است، اگر یاد نگیریم ترم بعد همه به مشکل بر میخورند. ما اگر قرار بود مجازی درس بخوانیم خب دانشگاه پردیس انتخاب می کردیم! این چه کاری است که با ما می کنند! هیچ عدالتی در این برخورد وجود ندارد. وزارت علوم باید ساز و کاری در نظر بگیرد که هر کس می بخواهد بتواند به راحتی ترمش را حذف کند. یک عده درس خوانده اند و به هر طریقی شرایط برایشان فراهم بوده اما برای ما این شرایط فراهم نبوده! با این اینترنت کرونا زده ای که سرعتش را هم پائین آورده اند مگر می شود در کلاس مجازی شرکت کرد! ما سر کلاس هم که حاضر می شدیم خیلی از درس ها را نمی فهمیدیم و از استاد می خواستیم جبرانی بگذارد چه برسد به حالا! واقعا منطقی نیست اینکه فکر کنیم با این شیوه آموزش ما می توانیم درس ها را یاد بگیریم.»
> آموزش مجازی برای بعضی از رشته ها شوخی است
الهام دانشجوی رشته مهندسی برق در یکی از دانشگاه های آزاد است، او در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« یکی به من بگوید من چطور باید درسی مثل « بررسی سیستمهای قدرت» را به صورت مجازی یاد بگیرم؟ این منصفانه نیست! حتی یاد گیری درس های عمومی هم به صورت مجازی سخت است چه برسد به درس های تخصصی، من این ترم 6 واحد آزمایشگاه داشتم چطور باید آن را پاس کنم؟ تابستان کلاس ها خیلی فشرده است مثل ترم تابستانی که بر می داریم باید از صبح سر یک کلاس برویم تا شب، واقعا کلاس های عملی این گنجایش را ندارند. منطقی ترین کار این است که این ترم حد اقل برای کسانی که می خواهند آزادانه حذف شود. آموزش مجازی برای بعضی از رشته ها مثل رشته من شوخی است. تنها راه حل در اوضاع کنونی حذف ترم است و مخالفت با آن ضربه بزرگی به ما دانشجویان می زند. کاش مسئولان در وزارت علوم شرایط امروز ما دانشجویان را درک می کردند. شرایط برای دانشجویانی که به شهرستان یا در روستا هستند به مراتب سخت تر از ما است» وضعیت اینترنت، در دسترس نبودن یا سرعت پائین اینترنت در برخی از مناطق کشور، نبود زیر ساخت مناسب و مشکلاتی از این دست سبب شده تا خیلی از دانشجویان این روزها موافق حذف ترم باشند و هنوز مشخص نیست که چرا وزارت علوم از این کار ممانعت می کند.